Wat is er nieuw

Welke kleur grind.. ik kan niet kiezen!

• Onderwerp starter Onderwerp starter Emmbillie
  • Startdatum Startdatum
E

Emmbillie

Guest
Hallo iedereen,
De komende weken ga ik een nieuw aquarium opstarten, een Juwel Rio 180 in de kleur wit.
Ik heb al een achterwand gemaakt, er komen javavarens en anubias in te staan, en ik zou graag wat voorgrondplanten er aan toevoegen.
Nu heb ik het probleem; ik hou erg van zwarte bodembedekkers, maar heb gemerkt dat vrijwel alle voorgrondplanten die ik tot nu toe heb gehad daar niet al te blij mee zijn, omdat de bodem al het licht opzuigt.
Met als gevolg dat compacte plantjes 'uitwaaien', vergelen, en sommige zelfs langzaamaan verdwijnen.
Niet bepaald een aantrekkelijk gezicht 😉
Nu was ik aan het dubben of ik deze keer een wat lichtere bodembedekking zou doen.
Het probleem daarbij is dan weer, dat ik erg mooie betta's heb die uiteraard een donkere grond waarderen en waar hun kleur prachtig bij afsteekt. Ik ben bang dat als ik een lichte kleur kies dat zij zich minder lekker voelen in de bak.
En natuurlijk vind ik mijn betta's belangrijker dan voorgrondplantjes.
Esthetisch gezien vind ik het zwarte veel mooier, maar vind het de moeite waard om te horen waarom ik dat juist wel/niet zou moeten kiezen.
Dus bij deze was ik benieuwd wat jullie meningen en ervaringen zijn.

Liefs Emma.

Even ter informatie,
De voorgrondplanten die ik tot nu toe heb gehad zijn:

-Pogostemon Helferi (ipv compacte pluimen, lange stengels met kleine blaadjes)
-Naaldgras (vergeelt aan de toppen)
-Dwergnaaldgras (vergeelt aan de toppen)

De planten groeien wel en vermeerderen zich ook, maar zien er gewoon niet fraai uit.
De javavarens en anubias die er nu in staan doen het prima, en op een paar oudere bladeren van de javavarens na zien ze er fris uit.

Hoi Emma! Ik heb ook een zwarte zandbodem en bij mij doen de bodembedekkers het ook nooit!! Ik las je stukje waarin je uitlegt dat een donkere bodem al het licht op zuigt en het uitwaaien en vergelen + verdwijnen is precies wat er bij mij telkens gebeurd! Weer wat te weten gekomen dankzij jou haha.

Misschien kun je een bruine bodem vinden? Ik weet niet of je dat mooi vindt?
Maar dan zit je tussen donker en licht in 😛

Dat je planten op de bodem het niet goed doen, kan ook komen omdat het licht een hele lange weg af moet leggen om daar te komen.

Die helferi deed het bij mij helemaal niet. Het naaldgras doet het bij mij wel op mijn donkere zand, maar waarschijnlijk omdat het een lager aquarium is.

Dat zou inderdaad best kunnen.. het is toch wel zo'n 40 cm water wat tussen de lampen en de bodem van het aquarium zit.
Zal het dan kunnen, dat het met andere lampen op te lossen is?
Al ben ik bang dat dat mijn javavarens weer geen goed zal doen, ��n heeft blad wat nu aan het wateroppervlak zit en die bladeren zien er niet erg fris uit, nu moet ik ook zeggen dat het ook wat oudere bladeren zijn.
Hij heeft wel erg veel nieuw vers blad, maar die zijn nog maar zo'n 15 cm, dus als ik alle oudere bladeren weghaal hou ik maar een klein plantje over terwijl de visjes nu juist genieten van alle grote bladeren.
Over pogostemon helferi lees ik wel vaker dat het mislukt, toch jammer want het is een erg mooie plant.

Zo leren we weer wat van elkaar, leuk dat je er wat aan hebt!
Een bruine bodem vind ik niet zo aantrekkelijk, omdat de achterwand die ik heb gemaakt al erg bruin-grijs van zichzelf is.
Ik zou dan liever voor zandkleur gaan, of gewoon kiezen om geen voorgrondplanten te doen en het zwarte grind te nemen.. dat is voor de corydorassen wel weer prettiger (die het overigens nu ruim een jaar prima op dit grind doen, snorretjes zijn nog mooi) Maar ik zelf vind het nogal kaal aandoen dan.
Gewoon zand lijkt me ook erg sfeervol maar dan zit ik weer met de gedachte 'wat als het gaat rotten'.
Dan kies ik toch wat liever voor safe spelen.

Microsorum pteropus, oftewel Javavaren doet het goed in gemiddeld of matig verlichte aquaria. Ook Anubias heeft een hekel aan al te sterke verlichting. Pogostemon helferi daarentegen moet intensief belicht worden evenals naaldgras.
Het is dus goed om altijd te bezien welke planten samen in je bak kunnen met de gebruikte verlichting.

Groet,
Ben.

Bedankt voor de info, had al zo'n vermoeden dat ik geen al te sterke combinatie had gemaakt.
Nu maar even googlen naar plantjes die er wel goed bij passen 🙂

Je kunt ook een zwarte bodem doen en een mooie cryptocoryne over de bodem planten? Kan je betta er ook lekker tussen chillen🙂

De parva spreekt me wel aan 🙂
Denk dat de sprietjes tussen de wortels van de achterwand ook wel een leuk ruimtelijk effect geeft.
Moet alleen even uitzoeken, omdat cryptocoryne's volgens mij best wat ijzer nodig zijn, wat ijzer met mijn huidige plantjes doet. Denk dat het vast wel moet kunnen.
Fijne tip, dankjewel!

Ben je er al over uit welke vissen je nog meer wilt houden? Er zijn namelijk ook vissen welke een lichte ondergrond niet zo prettig vinden. Ik heb beiden gehad maar persoonlijk ben ik meer fan van een lichte ondergrond. Ik weet niet waar je woont maar ik heb hier (Follega) nog een hele grote emmer vol met zwart grind wat je gratis mag ophalen (Kwam uit een Rio 180).

emmbillie bij de dierenspeciaalzaak verkopen ze ook voedingstabletten voor de crypto's. Zijn alleen wel duur. Je kunt ook voor kleibolletjes gaan en die in de bodem steken. Parva is een traaggroeier maar redelijk makkelijk te houden. Zou ze dan niet te zuinig aanschafften.

succes!

Lid Backplay verkoopt prima voedingscapsules voor in de bodem.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan