Welke (kleine) vissen en/of garnaaltjes kunnen samen met een GlasMeerval?

  • Onderwerp starter Cyrus Burggraaff
  • Startdatum

C

Cyrus Burggraaff

Guest
Ik heb thuis een Paludarium en ik vroeg me af of een Glasmeerval en een Rotsgarnaal samen kunnen?
Ook of de Glasmeerval samen kan met een Ancitrus.
Verder hoor ik graag wat voor vissen er samen mee kunnen. Of dat de vissen helemaal niet zo moeilijk zijn.

Ik hoor het graag!
 
1 glasmeerval? Of 1 school glasmeervallen? En dan is 't nog belangrijk te weten hoe groot je bak is, inrichting, waterwaarden, temperatuur etc. Zonder die info is advies geven lastig natuurlijk.
 
Lengte 80cm Breedte 35cm Hoogte 12cm. Niet heel hoog maar dat komt omdat het dus een Paludarium is.
Ik had gehoord dat ze het leuk/fijn vinden om tegen de stroming te zwemmen en ik heb wel wat stroming.
Ik dacht aan 3 á 5 stuks. Er is echt genoeg aan planten zoals je op de afbeelding kan zien.
Ik denk dat het water 26 tot 28 graden is. Ik heb eventueel ook nog een verwarming.
Ik heb een lopende water wal wat hard op het water komt en dat er dus veel zuurstof in zit.
 

Bijlagen

  • 5f3915d8-1f2e-4a5f-8057-041981c13aff.jpg
    5f3915d8-1f2e-4a5f-8057-041981c13aff.jpg
    66.2 KB · Weergaven: 149
Glasmeervallen in mooie schooltjes houden minimaal een 6tal maar eerder 10 of meer.
Ook zijn het nachtelijke jagertje die zelfs neontetra laten verdwijnen.
 
Ik weet nog steeds bijzonder weinig van je waterwaarden maar goed. 12 cm is érg laag - daar kun je geen glasmeervallen of waaierhandjes in houden wmb. Waaierhandjes/rotsgarnalen zitten normaliter kouder dan 26 graden ook.
 
Oké Bedankt voor de informatie!
Ik ben slecht ook net begonnen en vond een Paludarium erg mooi maar dat beperkt helaas de keuze.
Weten jullie wat voor vis dit fijn vind?
 
Ik denk dat 12cm gewoon echt te laag is voor de meeste vissen; ze kunnen dan amper omhoog en omlaag zwemmen. Misschien dat gewone garnaaltjes het prima vinden, maar groter dan dat durf ik eerlijk gezegd niet te adviseren - wellicht dat een ander lid dat wel kan.
 
Even meedenken hoor...

Hoe dik ligt je bodem? Lijkt behoorlijk dik, een cm of 4-5 zou genoeg moeten zijn. Mogelijk haal je op die manier wat winst in de waterhoogte. En iets wat ik me afvraag, simpelweg omdat ik het niet kan zien; wordt het water gefilterd of loopt er enkel een pompje voor de waterval op?

Als je iets van dieren in het water gedeelte wilt, zal je er een filter op moeten hebben draaien. Dit houdt je water geschikt voor levende have. De voor hen schadelijke stoffen worden door bacteriën in een paar stappen om gezet in nitraat. Dit wordt door je planten gebruikt en een teveel verwijder jezelf door middel van het wisselen van water.
Misschien weet je dit al maar het leek me goed om dit onderwerp aan te halen.
 
Ik zou gaan voor bodembewoners zoals een Ancistrus en een schooltje corydoras
Ik vrees dat ik je teleurstel als ik zeg dat dit geen strak plan is. Vooralsnog is de waterstand te laag waardoor je te weinig liters hebt. Enerzijds omdat dit vissen zijn die meer ruimte nodig hebben (denk hier vooral aan de waterstand), anderzijds omdat de waterkwaliteit met zo’n klein volume niet goed is te houden.
 
Even meedenken hoor...

Hoe dik ligt je bodem? Lijkt behoorlijk dik, een cm of 4-5 zou genoeg moeten zijn. Mogelijk haal je op die manier wat winst in de waterhoogte. En iets wat ik me afvraag, simpelweg omdat ik het niet kan zien; wordt het water gefilterd of loopt er enkel een pompje voor de waterval op?

Als je iets van dieren in het water gedeelte wilt, zal je er een filter op moeten hebben draaien. Dit houdt je water geschikt voor levende have. De voor hen schadelijke stoffen worden door bacteriën in een paar stappen om gezet in nitraat. Dit wordt door je planten gebruikt en een teveel verwijder jezelf door middel van het wisselen van water.
Misschien weet je dit al maar het leek me goed om dit onderwerp aan te halen.
Het water wordt gefilterd met houtskool. Het trekt het water door de houtskool heen en door naar het watervalletje.
 
Sluit ik me bij aan. Sws zit dd bak aan de warme kant als je het mij vraagt. Vanwaar niet volledig vol met water? Of iig voller. Vul hem tot een cm of 25/30 en een paar nanovisjes kan dan wel
Ik ga het denk ik idd minder diep maken. En dan hoger opvullen met water.
 
Het water wordt gefilterd met houtskool. Het trekt het water door de houtskool heen en door naar het watervalletje.
Dit is om dieren in je waterkolom te houden niet afdoende helaas.

Er is een filter nodig dat ammonium kan omzetten in nitriet en vervolgens in nitraat. Hiervoor heb je een filtermedium nodig, bv spons en/of iets als Siporax, micromec etc.
In theorie kunnen de juiste bacteriën die hiervoor nodig zijn groeien in houtskool, maar dat blijkt zéér beperkt en houtskool doet nog iets wat je helemaal niet wil. Het haalt veel van de voedingsstoffen uit het water die je juist nodig hebt om je planten te laten groeien. Het haalt geen nitraat uit je water (zie hieronder).

Vissen, garnalen en bijvoorbeeld slakken scheiden ammonium (NH4) uit. Boven een pH van 7 wordt dit ammoniak (NH3). Dit laatste is behoorlijk giftig voor vissen etc.
Goede bacteriën (=bacteriën die ons helpen) zetten NH3/4 weer om in nitriet (NO2) wat nog steeds erg giftig is voor vis.

Daarom moeten NH3/4 en NO2 altijd nul zijn! Als je gaat meten hoeveel hier van in het water zit, mag er absoluut niks van in het water zitten.

Door weer een andere soort bacterie wordt nitriet omgezet in nitraat (NO3). Nitraat is beduidend minder giftig. Het wordt deels gebruikt door de aquariumplanten en het teveel is te verwijderen via het wisselen van water. Overigens is dit water heel erg geschikt om de planten hoger in de bak van water/voeding mee te voorzien. Ze zullen als kool gaan groeien.

Een goed ingedraaid filter zet voor jou dus NH3/4 om in NO2 en vervolgens weer in NO3. Dit is een absolute voorwaarde om het leven van vis en bv garnalen mogelijk te maken, gebeurt het niet, dan zullen de vissen, garnalen etc sterven in korte tijd.

Een bak met filter geschikt maken voor het houden van oa vis (=indraaien) duurt minimaal 3 tot 4 weken. Het is dus niet zo dat je een filter vol kunt duwen met filtermateriaal en dat je er daarmee bent. Het heeft echt even tijd nodig.
 
Laatst bewerkt:
Wanneer er wordt voldaan aan de eis van een goed filter en een hogere waterkolom zou ik willeen aanraden om te kijken naar een subtropisch bestand(20-23 graden) Met bijvoorbeeld Vuurgarnalen(of citroentjes / blauw/ red rili etc) icm Epiplatys annulatus. Die hebben minder waterhoogte nodig, het zijn nml oppervlakte zwemmers. Maar er moet wel genoeg liters zijn zodat er een gezond 'ecosysteem' kan zijn.
 

Terug
Bovenaan