Welke filter ?


JeePee

Well-known member
Lid geworden
5 september 2019
Berichten
109
Leeftijd
41
Ik ben ook nog aan het twijfelen over welke filter ik zou nemen. aquarium wordt iets kleins van 40x30x30. Alles van techniek etc moet achter elkaar gezet worden, want onder het aquarium heb ik geen plaats.
Binnenfilter wil ik niet, want lijkt me, als ik het zo lees moeilijker om te onderhouden (jaaaren geleden al eens gehad).
Omdat men plek naast het aquarium ook niet formitastisch groot is, probeer ik door goede kwaliteit te zoeken op een zo klein mogelijk plaats.
Opzet wordt beetje graslandje te maken, 1 stuk hout met wat mossen rond en verder garnaaltjes erin met zeer klein aantal kleine visjes (welke weet ik nog niet, maar zeker geen moeilijke).

Ik lees wel wat, maar kom regelmatig terug op enkele types:
(1) oase filtosmart 60
(2) oase filtosmart 100 (zonder thermo)
(3) dennerle hang-on scapers flow

Maar ik kan dus ECHT NIET kiezen.

(1) als ik kijk in de filter zijn er slechts 2 vakken, één voor van die pijpjes of andere biomassadingen en 1 voor de grove spons. Maar ik lees overal dat je om de x tijd (en bij kleine bakjes al sneller) je filter moet verschonen, maar dat je je bacteriecultuur moet behouden. Ik wil het goed doen, maar mijn inziens als je 1x knijpt met die spons is 80% weg je cultuur weg. Dan moet je het hebben van de bacteriën die op de pijpjes hangen en dat zou dan gelukkig de meerderheid zijn. Is het dan niet handiger dat je meerdere compartimenten hebt met zo'n sponzen zodat je ze kan afwisselen?
Maar dat lukt niet in een filtosmart 60.

(2) filtosmart 100. daar is al een compartiment meer. nadeel hiervan is dat die 26cm hoog zou zijn. En mijn aquariumbak is maar 30cm hoog, dus waarschijnlijk maar 25 cm waterhoogte. In andere topics wordt er aangegeven dat het toch wenselijker is dat je filter aanzuigt onder wateroppervlak. Net daarom begon ik weg te kijken van eheim en jbl etc, omdat die op 29cm hoogte zitten, niet veel verschil meer dus met deze filtosmart 100.
Bij de Eheim classic 150 is de aanzuiging dan nog langs onderen van de filterkolom, want dan precies lijkt een voordeel te zijn tov deze filtosmart 100.

(3) als je dat filter wil "schoonmaken", dan zijn er ook slechts 2 compartimenten.

(4) hebben jullie andere voorstellen die deze 3 wegblazen zodat ik geen keuzestress meer heb?

(5) Of zou ik toch gewoon voor Eheim Classic 150 gaan vermits die volgens jullie misschien beter is dan de filtosmart 100? hij is dan wel nog beetje groter, maar zuigt tenminste langs onderen aan? heb hier wel al te horen gekregen dat die soms lawaai maakt (wat dus niet mag van men vrouw vermits de baby er niet ver af slaapt.

(6) ik ben vorige week ook eens naar Vivarium geweest, en daar zag ik op die showbakken Jenecafilters hangen, was ik nog nergens tegengekomen online. ik vind ze alleen bij aliexpress etc. Dat overtuigt me niet. Dat waren wel bakjes met 3 compartimenten, maar met casettes, ook die vind ik online niet terug. Daar iemand al ervaring mee? Of hingen die er gewoon aan voor de stroming en meer niet?
Iemand van een stand vertelde me erover dat ze het water ook langs boven aanzuigen en zo een beetje een skimmer-effect zouden hebben. Dan haal ik dat mogelijks probleem ook weg dacht ik, maar als ik er geen info over vindt...

alvast dank voor jullie input
 
Ah hier is je eigen topic al! Nogmaals:

In een 40x30x30 (bruto 36L) is een filter mijn inziens voornamelijk handig voor mechanische filtratie (deeltjes uit het water halen) en water beweging. Het biologische gedeelte laat je dan over aan het aquarium zelf. Hier wel rekening mee houden bij het schoonmaken van het aquarium en dan vooral de ruiten en bodem. Dit zeg ik omdat de kleinere filters gewoon niet genoeg inhoud hebben om daar een stabiele biologische evenwicht in op te bouwen, zoals je zelf al schets kun je het bij het schoonmaken snel verstoren. Dat is ook waarom het houden van een klein aquarium over het algemeen als moeilijker wordt beschouwd dan een iets groter aquarium van zeg 60 tot 120 liter.

Zelf zou ik lekker een eheim classic 250 nemen want daar heb je wel de mogelijkheid om flink wat biologisch materiaal in op te nemen, maar dan moet je wel ruimte onder je aquarium hebben. Wil je dat niet dan is die scapers flow een mooi filter. Minder inhoud maar wel hetzelfde principe als een potfilter (ook gesloten en onder 'druk').
 
Wij hebben op een 60x30x30 met 36ltr water een eheim classic 150 en die bevalt goed.
Wij hebben wat garnaaltjes en een betta er in zitten, dus een lage bezetting.

Als vulling zit er 1 blauwe spons bij. Daarvan hebben we er nog 4 bijgekocht. Daar bovenop hebben we zo'n 1/4e ltr siporax. Dat blijft mooi schoon door de sponzen er onder.

We hebben we dubbele kranen op de slangen gezet. Die zitten er niet standaard bij.

Hier werkt het goed zo. En het geeft wat meer filtermateriaal dan de meeste interne filters.
 
Ah ik bedoelde eigenlijk ook de classic 150! Een ander filter wat wellicht interessant is, de JBL e402. Ook een prima filter en wat makkelijker aan te sluiten omdat alles er bij zit. Voor beide wel ruimte onder je aquarium nodig.

Als het een open aquarium is en je achter de bak wel wat ruimte hebt dan kun je ook kijken naar de in Nederland wat minder populaire HOB filters. De scapers flow is daar een van en heb ik wel eens zien werken, prima ding. Met Oase heb ik geen ervaring.
 
Ik heb hier diverse bakjes gehad van 20-54 liter en op de meeste had ik de SF Aquaflow 100 draaien en verder geen problemen hiermee gehad moet ik zeggen. Op een Aqua 65 had ik de Eheim 2211 en dat was ook een prima filter maar ik heb weinig verschil gemerkt tussen deze bak en die met de Aquaflow 100.
Veel hangt ook af van de belasting van de bak maar bij een net te grote belasting zou een binnenfilter ook prima kunne denk ik.
 
Ik ben ook nog aan het twijfelen over welke filter ik zou nemen. aquarium wordt iets kleins van 40x30x30. Alles van techniek etc moet achter elkaar gezet worden, want onder het aquarium heb ik geen plaats.
Binnenfilter wil ik niet, want lijkt me, als ik het zo lees moeilijker om te onderhouden (jaaaren geleden al eens gehad).
Omdat men plek naast het aquarium ook niet formitastisch groot is, probeer ik door goede kwaliteit te zoeken op een zo klein mogelijk plaats.
Opzet wordt beetje graslandje te maken, 1 stuk hout met wat mossen rond en verder garnaaltjes erin met zeer klein aantal kleine visjes (welke weet ik nog niet, maar zeker geen moeilijke).

Ik lees wel wat, maar kom regelmatig terug op enkele types:
(1) oase filtosmart 60
(2) oase filtosmart 100 (zonder thermo)
(3) dennerle hang-on scapers flow

Maar ik kan dus ECHT NIET kiezen.

(1) als ik kijk in de filter zijn er slechts 2 vakken, één voor van die pijpjes of andere biomassadingen en 1 voor de grove spons. Maar ik lees overal dat je om de x tijd (en bij kleine bakjes al sneller) je filter moet verschonen, maar dat je je bacteriecultuur moet behouden. Ik wil het goed doen, maar mijn inziens als je 1x knijpt met die spons is 80% weg je cultuur weg. Dan moet je het hebben van de bacteriën die op de pijpjes hangen en dat zou dan gelukkig de meerderheid zijn. Is het dan niet handiger dat je meerdere compartimenten hebt met zo'n sponzen zodat je ze kan afwisselen?
Maar dat lukt niet in een filtosmart 60.

(2) filtosmart 100. daar is al een compartiment meer. nadeel hiervan is dat die 26cm hoog zou zijn. En mijn aquariumbak is maar 30cm hoog, dus waarschijnlijk maar 25 cm waterhoogte. In andere topics wordt er aangegeven dat het toch wenselijker is dat je filter aanzuigt onder wateroppervlak. Net daarom begon ik weg te kijken van eheim en jbl etc, omdat die op 29cm hoogte zitten, niet veel verschil meer dus met deze filtosmart 100.
Bij de Eheim classic 150 is de aanzuiging dan nog langs onderen van de filterkolom, want dan precies lijkt een voordeel te zijn tov deze filtosmart 100.

(3) als je dat filter wil "schoonmaken", dan zijn er ook slechts 2 compartimenten.

(4) hebben jullie andere voorstellen die deze 3 wegblazen zodat ik geen keuzestress meer heb?

(5) Of zou ik toch gewoon voor Eheim Classic 150 gaan vermits die volgens jullie misschien beter is dan de filtosmart 100? hij is dan wel nog beetje groter, maar zuigt tenminste langs onderen aan? heb hier wel al te horen gekregen dat die soms lawaai maakt (wat dus niet mag van men vrouw vermits de baby er niet ver af slaapt.

(6) ik ben vorige week ook eens naar Vivarium geweest, en daar zag ik op die showbakken Jenecafilters hangen, was ik nog nergens tegengekomen online. ik vind ze alleen bij aliexpress etc. Dat overtuigt me niet. Dat waren wel bakjes met 3 compartimenten, maar met casettes, ook die vind ik online niet terug. Daar iemand al ervaring mee? Of hingen die er gewoon aan voor de stroming en meer niet?
Iemand van een stand vertelde me erover dat ze het water ook langs boven aanzuigen en zo een beetje een skimmer-effect zouden hebben. Dan haal ik dat mogelijks probleem ook weg dacht ik, maar als ik er geen info over vindt...

alvast dank voor jullie input
Ik zelf had een superfish aquaflow
200-400 liter intern filter op me 60 cm bakje en die deed het echt prima
Er zit een cassette in met een filter met daarin actief koolstof
Wat je ook vervangen voor elk ander filtermassa
En als je het schoon wil maken
Doe je dat met het water dat je uit je aquarium haalt bij de waterwissel werkt prima

deze filter is er ook in de versie van 100-200 liter

daarnaast had ik ook nog een Eheim skimmer
Voor de kaamlaag op het oppervlakte

mijn waardes waren de laatste weken heel stabiel
En het water was kristal helder
 
Ah hier is je eigen topic al! Nogmaals:

In een 40x30x30 (bruto 36L) is een filter mijn inziens voornamelijk handig voor mechanische filtratie (deeltjes uit het water halen) en water beweging. Het biologische gedeelte laat je dan over aan het aquarium zelf. Hier wel rekening mee houden bij het schoonmaken van het aquarium en dan vooral de ruiten en bodem. Dit zeg ik omdat de kleinere filters gewoon niet genoeg inhoud hebben om daar een stabiele biologische evenwicht in op te bouwen, zoals je zelf al schets kun je het bij het schoonmaken snel verstoren. Dat is ook waarom het houden van een klein aquarium over het algemeen als moeilijker wordt beschouwd dan een iets groter aquarium van zeg 60 tot 120 liter.
Als het biologische in het aquarium moet gebeuren, mag ik dan de ramen niet netjes maken en de bodem niet "stofzuigen"?
Of wat bedoel je dan juist?
 
Als het biologische in het aquarium moet gebeuren, mag ik dan de ramen niet netjes maken en de bodem niet "stofzuigen"?
Of wat bedoel je dan juist?
Dat bedoel ik inderdaad. Je zal er niet aan ontkomen om de bodem en ruiten af en toe schoon te maken natuurlijk maar het is dan wel belangrijk dit in etappes te doen. De achterwand kun je wellicht vanaf blijven bijvoorbeeld en proberen zo veel mogelijk van het biofilm (voelt glad slijmerig aan) in stand te houden. Zo ook met de bodem, af en toe een stukje en niet alles in een keer. Met een klein aquarium heb je het biologische evenwicht zo om zeep namelijk en een relatief groot extern filter met veel biologisch materiaal zal daarbij helpen.
 
Ik gebruik op mijn nanao's (25L-highlight en veel CO2) om praktische redenen een scapersflow (360 l/u) en zou niets anders willen.
Een extern kan ik niet kwijt en een intern is zonder van de ruimte.
maar ik moet er wel bij zeggen dat ik geen vissen heb, alleen wat garnaaltjes en heeel veel planten
 

Terug
Bovenaan