Weer ga ik vragen waar die grammen vandaan komen Paddy. Vertel vertel hoe kom je eraan!
En wel omdat het hier gaat om drie soorten waarvan ik een
bron heb met heel andere cijfers. En met een tweetal visjes hebben wij die gegevens eens nagemeten/nagewogen en het lijkt een behoorlijk accurate opsomming te zijn. Reden genoeg om een uitleg te vragen. En om eens te gaans gaan rekenen.
- C. strigata, bij een lengte van 4 cm (en dat halen ze wel): 1,2 gram. 8 exemplaren somt dan op tot 9,6 gram. Ruim anderhalf maal zoveel.
- Een Corydoras bij 4 cm weegt volgens hetzelfde schrijven zo'n 1,75 gram. Zou een leucomelas slechts 4 cm blijven (en planetcatfish geeft aan 5,5 cm
standard length) dan sommeren die 6 stuks al tot 10,5 gram. Wederom ruim anderhalf maal zoveel.
- De chuna dan. 1,75 gram bij 4 cm en die lengte overschrijden ze wel. Drie exemplaren komt uit bij 5,25 gram. Wederom ruim anderhalf maal zoveel.
Dus zonder de amandae, met magere inschattingen (want bij twee van de soorten uitgegaan van de cijfers bij 4 cm terwijl ze groter worden) overschrijven we het maximum aantal grammen al, met ruim 50%. Een zeer fors verschil.
Tenminste, als dat maximum aantal grammen uberhaupt al terecht is vastgesteld op 20. Want waar ik bij bovenstaande nog een externe bron aanhaal kan ik over de inhoud van een Rekord 600 de keiharde cijfers noemen. Zo'n aquarium staat namelijk geen meter van me af nu. Met de binnenmaten en waterhoogte vanaf een (heel erg dunne, de meeste mensen leggen hem flink wat dikker) bodem kom je uit op net geen 55 liter, namelijk 59x29x32 cm. En dat is nog zonder inrichting, die er eigenlijk ook nog vanaf zou moeten. Te positief ingeschat dus, 60 liter.
Verder moet je in zo'n klein aquarium wat mij betreft geen andere vis willen houden in een waterlaag waar zich een territoriumvormer nestelt (ook al gebruikt die territoriumvormer buiten het nestelen een groot deel van de bak dus niet alleen de bovenlaag). Ergo: geen chuna combineren met bijlzalmen.
Maar die twee pijnpunten (te veel vis voor de beschikbare ruimte, concurrentie in waterlaag) zijn eenvoudig opgelost door de Carnegiella strigata te laten vallen. Dan heb je ook meteen een heel aardig bestandje denk ikzelf. Verwarming uit als het aquarium in een verwarmde ruimte staat. Zomerse opwarming is prima.
~ Ivo