Wat is er nieuw

Welke kleine Corydoras soort

Stann

Well-known member
Lid geworden
24 maart 2021
Berichten
91
Leeftijd
29
Hallo!

Al lange tijd ben ik aan het nadenken over welke soort Corydoras ik toe ga voegen aan mijn aquarium. In eerste instantie ging mijn voorkeur uit naar de Panda, toen naar de Habrosus, en nu weet ik het niet meer 😀.

Wat informatie over mijn bak:

Juwel Primo 70 van 60cm. Temperatuur op 23 graden, PH van 8. Huidige bewoners: 9x vuurtetra en 10x vuurgarnaal. Hier wil ik een schooltje Corydoras dus aan toevoegen en een koppeltje Honing Goerami. Voor de Corydoras dacht ik aan 8x Habrosus of 6/7 Panda (omdat die iets groter zijn).

Wat zouden jullie aanraden? Bepaalde voor-/nadelen bij bepaalde soorten? Ik sta ook open voor compleet andere soorten als de Panda of Habrosus! Maar dus wel een kleine soort die ook wel echte grondbewoners zijn. Ik las dat de Pygmaeus geloof ik niet echt een grondbewoner is, maar wel van gelijke grootte als de Habrosus. Dus dan valt de Pygmaeus op als ik dat bij het juiste eind heb.

Hoor graag jullie meningen en adviezen! 🙂
 
Pygmaeus is idd niet echt een grondcory en vertoeft ook prima in hogere waterlagen

Habrosus blijft idd op de bodem

Similis is ook kleiner en een erg gave soort, net als de orange venezuela als je het mij vraagt. Panda's zijn niet altijd even sterk lees ik hier. Hier ook wat uitval gehad al bij de groep die ik onlangs heb gehaald
Laatste zijn allemaal beetje van vergelijkbaar formaat
 
Dat de Panda niet altijd even sterk is zag ik al meermaals langs komen inderdaad, daarom was ik daar ook een beetje door afgeschrikt.

De Similis ziet er leuk uit! Die kende ik nog niet. Zal eens wat meer info daarover opzoeken. Bedankt! 🙂

De Orange Venezuela vind ik ook erg mooi! Maar daar ben ik een beetje bang voor de kleur. Dan heb ik oranje vuurtetra's, rode vuurgarnalen, gelige honing goerami's en oranje cory's.. Wordt dan denk ik een beetje veel van dezelfde kleur. Of misschien is dat juist ook wel weer mooi.. Lastig haha. Wat denk jij?
 
Ik heb corydoras Panda, Pygmeus en Habrosus gehad. De Panda’s hebben heel wat jaren geleefd en ik heb ze niet als zwakke vissen ervaren (dit is wel een jaar of 10 geleden) En ik heb nu 9 Habrosus, dat waren er 10 maar eentje ging er op de dag van overplaatsen dood. Ik denk door de stress van het verhuizen. Tot nu toe doen ze het verder prima.

Ik vond de Panda’s en Habrosus redelijk gelijk qua gedrag ook al zwemmen mijn Habrosus wel iets meer. De Pygmeus zwemmen een stuk meer en ik vond ze ook een stuk schuwer dan de Habrosus. Er is nog een andere kleine soort namelijk de Hastatus, deze lijkt qua gedrag veel op de Pygmeus. Dit is een leuk filmpje dat gaat over het gedrag van de 3 dwerg soorten:

Hier een linkje van mijn schooltje, daar kan je duidelijk zien dat ze vooral op de grond blijven, ook al zie ik ze wel regelmatig een rondje zwemmen:

Qua grootte past de Habrosus meer bij de vuurtetra’s en de Panda meer bij je gourami. Omdat de Habrosus iets kleiner blijft kan je daar misschien wel een iets grotere school van nemen. Welke kleur heeft je substraat? Misschien kan je daar ook nog naar kijken wat daar mooi bij staat. Oh en ik weet niet of je haast hebt maar de Habrosus is lastig te verkrijgen op het moment.
 
Leuke video's, bedankt! De Hastatus is dus ook meer een middenzwemmer ipv bodem, dus die valt voor mij ook af. Van de 3 kleinste soorten overweeg ik alleen de Habrosus dus.

Ik heb een bodem van filterzand. Geen gekleurde, dus gewoon de standaard zand kleur.

De Habrosus is idd nu lastig te verkrijgen, dat had ik al door. Maar ik heb geen haast, het zou leuk zijn als ik ze binnenkort kan halen maar ik zal mijn keuze niet baseren op hoe lang ik moet wachten. Dan wacht ik liever iets langer op de soort die ik het liefst wil hebben. Maar goed daar ben ik nog niet over uit 😀. Vind de Orange Venezuela qua kleuren het mooist, maar wat ik al zei dan heb ik alleen maar oranje tinten als vissen. Kan ook heel mooi staan misschien, een mooi geheel.
 
Hastatus zit hier zowel op de bodem als in de middenlaag, Pygmaeus zwemt veel maar is ook wel op de bodem te vinden hier. Als je per se habrosus zoekt, Diebo had er tegen sluitingstijd net nog een aantal zitten.
 
Oke, ik heb nog 2 opties over 😛. Ik had bijna besloten om voor de Panda te gaan, tot ik de Venezuela Black tegen kwam. Gezien ik een zandbodem heb lijkt me dat erg mooi contrasteren met de geheel zwarte vis. Ik kan niet heel veel info vinden over deze soort. Voor zover ik kan zien wordt hij ongeveer even groot als de Panda. Weet iemand hier iets meer over? Groter wil ik namelijk niet doordat mijn bak 60cm is. Dus het worden of 7 Panda's of 7 Venezuela Black's (voorkeur momenteel voor de Black dus).

Iemand met ervaring of kennis van de Venezuela Black? Is deze geschikt voor mijn aquarium als alternatief voor de Panda? Zijn ze te vergelijken met de Panda qua grootte en gedrag?
 
De black word wel groter als de panda mits goed gehuisvest
Oke, dan wordt het de Panda want dan vind ik het sneu voor de vis.

Uit nieuwsgierigheid, hoe groot wordt de Black? Ik kijk veel op AquaInfo en daar vond ik dus dat ze even groot worden als de Panda:

 
Ja die info loopt soms wat scheef op die website maar wij hebben de black gekweekt en haalden toch wel snel 1,5 x de grootte van de panda
 
Ja die info loopt soms wat scheef op die website maar wij hebben de black gekweekt en haalden toch wel snel 1,5 x de grootte van de panda
Oh dat wordt veel te groot dan idd voor mij. Bedankt voor je reactie!
 
Ondertussen al wat Cory’s erin zitten? Ik heb de corydoras julii, ook erg leuk visje om te zien!
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Ed Tensen: 8 Acro's rijker
      Terug
      Bovenaan