Welke Hypancistrus is dit?


W

Weemism

Guest
Hij leeft nog steeds (Juwel Rio 125 van Weemism), en laat zich tegenwoordig zelfs wat vaker zien. Het doet me wel weer nieuwsgierigerer maken welk L-nummer dit nu werkelijk is. Ik ging er altijd van uit dat het een L129 (Hypancistrus debilittera) was, maar bij nader inzien is z'n tekening daar veel te weinig uitgesproken voor.

Na nog weer een Google zoekactie dacht ik dat het misschien toch een L199 is (Hypancistrus furunculus), maar ook daarvan lijkt de tekening niet geheel overeen te komen.

Gisteren kon ik eindelijk een keer een aantal goede foto's maken, en naar aanleiding daarvan de vraag aan de experts alhier, welke Hypancistrus is dit nu eigenlijk?





Ik heb me in een ander topic al eens verbaasd dat deze vis na meerdere jaren dus überhaupt nog leeft aangezien hij bijzonder schuchter is, zich tot dusver zelden tot nooit liet zien, en ik 'm niet apart bijvoer (voertabletten worden meestal meteen aangevallen door de in de bak aanwezige Platys). Gisteren zag ik echter dat ie zich iig. lijkt te voeden met algen op de ruiten, stenen en hout, hoewel ik me haast niet kan voorstellen dat dat voldoende voor 'm is gezien z'n grootte.

Ik ben dus benieuwd, dank alvast!
 
Heeft ook wel wat weg van mijn L104, maar een wat ander patroon. Wellicht meer in de richting van de panaqolus zoeken? Ik heb hier de maccus zwemmen nml
 
Dank jullie. Als ik op beiden zoek staan er altijd wel plaatjes bij (net als de bovenstaande van @Bertus) die overeen lijken te komen met mijn exemplaar, maar ook nog meer van exemplaren met een totaal andere tekening en met ogenschijnlijk hetzelfde L-nummer. De Peckolitia vittata staat zelfs ook onder verschillende nummers vermeld, waaronder L015 en L103.

Het lijkt een beetje een rommeltje met die L-nummers :), en moeilijk zo om het exacte type vast te stellen. Misschien ook niet zo heel relevant behalve dat ik geïnteresseerd was in het dieet van de mijne zodat ik 'm beter kan verzorgen, ook al lijkt ie zich zo ook prima te redden.
 
Geef je hem wel eens komkommer of courget. Dit zal hij zeker waarderen en dan zul je hem waarschijnlijk vaker zien.
 
Het lijkt een beetje een rommeltje met die L-nummers :), en moeilijk zo om het exacte type vast te stellen. Misschien ook niet zo heel relevant behalve dat ik geïnteresseerd was in het dieet van de mijne zodat ik 'm beter kan verzorgen, ook al lijkt ie zich zo ook prima te redden.

Je kunt voertabletten kopen die zinken naar de bodem.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je kunt voertabletten kopen die zinken naar de bodem.
Klopt, maar zoals ik al schreef worden die tabletten meteen aangevallen en gegeten door de ook in het aquarium aanwezige Platys en Tetra's. En die zijn daarbij dermate druk dat hij zich niet laat zien (of gewoon te traag is).

Komkommer zal ik dan idd proberen, goed idee :thumbs: .
 
Komkommer is helemaal geen goed idee, bestaat voor 98% uit water en voedt dus totaal niet maar vult wel maar de vis zal honger blijven houden
 
Komkommer is helemaal geen goed idee, bestaat voor 98% uit water en voedt dus totaal niet maar vult wel maar de vis zal honger blijven houden
Zou dan ook niet z'n hoofdvoer zijn, maar meer idd als snack zodat ie zich wat vaker laat zien zoals @jacqueline schrijft.

Qua voeding lijkt ie zich dus al jaren te redden wat er in het aquarium aanwezig is qua algen en voedselresten, maar goed dat je het opmerkt wel.
 
Je kunt afwisselen courget komkommer aan een vork prikken. Ook bloemkool spruitjes en brocoli wel gekookt vinden ze ook lekker. Geef hiervan altijd een stukje als wij dit zelf eten.
 
Klopt, maar zoals ik al schreef worden die tabletten meteen aangevallen en gegeten door de ook in het aquarium aanwezige Platys en Tetra's. En die zijn daarbij dermate druk dat hij zich niet laat zien (of gewoon te traag is).

Komkommer zal ik dan idd proberen, goed idee :thumbs: .

Je kunt ook laat in de avond voordat jij naar bed gaat een voer tablet erin gooien 2x per week. Dan is het donker en zijn de andere vissen rustig.
 
Je kunt ook laat in de avond voordat jij naar bed gaat een voer tablet erin gooien 2x per week. Dan is het donker en zijn de andere vissen rustig.
Dat heb ik eerder geprobeerd haha, maar de Platys laten zich wat dat betreft niet voor de gek houden en kunnen ook met het restlicht de tabletten prima vinden en eten. Zelfs als ik een tablet tussen de stenen waar de hypancistrus verblijft mik gaan ze er nog achteraan en tussen de stenen. Het plantaardige voedsel dat hierboven wordt voorgesteld eten ze echter niet, dus dat ga ik dus zeker proberen wetende dat dit dus niet als hoofdvoer gezien moet worden (maar hij redt zich zoals gezegd kennelijk dus ook prima zonder).
 
Komkommer is helemaal geen goed idee, bestaat voor 98% uit water en voedt dus totaal niet maar vult wel maar de vis zal honger blijven houden


Daar gaan we weer.

Heb ook courgette geprobeerd. dus terug naar komkommer, spruiten. en alles wat groen en gekookt is.

Die zij echt niet mager, hoor.


Ik gooi ook gekookt eten in de blender, dan gelatine er bij. en i bakje gieten.

Is ook een duurdere versie van, 16 euro per potje.
 
Okee tja. Het blijft altijd moeilijk met vissen op een donkere bodem. Wat ik iniedergeval zie is dat het geen hypancistrus is, maar een peckoltia. Dit betekent dat hij een omnivoor is. Qua voeding wordt zoete aardappel vaak gegeven. Tabletten goed opletten wat er in zit, want ze gooien vaak maar gewoon een mengelmoesje van ingrediënten er in. Dit zorgt er voor dat alles het eet, maar dat er ook een hoop nutteloze dingen in zitten.

Ter identificatie ga ik eens even gokken: Peckoltia vittata zou inderdaad nog redelijk dicht in de buurt komen. Echter denk ik dat het een Peckoltia lujani is, L127. Als je verder nog vragen hebt, vraag maar raak :) .
 
[...]

Ter identificatie ga ik eens even gokken: Peckoltia vittata zou inderdaad nog redelijk dicht in de buurt komen. Echter denk ik dat het een Peckoltia lujani is, L127. Als je verder nog vragen hebt, vraag maar raak :) .
Afgaande op de afbeeldingen die ik vind bij de zoekterm Peckoltia lujani lijkt me de L127 idd de meest waarschijnlijke kandidaat.

Voor zover dit eenvoudig uit te leggen is, ik had nog nooit van het geslacht Peckoltia gehoord (maar ben er ook niet in thuis), wat is het kenmerkende verschil met Hypancistri?

Dank voor de hulp allen nogmaals verder.
 
Binnen de Lnummers heb je een aantal families waarvan Hypancistrus, peckoltia en panaque. Panaque zijn houteters en hebben een heel andere vorm. Hypancistrus lijkt indd veel op peckoltia maar als je eenmaal de soorten kent haal je er zo uit welke bij welke horen. Grootste verschil zit hem in het verschil in mond/tanden. Echter kan je ook een verschil zien in de vorm van de vis. Hypancistrus soorten zijn vaak getekend met lijnen zoals L333,L260 of met kleine stippen zoals L136. Peckoltia soorten hebben in verhouding vaak een vrij groot hoofd en dikkere strepen/vlekken. Peckoltia zijn ook gekenmerkt dat het voornaamste geslachtsverschil is dat de mannen een harige staart krijgen net als panaque, terwijl hypancistrus vooral op de borstvinnen veel odontesgroei krijgt samen met een hoekige kop. Mocht je hier nog foto's van willen kan ik ze wel even zoeken.
 
Dank voor de uitgebreide uitleg, is me voldoende duidelijk nu. Aanvullende foto's zijn niet nodig denk ik en kan ik eventueel ook zelf even opzoeken :thumbs:.
 

Terug
Bovenaan