Welke garnaal


K

Kenan

Guest
Hoi allemaal,

Ik ben van plan een garnalen aquarium te starten, maar nu weet ik niet zo goed met welke garnalen ik zal beginnen. Ik heb geen ervaring met kleine garnalen soorten, wel met waaierhand en Japonica garnalen maar niet met garnalen zoals vuurgarnaaltjes.

Ik zat te denken om of Crystal Red of Crystal Black garnalen te nemen. Deze zijn toch niet zo moeilijk te kweken? Of wel? Ik vond de Taiwan Bee Panda's ook wel erg mooi vergeleken met de Crystal Blacks vind ik kleuren van deze garnalen veel sprekender wat mooier is. Maar is de kweek met deze soort moeilijk? Of valt dat wel mee?

Of kan ik misschien Panda's samen met de Crystal Blacks houden. Of krijg je dan dat de kleuren niet meer mooi worden of rare combinaties.

Ik wil proberen er nog een klein zakcentje aan te verdienen dus het zou fijn zijn als het nog wat opbrengt. Maar leveren deze garnalen soorten nog wat op als je ze op marktplaats of aan een dierenwinkel verkoopt? Ik ga ze trouwens houden op een PH verlagende bodem. Bak is 60 liter

Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties.

Alvast bedankt
 
Volgens mij is de algemene consensus wel dat neocaridina's (vuurgarnalen etc.)-CRs/CBs-TB's de volgorde is van makkelijk naar moeilijk. Maar als je het echt voor het geld wil doen kun je het beter niet doen. Je hebt eigenlijk meerdere bakken nodig om goed door te kunnen selecteren, je bent veel geld kwijt aan stroom/voer etc. en als je dan ook nog misgelopen kosten meerekent voor je eigen arbeid (want je had ook kunnen werken in die tijd) is het zeker niet winstgevend.
 
Voor het geld: vuurgarnalen geeft de winkel 0,25 p/st voor en voor crystalred/crystalblackgarnalen 1,- p/st dus dat zet totaal geen zoden aan de dijk
 
Als je weinig ervaring hebt dan zou ik beginnen met een makkelijke Neocaridina of met een lagere gradatie Caridina.
 
Oke bedankt, ik denk toch dat ik het met de CBs ga proberen. Maar ik zag op een site 10 (of 9 ben het ff kwijt) CBs + 1 panda. Kan dit? Stel de Panda krijgt jongen zijn deze dan CBs of Panda's. Of is het een mengeling?
 
Als de CBs het taiwan bee gen dragen kun je er panda's uit krijgen. Zo niet, dan worden het allemaal CBs. Het overgrote deel zal dan CB worden met als je geluk hebt een keer een panda na een paar generaties.
 
Oke, bedankt
 
Je moet erop letten welke gradatie je koopt en of die een ph verlagende bodem wensen. De TB wenst dat in de regel wel namelijk.
 
Maakt gradatie uit dan? Of je er nou eentje koopt met 4 witte banden of 3 dat maakt toch niks uit. Het blijft toch een CB. Ze komen zo ie zo op ph verlagende bodem
 
Je hebt de lage C gradatie maar ook een A of S bijvoorbeeld. De lage gradaties kunnen in de regel prima op kraanwater maar hoe hoger de gradatie des te lastiger ze vaak zijn te houden.
Vraag daarom eerst op welke waarden ze zijn gekweekt en op welke bodem.
 
Oke, bedankt
 

Terug
Bovenaan