Wat is er nieuw

Welke garnalen wel en welke niet.

• Onderwerp starter Onderwerp starter Altispinosa
  • Startdatum Startdatum
A

Altispinosa

Guest
Naar aanleiding van het topic van Schaive78 over garnalen heb ik zelf wat vragen die ik hier graag wil stellen in de hoop op een antwoord van jullie.

Zoals de topic titel al zegt, welke garnalen kunnen er wel op leidingwater gehouden worden en welk niet of moeilijker.

Heb hier nog 2 bakjes op overschot staan en ik speel al langer met het idee om toch ook maar eindelijk eens de stap te zetten om garnalen te gaan houden en te gaan kweken.

Heb ook al dikwijls gezien bij mensen dat er meerdere kleuren en of soorten bij elkaar zitten in 1 bak(je) dus welke mogen dan wel samen gehouden worden want heb natuurlijk ook geen tig bakken ter beschikking om alles apart te huisvesten en door de vele variatie in kleuren vind ik het zo moeilijk kiezen.

Tot slot graag wat richtprijzen wat de garnalen zoal kosten en waar je die dan best aanschaft.

Met dank,
Johnny.

Neocaridina's kunnen doorgaans op leidingwater gehouden worden. Caridina garnalen verschilt het nogal eens. Gewone crystal black/reds kunnen soms wel op leidingwater, maar voor de tibee wordt vaak water met een lagere pH gebruikt. Wat je het beste kunt doen is aan de kweker vragen op welke waarden ze daar zitten en dan kijken of je leidingwater ermee matcht of dat je het aan moet gaan passen.

De meerdere kleuren bij elkaar zie je vaak bij de Caridina's waar black en red samen wordt gehouden. Taiwan bees heb je in heel veel kleuren dus als je daar niet specifiek met een lijn kweekt heb je ook veel kleuren door elkaar. In principe kun je ook van de Neocaridina verschillende kleuren bij elkaar houden. Let wel dat deze onderling kunnen kruisen en je dan garnalen kunt krijgen die terug kruisen naar wildkleur (bruinig). Vraag is dus wat je zelf wil. Het samenhouden van Neocaridina en Caridina wordt overigens vaak afgeraden.

Het beste kun je garnalen kopen bij een hobbykweker naar mijn mening. Zij weten vaak meer over de garnalen en op bijvoorbeeld welke waterwaarden ze gekweekt zijn. En ze zijn een stuk goedkoper dan in de winkel.

Voorpl prijzen verschilt het per soort. Neocaridina ligt ongeveer tussen de 0,50 en 3 euro per garnaal, afhankelijk van kleur en dekking. Caridina garnalen beginnen meestal ergens rond de 2,50 voor een gewone crystal red/black en kunnen oplopen tot een paar honderd euro per garnaal voor bepaalde kleurvormen/taiwan bees

Wat @Biologist zegt is al heel compleet. Het ligt uiteraard wel aan je waterwaardes die uit je kraan komen. Dit is niet bij iedereen hetzelfde.

Ik denk dat er aan de post van Noa weinig nog valt toe te voegen en zelf heb ik geen Neo s meer omdat je dan flink moet uitselecteren. Als je gaat beginnen zou ik kiezen voor een makkelijk soortje.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan