Wat is er nieuw

welke gh/kh

berk

Well-known member
Lid geworden
16 januari 2020
Leeftijd
20
hoi,
ik heb onlangs een aquarium van 110x45x50 gekocht. de eerste planten staan er al in.
ik ben bezig met het kiezen van vissen. die mogen er pas over een maand in dus ik heb nog even de tijd.
natuurlijk houd ik zo veel mogelijk rekening met de behoeften van waterwaarden, stroming en alle andere eisen.
ik liep alleen een beetje tegen de KH en GH waarden aan. wat is hierin een beetje normaal? wat ik zie is heel veel best grote verschillen.
even voor het beeld: ik wil een gezelschapsbak dutch style gaan houden.
wat zijn hiervoor de 'normale GH/KH waarden? ik denk dat ik de PH rond de 6,5 wil houden.

hoop dat jullie hier een beetje over willen meedenken. Alvast bedankt!

Als je een Dutch Style bak wilt heb je het over een plantenbak. Het eerste waar je je dan druk over moet maken is niet je GH en KH want dat is voor een groot deel te sturen. Je zou je bezig moeten houden welke planten je zou willen en wat hun eigenschappen zijn. Daarna moet je jezelf gaan vragen of je de plantenkeus kan geven wat ze nodig zijn. Zoals, bijvoorbeeld, de gekozen planten vragen heel veel licht, heb ik de daarvoor geschikte lampen? Mijn gekozen planten vragen naast veel licht, CO2. Heb ik zo'n installatie? Vervolgens passen al mijn planten ook bij elkaar? Sommige planten gedijen in hard water anderen willen zacht/zuur water, weer iets dus om aan te denken! De temperatuur speelt een rol. Je hebt de eerste planten maar heb je ook zo gedacht?

Als je een Dutch Style bak wilt heb je het over een plantenbak. Het eerste waar je je dan druk over moet maken is niet je GH en KH want dat is voor een groot deel te sturen. Je zou je bezig moeten houden welke planten je zou willen en wat hun eigenschappen zijn. Daarna moet je jezelf gaan vragen of je de plantenkeus kan geven wat ze nodig zijn. Zoals, bijvoorbeeld, de gekozen planten vragen heel veel licht, heb ik de daarvoor geschikte lampen? Mijn gekozen planten vragen naast veel licht, CO2. Heb ik zo'n installatie? Vervolgens passen al mijn planten ook bij elkaar? Sommige planten gedijen in hard water anderen willen zacht/zuur water, weer iets dus om aan te denken! De temperatuur speelt een rol. Je hebt de eerste planten maar heb je ook zo gedacht?
ja, tuurlijk denken we daar over na. maar zacht en zuur water zijn voor de vissen ook van belang. en aangezien ik zowel planten als vissen erg belangrijk vind in het aquarium zoek ik naar planten die aansluiten bij vissoorten qua waterwaarden en andersom.
nu is mijn vraag; wat is 'normaal' hierin?

en de planten die erin staan zijn planten die niet hoeven te blijven maar wel sterk zijn en belangrijk voor het indraaien.

Wat voor waardes komen er bij jou uit de kraan?

ja, tuurlijk denken we daar over na. maar zacht en zuur water zijn voor de vissen ook van belang. en aangezien ik zowel planten als vissen erg belangrijk vind in het aquarium zoek ik naar planten die aansluiten bij vissoorten qua waterwaarden en andersom.
nu is mijn vraag; wat is 'normaal' hierin?

Google is je vriend!

DH 7,1
PH 7,9

Bij een plantenbak is de GH en KH niet erg van belang mits hij tussen KH3-8 en Gh6-12 zit dan zullen vrijwel alle planten hier op gedijen, PH is gekoppeld aan de KH en Co2 + O2 verhouding.
Een echte hollandse planten bak moet je echt aan een Co2 installatie gaan denken en gemiddeld tot veel licht en regelmatig bijmesten.

Wat zeer goed werkt zijn ook osmoscote bolletjes of kleibolletjes bij de planten drukken om ze extra te bemesten, Wil je sterken maar gemiddelde groei snelheid dan zijn Enchidoras zwaardplanten een goede keus en stevig en doen het op vrijwel alle water waardes en liefst Co2 toevoegen dan groeid hij harder en voller.

Valisinera soorten voor een 1meter bak raad ik Spiralis of Gigantea deze stellen iets minder eisen maar zijn wel warm behoeftig liefst 26graden en hoger doen ze het ontzettend goed en groeien snel, zijn ook stevige planten.
Alleen kan Valisinera slecht tegen lage PH waarde dan 6.7 dan krijgt Valisinera het moeilijk omdat hij van wat harder water houd dus niet past bij aziatische soorten zoals Nympohelia soorten of de chinees klimop die van zacht water houden en veel Co2 dus ook een lage PH van 6.5 tot 6.8.

Heb je geen verlichting dat toereikend is aan een volle plantenbak kan je ook andere planten nemen om toch een mooiie plantenbak te krijgen zoals Anubis soorten en Cryptocorne en de gewone zwaardplant kan ook op matig/gemiddeld licht groeien.. Javavaren is ook heel geschikt om op kienhout te binden en eist weinig aan voeiding Co2 en licht maar groeid net als Anubis soorten traag.

Ook Hydrophila polysperma (belgies groen) groeid goed onder matig/gemiddeld licht en is een nitraat vreter en kan zeer snel groeien wat erg goed is bij een pas opgestarte aquarium.. door hem te snoeien op 10cm hoogte gaat hij breed uitlopen en krijg je het bosjes effect waar je hele mooie achtergrond van kant maken met kienhout ervoor of je laat hem er tussen door groeien geeft ook mooie effect.

Hier doet de valisneria het enorm goed op 24 graden, dus die 26 graden is geen must

Hier doet de valisneria het enorm goed op 24 graden, dus die 26 graden is geen must

Ja hij zal op 22 graden ook nog wel groeien maar hij gaat pas als een speer als het water 25-30graden is met veel voeding en licht.
Voor gewoon 24-26graden doet hij het ook prima en daar zitten toch de meeste vissen op die temperatuur buiten discussen en dergelijke.

Ja hij zal op 22 graden ook nog wel groeien maar hij gaat pas als een speer als het water 25-30graden is met veel voeding en licht.
Voor gewoon 24-26graden doet hij het ook prima en daar zitten toch de meeste vissen op die temperatuur buiten discussen en dergelijke.
Ja zoals ik al eerder in dit topic aangaf geef ik geen plantenvoeding in geen enkele vorm en alle planten (dus ook de valisneria) groeien als een speer, ik vind ook dat er te vaak verwezen word naar plantenvoeding, in de natuur gooien ze dat e rook niet bij, dus waarom wel in een aquarium?

Ja zoals ik al eerder in dit topic aangaf geef ik geen plantenvoeding in geen enkele vorm en alle planten (dus ook de valisneria) groeien als een speer, ik vind ook dat er te vaak verwezen word naar plantenvoeding, in de natuur gooien ze dat e rook niet bij, dus waarom wel in een aquarium?

Planten in een aquarium die al maanden draaid met vissen komen voedingstoffen natuurlijk vrij… in visvoer zit namelijk ook veel spoorelementen die vrijkomen tijdens het voeren, vispoep en andere afval bevat ook elementen en zal ook als vuil in je bodem komen zodat planten dit ook weer opnemen.
Ja je kan zo ook planten houden maar alleen als je wel oplet dat je verlichting daarop is aangepast dan krijg je de term Dirty lowtech tank waar sommige zelfs nooit water verversen enkel aanvullen.
In Amerika doen het er genoeg zo met vissen en planten en met een enkel filter van spons aangedreven door lucht bellen..schijbaar werkt dat prima met normal bestand aan vissen.
Dus de wonderen zonder techniek zijn de wereld nog niet uit.

Planten in een aquarium die al maanden draaid met vissen komen voedingstoffen natuurlijk vrij… in visvoer zit namelijk ook veel spoorelementen die vrijkomen tijdens het voeren, vispoep en andere afval bevat ook elementen en zal ook als vuil in je bodem komen zodat planten dit ook weer opnemen.
Ja je kan zo ook planten houden maar alleen als je wel oplet dat je verlichting daarop is aangepast dan krijg je de term Dirty lowtech tank waar sommige zelfs nooit water verversen enkel aanvullen.
In Amerika doen het er genoeg zo met vissen en planten en met een enkel filter van spons aangedreven door lucht bellen..schijbaar werkt dat prima met normal bestand aan vissen.
Dus de wonderen zonder techniek zijn de wereld nog niet uit.
Mijn verlichting zijn ledbalken van een faillisementsverkoop (merkloos dus) en verversen doe 3x p/w, en heb vrij druk bezette bakken en filter over een bioloog

bedankt voor het meedenken hoor. maar het gaat me nu even volledig over de vissen qua waterwaarden. planten vind ik het wat minder erg om mee te experimenteren met als gevolg dat deze misschien overlijden. natuurlijk zoek ik wel uit wat ze nodig hebben

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan