Wat is er nieuw

Welke Gourami?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Spruitje
  • Startdatum Startdatum
S

Spruitje

Guest
Ik heb gisteren een bak gekregen met een bijzonder bestand aan vissen (Te veel/te divers) met o.a. deze gourami. Maar, wie weet welke dit is? Ik zit zelf te denken aan een diamantgourami maar hij/zij/het is erg flets.

dGtY6sVwz7PXo-6o_wQao1IrYlvjDRC_.jpeg

Exactement. Een vrouwtje.

Ik twijfel of het een vrouwtje is...kwa kleur ja....maar dat kan ook nog van het schrikeffect zijn.....de rugvin zegt mij dat het mogelijk een mannetje is

Hm, ja, heb je gelijk in. Rugvin is puntig. Even afwachten dus. Laten normaal gesproken vrij snel hun kleuren weer zien als ze zich op hun gemak voelen.

Bedankt voor de info!
Ik betwijfel of ie wel volledig op zijn gemak zal zijn, aangezien hij/zij nu in dezelfde bak en samenstelling van visbestand zit als waarin ik deze over heb genomen. Namelijk een 60x30x36 (Juwel rekord 600), met als medebewoners 3 maanvissen, 1 ramirezi, 2 kardinaal tetra's, 5 vuurtetra's, 1 black molly lyretail, 1 sailfin molly, 4 corydoras leucomelas en nog 2 zwaarddragers (1m1v). Ik probeer ze zo snel mogelijk onder te brengen bij mensen die er wel het juiste aquarium voor hebben.

Ja lijkt me een goed idee..... met name de rami's en de maanvissen

Niet alleen qua afmetingen, maar ook qua waterwaarden is dit verre van ideaal.

Net als de (volgens mij vrouwelijke, ik vind de puntige rugvin weinig overtuigend) honinggoerami (Colisa chuna, ik kan de laatste nieuwe naam maar niet onthouden .....) willen kardinalen, maanvissen, antennebaarzen en vuurtetra's zacht en zuur water. Maar molly's en zwaarddragers vragen juist hard water.
Ook de temperatuureisen van de genoemde soorten komen bepaald niet overeen.

In een Juwel Rekord 600 (pakweg 60 liter) zou ik de molly's en zwaarddragers liever niet houden, dat is nogal krap. Maanvissen kunnen in zo'n klein bakje sowieso niet.

Dan blijven over: 4 Corydoras leucomelaas, 2 Paracheirodon axelrodi (kardinaaltetra), 5 Hyphessobrycon amandae (vuurtetra) en 4 Corydoras leucomelas.
Op zich 3 leuke soorten, die prima samen kunnen.

De C. leucomelas zijn niet �cht scholenvissen, maar ze voelen zich in een groep wel prettiger. En 4 vind ik nog geen groep, daarvoor denk ik toch aan minstens 6 maar nog liever 12.
H. amandae is w�l een echte scholenvis, waarvan ik er niet minder dan 12 zou houden, en gelet op de geringe afmetingen moet dat ook kunnen.
P. axelrodi is ��k een scholenvis, die in dezelfde waterlaag als de H. amandae zwemt. Die zou ik daarom niet uitbreiden maar ��k aanbieden.

Voor wat betreft de vraag wat ik voor deze bak een leuk bestand zou vinden levert dat vanuit het huidige bestand alleen (pakweg) 8 tot 12 C. leucomelas en 12 H. amandae op. De bodem en het midden zijn daarmee leuk bezet. Oppervlaktevissen zijn eigenlijk altijd een probleempje, maar in dit geval zou ik een schooltje marmerbijlzalmen (Carnegiella strigata) leuk vinden. Volgens mij zouden 8 of 10 stuks wel moeten kunnen.

En dan de Colisa chuna. Een hele mooie vis, en in wat zachter en zuurder water kan die er - als er genoeg drijfplanten zijn - nog prima bij. Bijvoorbeeld een 1m2v-harem. Maar dan gaat de beschikbare ruimte w�l meespelen.

Ik ga zelf meestal uit van maximaal 1 gram vis (bij volwassen grootte) per 3 liter water. In jouw geval betekent dat maximaal 20 gram vis;
6 C. leucomelas: 6 gram
12 H. amandae: 6 gram
8 C. strigata: 6 gram
3 C. chuna: 3 gram
Je komt daarmee weliswaar op 21 gram, maar het verschil met 20 vind ik verwaarloosbaar.

Verder heb ik nog ��n tip voor je:
Ik zou een schoonmaakploeg van pakweg 6 poetsgarnalen (Caridina japonica = C. mulitdentata) inzetten. Die tellen voor je waterbelasting niet mee, omdat ze afvalstoffen in andere afvalstoffen omzetten.
Alleen maar beter voor het ecosysteem in je aquarium, dus. En heel leuk om naar te kijken.

Weer ga ik vragen waar die grammen vandaan komen Paddy. Vertel vertel hoe kom je eraan!
En wel omdat het hier gaat om drie soorten waarvan ik een bron heb met heel andere cijfers. En met een tweetal visjes hebben wij die gegevens eens nagemeten/nagewogen en het lijkt een behoorlijk accurate opsomming te zijn. Reden genoeg om een uitleg te vragen. En om eens te gaans gaan rekenen.
- C. strigata, bij een lengte van 4 cm (en dat halen ze wel): 1,2 gram. 8 exemplaren somt dan op tot 9,6 gram. Ruim anderhalf maal zoveel.
- Een Corydoras bij 4 cm weegt volgens hetzelfde schrijven zo'n 1,75 gram. Zou een leucomelas slechts 4 cm blijven (en planetcatfish geeft aan 5,5 cm standard length) dan sommeren die 6 stuks al tot 10,5 gram. Wederom ruim anderhalf maal zoveel.
- De chuna dan. 1,75 gram bij 4 cm en die lengte overschrijden ze wel. Drie exemplaren komt uit bij 5,25 gram. Wederom ruim anderhalf maal zoveel.
Dus zonder de amandae, met magere inschattingen (want bij twee van de soorten uitgegaan van de cijfers bij 4 cm terwijl ze groter worden) overschrijven we het maximum aantal grammen al, met ruim 50%. Een zeer fors verschil.

Tenminste, als dat maximum aantal grammen uberhaupt al terecht is vastgesteld op 20. Want waar ik bij bovenstaande nog een externe bron aanhaal kan ik over de inhoud van een Rekord 600 de keiharde cijfers noemen. Zo'n aquarium staat namelijk geen meter van me af nu. Met de binnenmaten en waterhoogte vanaf een (heel erg dunne, de meeste mensen leggen hem flink wat dikker) bodem kom je uit op net geen 55 liter, namelijk 59x29x32 cm. En dat is nog zonder inrichting, die er eigenlijk ook nog vanaf zou moeten. Te positief ingeschat dus, 60 liter.

Verder moet je in zo'n klein aquarium wat mij betreft geen andere vis willen houden in een waterlaag waar zich een territoriumvormer nestelt (ook al gebruikt die territoriumvormer buiten het nestelen een groot deel van de bak dus niet alleen de bovenlaag). Ergo: geen chuna combineren met bijlzalmen.

Maar die twee pijnpunten (te veel vis voor de beschikbare ruimte, concurrentie in waterlaag) zijn eenvoudig opgelost door de Carnegiella strigata te laten vallen. Dan heb je ook meteen een heel aardig bestandje denk ikzelf. Verwarming uit als het aquarium in een verwarmde ruimte staat. Zomerse opwarming is prima.

~ Ivo

Bedankt voor alle tips! Sommige Latijnse namen zal ik even op moeten zoeken.

Maar zoals eerder vermeld is dit geen bestand dat ik zelf samen heb gesteld, ik heb het bestand + bak zo overgenomen.

Deze bak is een vervanger van de Marina 54L waarin ik het volgende bestand heb zitten: 2 appelslakken, 5 Pangio Semicincta, 1 Pangio oblonga en nog een groep red rili garnalen. Hier wil ik eventueel een groepje Boraras brigittae bij.

De C. Leucomelas hebben al een nieuw aquarium, alleen is er geen animo voor de rest.. Waar ik wel van baal want ik een goed aquarium zijn het toch hele leuke vissen om te zien!

" Waar ik wel van baal want ik een goed aquarium zijn het toch hele leuke vissen om te zien!"
Je slaat de spijker op zijn kop met deze zin want het is precies zoals het is en het gaat ook ten koste van je eigen plezier!
Ik zag dat er ook drie maanvissen bij zaten en die vertonen nooit hun eigen gedrag in een te kleine bak wat het voor jou heel saai maakt om naar te kijken! Als ze op maat zijn hangen ze waarschijnlijk de hele dag stil in de bak,nou leuk om naar te kijken hoor... Daarom verkopen de mensen ook hun aquarium er is niets leuks aan met het bestand!

Wil ik nog even kwijt dat je goed bezig bent en voor je vissen en voor je eigen plezier!

Dat vermoeden heb ik dan ook, dat de mensen van wie ik deze bak heb gekocht bij veel vissen dachten; 'Goh, die is leuk!' en deze er gewoon bij kochten, aangezien 9 vd 10 verkopers zal beamen dat de vis prima bij de rest in kan. Helaas.

Bedankt voor het compliment!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan