Welke houtsoort & witte waas?


G

GertJan28589

Guest
Goedenavond Aquarianen!

De laatste tijd behoorlijk actief bezig met mijn aquarium. Ik heb deze 2 weken geleden opgestart en loop nu tegen heel veel andere dingen aan dan ik de 1e keer had.

Ik heb bij een aquarium speciaalzaak een mooi stuk hout gekocht. Ik kan niet echt plaatsen wat voor een soort hout dit is. Ook heb ik het hout nu 2 weken onderwater staan maar het blijft drijven. Inmiddels heb ik het met zuignappen aan de bodemplaat vast gemaakt, met daar grind over zodat het wel blijft zitten maar het hout zou toch uit zichzelf moeten zakken.

Inmiddels zitten er ook wat witte plekken op en rond het hout. Ik vraag me af wat dit is. Is dit de witte afscheiding die nieuw hout maakt? en dus met enkele dagen weer weg gaat trekken? of is dit een ander iets?


Nou zijn mijn 3 vragen dus:
1. Welk soort hout is het?
2. Is het wel geschikt voor het aquarium?
3. Wat zijn de witte plekken?

Alvast heel erg bedankt!

Hieronder heb ik een foto toegevoegd.

aquarium1.png
 
Hallo,

1-Dit zijn wortels van een rododendron, in de handel onder de noemer "spiderwood". Je kan van dit type hout zowel de wortels als de takken (iets lastiger) krijgen. De takken hiervan gebruik ik zelf, zie foto-album.

2-Het is zeker geschikt voor het aquarium, want het is behoorlijk hard en erg attractief zoals je ziet op je eigen foto :) ...Ooit gaat het ook wel zinken. Bij heeft het bij ��n (groot) stuk 4 a 5 weken geduurd.

3-Witte plekken is hoogstwaarschijnlijk een schimmel en hoogstwaarschijnlijk niet schadelijk. Bovendien gaat dit hoogstwaarschijnlijk vanzelf weer weg, althans, dat is mijn ervaring.
 
Kijk top informatie!! Dank. Het hout is inderdaad prachtig en vind het behoorlijk natuurlijk ogen. Ik ga dus gewoon nog even geduld hebben bij het zinken :p al werken de zuignappen ook al prima.
 
Die witte plekken trekken inderdaad gewoon weer weg.

Mooi stukje trouwens! :D

~ Ivo
 

Terug
Bovenaan