Wat is er nieuw

welke is dit?

• Onderwerp starter Onderwerp starter hjt
  • Startdatum Startdatum
H

hjt

Guest
786162_0_82__85.jpg

wie weet welke vis dit is kan hem overnemen

is ook de enige foto die ik heb sorry

ik zou hem overnemen!
mooi beestje en als je hem niet meer wil kan je er ook nog wat voor vangen!

Goed op kleur, ziet er fit uit. Als 'ie ook gaat eten dan heb je er een mooie aanwist bij.

Dat is een mooie prijs! Meestal zijn ze 30-50.

Maar heb je dan nu ook clownbotia's? Dat zijn scholenvissen van 40 cm.

Fantoom zei:
Dat is een mooie prijs! Meestal zijn ze 30-50.

Maar heb je dan nu ook clownbotia's? Dat zijn scholenvissen van 40 cm.
Een clownbotia van 40cm dat wil ik zien! Ik heb weleens volwassen wildvang gezien van tusen de 30-35cm en dat was al zeer uitzonderlijk! In aquaria blijven ze meestal steken bij 20/25cm. In de natuur zijn het dieren die leven in groepen van soms wel 200 dieren het zijn dus wel echte scholenvissen zoals je zegt waarvan de bak minimaal 2 meter (liever groter) moet zijn.

Dat ze die 30 cm. in aquaria niet halen zou toch genoeg moeten zeggen? Ik vind dat niet echt een goed uitgangspunt.

Ik denk dat 50% van de vissen in aquaria niet zijn uiteindelijke lengte haalt zoals ze dat in de natuur halen? Bv weleens een? hoogvinkarper gezien van 18cm? Ik niet.

Zijn wel meer vissen,die de werkelijke grootte niet halen,toch?
Dat heb je met een aquarium.
In de natuur hebben ze constant vers water,met voedsel en groeistoffen.
Fabienne, Gelukkig nieuwjaar.

Misschien moet dan eens goed naar de omstandigheden gekeken worden waarin die vissen gehouden worden want blijkbaar schort daar iets aan.

Je kan helaas niet de hele wereld redden.

Ik denk wel dat voedsel een belangerijk iets is. Ik heb bij iemand gezien dat 2 blauwe spatten in een 70cm bakje van 6 naar 15cm gingen in 3 maanden tijd (toen zijn ze ook verkocht)! De dieren kregen alleen levend en diepvries voedsel. En daar heb ik meer voorbeelden van gezien

Inderdaad, daarom ook groter is beter.
Groter betekent ook,meer water.
Is ten gunste van de vissen.
Ook al,zoals jij stelt 50 l/vis.
Liever meer.

Wat heeft de wereld redden er nou weer mee te maken 😕

Juist omdat we vissen een constante stroom aan hoogwaardig voedsel kunnen geven zouden ze een voorsprong moeten hebben op hun wilde soortgenoten.

Jones zei:
Wat heeft de wereld redden er nou weer mee te maken 😕

Juist omdat we vissen een constante stroom aan hoogwaardig voedsel kunnen geven zouden ze een voorsprong moeten hebben op hun wilde soortgenoten.

KUSJE erop? 😉

Om te beginnen: een prachtig beest, en uit wat ik lees ook geweldig geschikt voor jouw bak!

De uiteindelijke lengte die een vis bereikt kan zondermeer, ondermeer, samenhangen met de hoeveelheid voedsel die deze ter beschikking heeft en - in het aquarium, middels door de vis uitgescheiden groeiremmers - de grootte van de omgeving.
Maar ook met allerlei andere factoren. Denk bijvoorbeeld aan de temperatuur, waterhardheid, zuurgraad, aantal schuilmogelijkheden, en nog veel meer.

Fabienne, ik heb al (veel) meer berichten van je gelezen.
Daardoor staat voor mij als een paal boven water dat je jouw en onze vissen een bijzonder warm hart toedraagt. Ik waardeer jouw bijdragen daarom enorm, ik lees jouw post natuurlijk niet voor niets! En ik vind ook zeker niet dat jij op dit forum "de wereld aan het redden bent", ik vind jouw opmerkingen zonder uitzondering doordacht, to-the-point en goudeerlijk.

Mijn enige kritiekpunt, als ik er dan t�ch een zou moeten noemen, is dat je er helaas mee zult moeten leven dat veel mensen minder begaan en diep nadenken dan jij zelf. Ook ik vind dat jammer, en ik hoop dat je met jouw bijdragen heel veel mensen tot (beter, langer, dieper, anders) nadenken zult brengen. In ieder geval geef je iedereen daarvoor genoeg voer.

Ik gebruik dit topic daarvoor, omdat ik vind dat iedereen dat weleens mag weten.

Ok�, heel droog na het bovenstaande relaas, maar dit topic gaat daar eigenlijk niet over.
Het ging over een harnasmeerval die inmiddels als Peckoltia compta (voorheel L134) is ge�dentificeerd.

En die kan volgens mij heel fijn leven in het aquarium van TS.

Het is dan ook niet mijn bedoeling om te overtuigen, maar om het onderwerp ter discussie te stellen. Mede in de hoop dat reacties daarop mijn eigen mening kunnen bijstellen. Tot dusver met dit onderwerp geen succes 😉. Mijn idee is dat als bepaalde vissen over het algemeen in aquaria kleiner blijven dan in het wild, er iets schort aan de omstandigheden in het aquarium. In het wild zouden ze het namelijk moeilijker moeten hebben (rovers, gebrek aan voedsel, vervuiling etc.). Er zijn ook vissoorten die in aquaria groter worden dan in het wild wat weer verband houdt met de beschikking over voedsel dat ze in het wild niet altijd hebben. Of dit positief of negatief is voor de gezondheid van de vis laat ik even in het midden.

Het is hier inderdaad off-topic, misschien start ik er eens een topic over want anderen kunnen op dingen wijzen waar je/ik zelf niet op zou komen.

Misschien dan een aangever:

Het zou zomaar eens kunnen zijn dat in de natuur vooral de grotere en de sterkere exemplaren overleven!

In onze aquaria is het niet zo erg als je maar 75% van je maximale lengte bereikt, of maar de helft vergaart van het voedsel dat voor je succesvolle soortgenoten in de vrije natuur het minimum is. Daarmee kun je best overleven, althans in onze bakken dan.
De door moeder natuur minder bevoordeelde exemplaren zouden daar wel eens een voordeel bij kunnen hebben.

Wat natuurlijk gelijk ook betekent dat de meer begenadigde exemplaren een grotere kans hebben om aan de aquariumliefhebbervangnetten te ontkomen, en dus minder in aquaria te zien zijn.
Zodat in het aquarium gehouden vissen eigenlijk per definitie achterblijven bij hun natuurlijke familieleden .....

By the way: wij mensen zijn allemaal beperkt, dus aan onze aquaria schort altijd wel wat!

de clown botia's hebben nu nog niks te klagen zijn nog niet zo groot( rond de 7 cm) en zijn nu met hun vieren

worden ze groter dan kunnen ze uiteindelijk naar een 1.50 bak

Dan hebben ze wel wat te klagen, want het zijn scholenvissen die in het wild in scholen van honderden exemplaren zwemmen. 4 is echt te weinig (wat o.a. voor onderlinge agressie kan zorgen). Ook zullen ze in een te kleine bak amper groeien, maar vergroeien ze des te meer.

Dat bedoelde ik nu met de hele wereld redden. Veel mensen willen niet het beste voor hun vissen/dieren zoals jij.

Je kan alleen maar heel goed informeren wat je ook doet en dan hoop je uiteindelijk dat men er iets mee doet. En zo niet is het jammer voor de dieren maar je hebt je best gedaan.

Ik heb dat ook met kippen die ze hier in het bos dumpen.Ik kan niet alles opvangen dus moet heel wat leuke beestjes laten lopen. Kinderboerderijen en vogelopvangs willen ze niet dus het meeste wordt doorgebeten door honden of valt ten prooi aan een of ander roofdier. Ik vind dat heel erg en sommige dieren die ik gezien heb blijven weken door mijn kop spoken omdat ze zoleuk war en en ik ervan baal dat ik ze niet kan opvangen. Maar tegelijkertijd geeft het me een goed gevoel als ik de dieren die ik wel heb gered door mijn tuin zie lopen. Een bont gezelschap van heel erg klein tot heel erg groot. 😛

Botia zei:
Dat bedoelde ik nu met de hele wereld redden. Veel mensen willen niet het beste voor hun vissen/dieren zoals jij.

Je kan alleen maar heel goed informeren wat je ook doet en dan hoop je uiteindelijk dat men er iets mee doet. En zo niet is het jammer voor de dieren maar je hebt je best gedaan.

Ik heb dat ook met kippen die ze hier in het bos dumpen.Ik kan niet alles opvangen dus moet heel wat leuke beestjes laten lopen. Kinderboerderijen en vogelopvangs willen ze niet dus het meeste wordt doorgebeten door honden of valt ten prooi aan een of ander roofdier. Ik vind dat heel erg en sommige dieren die ik gezien heb blijven weken door mijn kop spoken omdat ze zoleuk war en en ik ervan baal dat ik ze niet kan opvangen. Maar tegelijkertijd geeft het me een goed gevoel als ik de dieren die ik wel heb gered door mijn tuin zie lopen. Een bont gezelschap van heel erg klein tot heel erg groot. 😛

Sorry... kippen dumpen? hoe dat zo?
En waarom zo massaal dan? Enig idee Botia?

Hetzelfde als met zoveel huisdieren vermoed ik. Het wordt in huis gehaald en als blijkt dat zo'n dier verzorging nodig heeft en het naast lusten ook lasten heeft wordt het gedumpt. Vissen doorspoelen, kittens in een doos naast de snelweg gooien, honden aan een boom binden, hamsters los laten in een maisveld... voorbeelden te over. Heel triest. De verantwoordelijkheid nemen om een beter thuis voor de dieren te zoeken is teveel gevraagd.

De wereld redden is een uitdrukkibf althans hier dat als hoe je goed ook iemand informeert en deze wil niet luisteren er uiteindelijk maar je handen van af moet trekken hoe moeilijk dat ook is in schrijnende gevallen.

Veel mensen beginnen aan kippen en als ze er vanaf willen worden ze gewoon in het bos gezet (wat zeer vaak gebeurt), ook konijnen kopen er elk jaar zo rond de zomervakantie rond in alle kleurslagen en vormen. Ik heb daar in 2011 een heel groot en mooi gecastreerd voskonijn gevangen en naar de konijnenopvang gebracht en deze hebben een goed tehuis met een vriendin voor hem gevonden. Maar als ik had gewilt had ik wel elke dag een konijn kunnen brengen zoveel lopen er altijd in de zomer.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan