Wat is er nieuw

Welke kleur licht rood of wit?

Flappie00

Well-known member
Lid geworden
26 september 2019
Berichten
278
Leeftijd
38
Goedemiddag.

Voor in mijn bak wil ik meer licht.
Ik heb 2 witte t5 balken van 54 watt er in zitten. Aquarium 300liter water.
Nu zit ik te twijfelen tussen rood en wit licht. Kan iemand mij vertellen wat de verschillen zijn, waarom je juist rood of wit neemt?
Ik heb niet veel rode planten, wel 1 tijgerlotus

Groetjes Flappie
 
Welke buizen heb je in de bak met welke kleur?
 
De kleur die jij ziet is niet de kleur die de plant 'ziet'. Je moet kijken naar het vermelde spectrum dat de lamp geeft. De K-waarde is alleen leuk voor afstemmen op je eigen smaak/andere lampen in dezelfde ruimte.
 
Ik weet niet hoeveel lumen die verlichting geeft op hoeveel liter maar je moet ervoor waken dat je niet met extra licht weer teveel licht krijgt waardoor je tekorten kan krijgen.
Deze heb je denk ik en 2 daarvan is 10000 Lumen en dat is niet slecht op 300 liter denk ik hoor.
 
IMG_20200402_231128.jpg
 
Uit belangstelling Flappie, waarom wil je meer licht?

Realiseer je je dat met meer licht, je of de voeding en co2 aanpast (co2-installatie), of je gaat algen krijgen?

De hoeveelheid licht, het soort planten en de benodigde hoeveelheid voeding en co2 zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Alleen wanneer het goed op elkaar is afgestemd hou je je bak makkelijk algenvrij.

Stel, jij zegt, ik wil graag planten die meer licht nodig hebben, die vind ik mooier of interessanter, en daarom wil ik meer licht gaan geven...

Dat kan, heel goed, maar alleen wanneer je dan ook voeding en co2 aanpast.
 
Omdat mijn lotus nu niet genoeg licht krijgt, en ik merk als ik naar planten zoek vaak uitkom bij planten die normaal/veel licht vragsn
 
Eigenlijk hebben de gouramies ook drivers nodig maar dan word me bak nog donkerder
 
Ik weet niet hoeveel lumen die verlichting geeft op hoeveel liter maar je moet ervoor waken dat je niet met extra licht weer teveel licht krijgt waardoor je tekorten kan krijgen.
Deze heb je denk ik en 2 daarvan is 10000 Lumen en dat is niet slecht op 300 liter denk ik hoor.

Je geeft aan dat 2 buizen 10000 lumen geven? JBL zelf geeft dat niet aan op hun site. Maar jij verwijst dan ook naar Philips HO buizen. Ik weet niet of deze buizen van JBL dit zouden opbrengen. Wij moeten ook bedenken dat bij TL er het probleem van strooilicht is. De lampen geven geen gericht licht en zo is er veel licht energie verloren. Iets wat je trouwens deels wel kan opvangen door het gebruik van reflectors.
 
Laatst bewerkt:
Je geeft aan dat 2 buizen 10000 lumen geven? JBL zelf geeft dat niet aan op hun site. Maar jij verwijst dan ook naar Philips HO buizen. Ik weet niet of deze buizen van JBL dit zouden opbrengen. Wij moeten ook bedenken dat bij TL er het probleem van strooilicht is. De lampen geven geen gericht licht en zo is er veel licht energie verloren. Iets wat je trouwens deels wel kan opvangen door het gebruik van reflectors.

Ja dat klopt Ben en dat zijn de Philips en ik kon zo snel niks vinden van de JBL buizen en de hoeveelheid Lumen maar dat zal vast niet heel erg veel afwijken denk ik toch?
 
Ja dat klopt Ben en dat zijn de Philips en ik kon zo snel niks vinden van de JBL buizen en de hoeveelheid Lumen maar dat zal vast niet heel erg veel afwijken denk ik toch?

Precies weten doe ik het ook niet maar er is iets wat men doet met het type lampen in gebruik bij Ts. Ze worden namelijk behandeld in de buis om aan de gewenst kleuren te komen waardoor de lichtintensiteit minder wordt zoals men bij JBL ook aangeeft op hun site:.

Het lichtspectrum in samenhang met de lichtsterkte:
Om een heel felle buislamp te produceren moet het geel-groene spectrum worden versterkt. Hieraan wordt wat rood en blauw toegevoegd voor de balans zodat het licht er niet te geel uitziet. Dit is hoe het gaat bij de meeste lampen!
Wij willen echter geen woonkamer verlichten maar een aquarium met levende planten. Deze stellen andere eisen en willen graag ALLE kleurspectra van het zichtbare licht (regenboogkleuren) teneinde perfect te kunnen groeien. Om deze reden heeft JBL de "volspectrumlampen" ontwikkeld die alle spectrale ranges, zonder mankementen, aanbieden maar daardoor wel wat minder fel zijn dan andere TL buizen. De output van een lamp is altijd 100% maar de vraag is altijd: Welke spectrale ranges zijn afgedekt?


Verder nog dit waarom men de wel hele grote verschillen met de natuur laat zien:

On the JBL expeditions the lux values were measured in various parts of the world, both over and under water, by means of lux meters. As a comparison the JBL research department determined the underwater values in aquariums. The results are sobering. On average the received light energy in aquariums is just about one percent of that in nature. Reflectors double the lux values and although T5 tubes are the same length as T8, they have twice as much luminosity.

Light measurement in the aquarium

71364.jpg

Light measurement in nature (Nha Trang / Vietnam)

71361.jpg
 
Dit is abracadabra taal voor mij. Een verkoper in de vis zaak zei het beste is rgb en dan alle 3 tegelijk aanzetten.
Hie denken jullie daar over?
 
Dit is abracadabra taal voor mij. Een verkoper in de vis zaak zei het beste is rgb en dan alle 3 tegelijk aanzetten.
Hie denken jullie daar over?

Dat is om te beginnen al onjuist. RGB (rood/groen/blauw) zijn kleuren leds die over het algemeen de helft van de lichtintensiteit kunnen bieden t.o.v. witte leds. Het is erg jammer dat sommige verkopers zonder verdere kennis maar een paar kreten slaken.
 
Dit is abracadabra taal voor mij. Een verkoper in de vis zaak zei het beste is rgb en dan alle 3 tegelijk aanzetten.
Hie denken jullie daar over?
Kolder.
RGB is enkel Rood, Groen en Blauw.
Alles wat ertussen en erbuiten zit word niet uitgezonden.
Je mist dus violet en diep rood op beide uiteinde van het spectrum.

iets wat essentieel is, en wat wel in witte tl zit maar niet in rgb leds
 
Wat is dan wijsheid?
 
Wat is dan wijsheid?
Als je de buizen wil vervangen zou ik gaan voor een 865 voor en een 840 achter en thats it
Geen led, geen gedoe 😉

en als je meer licht wilt kan je er een reflector op zetten 😉
 
AquaCafe
Help Users
      BlupGup: heb nog 1 aquarium met de oude bodem waar ze in staan maar daar gaan ze de hoogte in lijkt het wel
      Terug
      Bovenaan