Wat is er nieuw

Welke hoogte de aanzuigkorf

tanganyika

Well-known member
Lid geworden
17 maart 2026
Leeftijd
41
Beste allemaal, ik heb nu een aanzuigkorf met skimmer, deze zit erg hoog in de bak.

20260330_201856.jpg

Nu heb ik een nieuwe zonder skimmer gekocht en deze kan ik verstellen, wat is de meest mooie plek?
Zo laag mogelijk bij het filterzand, dan komt hij op ongeveer 3 a 4 cm boven het filterzand of op 1/3 van de bodem, dan zal hij rond de 15 cm boven de bodem zitten ong...

Hoe lager ie zit hoe meer meuk ie van de bodem af haalt, maar die van mij zit op ongeveer de helft denk ik, heb dr nie zo'n issue mee.

Ja maar aangezien ik voor een Tanganyika layout ga, denk ik dat het voor mij wel veel voordeel heb als het meeste vuil van de bodem het filter in gaat denk ik, ipv dat het in de waterkolom zal blijven...

Zou me er niet te druk om maken, je krijgt hoe dan ook wel wat ophopingen van vuil op plekken met minder stroming.
Dat is vrijwel niet te voorkomen en alleen even een kwestie van afhevelen met de water wissel.

Als je zowel de inlaat als de uitlaat aan dezelfde kant hebt zitten is het sowieso al niet optimaal.

Het zal niet altijd nodig zijn om de inlaat heel laag te hangen. Al moet er dan wel voldoende stroming zijn om de lichtere deeltjes mee de waterkolom in te krijgen. Ik ben er zelf een fan van om gewoon zoveel rond te pompen (m.n. als er weinig planten zijn) dat de intake helemaal bovenin kan.

Zou me er niet te druk om maken, je krijgt hoe dan ook wel wat ophopingen van vuil op plekken met minder stroming.
Dat is vrijwel niet te voorkomen en alleen even een kwestie van afhevelen met de water wissel.

Als je zowel de inlaat als de uitlaat aan dezelfde kant hebt zitten is het sowieso al niet optimaal.
Aan de ander kant hangt de wavemaker, dus ik heb langs de 2 lange zijdes een water verplaatsing van boven en dan via de korte ruit weer naar beneden

Het zal niet altijd nodig zijn om de inlaat heel laag te hangen. Al moet er dan wel voldoende stroming zijn om de lichtere deeltjes mee de waterkolom in te krijgen. Ik ben er zelf een fan van om gewoon zoveel rond te pompen (m.n. als er weinig planten zijn) dat de intake helemaal bovenin kan.
Ik heb op een bak van 100 x 50 x 50 de biomaster 850 staan en dan nog een wavemaker, dus stroming zat haha...

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan