Welke filteropbouw Eheim 2213?


GeertM

Well-known member
Lid geworden
9 juli 2020
Berichten
151
Leeftijd
37
Locatie
Prov. Antwerpen, België
Recent een 2e hands Eheim 2213 gekocht. Nu is mijn vraag hoe ik het best mijn filter kan opbouwen. In mijn standaard Juwelfilter heb ik onderaan Siporax-pijpjes, met daarboven 2 grove en een fijne blauwe spons. Als toplaag wat filterwatten die ik gemakkelijk kan reinigen.

Kan ik dezelfde indeling voor de Eheim gebruiken of hebben jullie nog tips/tricks?
 
Ik had altijd onderin wat keramische pijpjes en verder enkel filtersponzen met bovenin een dun laagje filterwatten.
 
Recent een 2e hands Eheim 2213 gekocht. Nu is mijn vraag hoe ik het best mijn filter kan opbouwen. In mijn standaard Juwelfilter heb ik onderaan Siporax-pijpjes, met daarboven 2 grove en een fijne blauwe spons. Als toplaag wat filterwatten die ik gemakkelijk kan reinigen.

Kan ik dezelfde indeling voor de Eheim gebruiken of hebben jullie nog tips/tricks?

Het water gaat in de eheim van onder naar boven. Je zou dus onderin willen beginnen met grove spons, daarna fijnere spons, media en als laatste eventueel watten.
 
Doe wat er goed voelt. Veel maakt het niet uit.
Ik heb bvb enkel harde filtermedia in al m'n filters zitten.
 
Bedankt Ivo voor je aanvulling. Met harde filtermedia bedoel je pijpjes of substraat denk ik?
 
Nog een aanvullende vraag: bij de Eheim filter zaten in- en outflowbuizen van Sera met een dikkere diameter (ik vermoed 16/22). De Eheim aansluitingen zijn 12/16. Volstaat het om een verloopstuk daartussen te zetten? Of heeft dat nog nadelige gevolgen?

1625815948467.png
 
Bedankt Ivo voor je aanvulling. Met harde filtermedia bedoel je pijpjes of substraat denk ik?
Idd, wat ook maar poreus is.
Er wordt veel verkocht als vijversubstraat.
Spotgoedkoop en prima spul
 
Nog een aanvullende vraag: bij de Eheim filter zaten in- en outflowbuizen van Sera met een dikkere diameter (ik vermoed 16/22). De Eheim aansluitingen zijn 12/16. Volstaat het om een verloopstuk daartussen te zetten? Of heeft dat nog nadelige gevolgen?

Bekijk bijlage 328084
Het gaat vooral om welke slangen je hebt.

16/22 slangen krijg je niet waterdicht op een 12/16 aansluiting.

Maar je krijgt 12/16 slangen wel op een 16/22 aansluiting, zonder verloop stukjes.
Gewoon de slang uiteinde in kokend water houden, dan kan deze daarna over de grote 16/22 aansluiting geschoven worden.

Een verloop vernouwd meer, dan bovenstaande oplossing.
 

Terug
Bovenaan