Welke goerami is dit?


Rinanna

Member
Lid geworden
1 november 2019
Berichten
12
Leeftijd
38
Hallo!

Deze goerami heb ik al 2 jaar in mn bak zitten. Ik heb de vis gekocht als honinggoerami, 2 stuks destijds. Toen er 1 overleed heb ik er 2 nieuwe honinggoerami's bijgekocht. Maar deze zien er toch echt anders uit! En nu vraag ik me af, is het wel een honinggoerami? Of zou het een diklipgoerami kunnen zijn?
Benieuwd wat jullie ervan denken!
20191212_205932.jpg
 
Dit is inderdaad zéker géén honinggoerami!
Want die zien er inderdaad héél anders uit.

Een moeilijkere vraag is wat het dan wèl is.
Sowieso is het een kleurvariant, en geen wildkleur.

Misschien inderdaad van Trichopodus labiosa (diklipgoerami), maar het zou ook Trichogaster fasciata (gestreepte goerami) kunnen zijn.
 
Van de diklipgoerami (Trichopodus labiosa) is er een rode variant (red of red rubin) bekend, deze lijkt er wel op. Ook bestaat er een (niet veel voorkomende) kweekvariant van de dwerggoerami (Trichogaster lalius ) in een rode variant (red, flame of red honey) vooral bij die laatste benaming kan er natuurlijk enige verwarring ontstaan met de honing goerami (Trichogaster chuna).

1060.jpg

trichogaster-lalius-hristov-01.jpg

Vraag: Heb je misschien nog wat extra foto's voor de zekerheid?
 
Hier nog een extra foto.
Zelfs toen ik met een foto van deze vis kwam zodat ze konden zien of het een vrouwtje of mannetje was en nog zeiden ze er niks van...
 

Bijlagen

  • 20191025_215340.jpg
    20191025_215340.jpg
    306.7 KB · Weergaven: 105
Ik ga voor diklip gourami. T. Labiosa en dan wel een man.
 
Gezien de bouw denk ik Trichopodus, dus niet Trichogaster lalius.
Weet iemand toevallig of er van Trichopodus fasciata ook een rode kweekvorm bekend is?
Dit overigens ondanks het feit dat de lippen van de betreffende vis me eerder aan een labiosa doen denken.

Het zou inderdaad goed een man kunnen zijn, maar ik vind de vinnen nog niet genoeg ontwikkeld om daar echt uitsluitsel over te kunnen geven.
 
Overigens werd me in de winkel verteld dat het een vrouwtje is. Ik heb er 2 honinggoerami's nog bijgedaan, een mannetje en een vrouwtje. Dit gaat goed samen, zou het dan niet een vrouwtje zijn? Omdat ze elkaar goed accepteren?
 
Het zou inderdaad goed een man kunnen zijn, maar ik vind de vinnen nog niet genoeg ontwikkeld om daar echt uitsluitsel over te kunnen geven.

Deze vis is 2 jaar oud, zijn de vinnen dan niet al helemaal ontwikkeld?
 
100% zeker Colisa labiosa "red". Een volwassen man.

Net zo'n schoonheid als het exemplaar wat op 50cm afstand van mij in mijn aquarium zwemt.
 
Het zou inderdaad goed een man kunnen zijn, maar ik vind de vinnen nog niet genoeg ontwikkeld om daar echt uitsluitsel over te kunnen geven.
Op deze foto zie je een dame. Let op de bouw van het lichaam en de vorm van de rugvin:
 

Bijlagen

  • 1583921211159.png
    1583921211159.png
    151.1 KB · Weergaven: 112
Prachtig visje hoor.
 
De meningen verschillen nog wel dus!
Het is zeker een prachtige vis, heel leuk om naar te kijken :)
 
100% zeker Colisa labiosa "red". Een volwassen man.
Op deze foto zie je een dame. Let op de bouw van het lichaam en de vorm van de rugvin.
Als ik de twee foto's vergelijk is het inderdaad wel duidelijk.
Uit eigen ervaring ken ik alleen T. leeri en daarbij is de rugvin nog wel wat uitbundiger. Maar: wéér wat geleerd!

Ik vind dit trouwens ècht wel mooie vissen, maar houd toch een voorkeur voor de natuurlijke verschijningsvormen. Misschien toch nog het bioloogje in me .....
 
Als ik de twee foto's vergelijk is het inderdaad wel duidelijk.
Uit eigen ervaring ken ik alleen T. leeri en daarbij is de rugvin nog wel wat uitbundiger. Maar: wéér wat geleerd!

Ik vind dit trouwens ècht wel mooie vissen, maar houd toch een voorkeur voor de natuurlijke verschijningsvormen. Misschien toch nog het bioloogje in me .....
Bij de Leeri is het idd nog veel duidelijker.

En toch kun je het bij Goeramie soorten ook duidelijk aan de lichaamsbouw zien, de vrouwen zijn vaak ronder en voller.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Terug
Bovenaan