Welke kleuren als led gebruiken?

B

BobbyRoss

Guest
Goedemorgen,

Ik ben van plan om mijn bestaande verlichting uit te breiden, omdat ik de opbrengst te weinig vind, maar ook omdat mijn vissen niet mooi kleuren.

De bestaande led wat er nu op zit is zo'n klem systeem aan het glas. Alleen maar wit met 1 blauw ledje in het midden.

Ik heb een nano bakje van 30 x 30 ongeveer, vandaar dat ik led strips wil, om het toch netjes te laten lijken.

Is een rgb led strip leuk om de vissen mooi op te laten kleuren?
Minimaal 6000K?
Hoofdzakelijk als hoofdverlichting de helder witte of warm wit?

Heb de zoekfunctie gebruikt, maar zie hoofdzakelijk op planten gericht

Rob
 
ik heb op mijn project bakje een 10.000K en RGB strip zitten
maar ergens tussen de 5000K en 10.000K is "geschikt" voor planten, hangt meer van smaak af wat jij mooi vind.
RGB stripje om wat kleur in te mengen om het geheel af te maken en diepere contrasten te kweken is altijd leuk.
 
Ik denk dat het voornamelijk afhangt van wat je mooi vindt. Zelf hou ik wel van wat gelig licht, maar dat is voor iedereen anders;).
 
Op mijn 40 x 40 cm bakje heb ik twee strips gemaakt, 1 helder wit en 1 warm wit.

Maar de kleur die je uiteindelijk ziet hangt ook af van de kleur van je bodem en verdere inrichting.

Dit is mijn zelfbouwprojectje:
http://www.aquaforum.nl/threads/mini-zelfbouwprojectje-en-een-paar-vraagjes.94499/

En in mijn fotoalbum, de link onder mijn naam, kun je het bakje ook verlicht zien met een andere inrichting.

(edit: op de eerste pagina's nog met een opzetlamp van superfish en later dus met de nieuwe ledstrips)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb gisteren 2 stuks rgb strips gehaald en deze erboven gehangen om te kijken naar de kleur.
Met de standaard lamp boven het plant gedeelte en de strips boven het vis/water gedeelte.
Kleur op wit met tintje rood erbij.

Nou de ogen van de vissen knallen eruit nu.
Heb van de blauwoog visjes en tandkarpertjes. Wat vuurrode garnaaltjes en galaxys erin en die kleuren nu ook mooi helder.

Nog een mooier resultaat. De vissen zijn veel bewegelijker. Lijkt alsof ze blij worden van dat extra licht.

Nu met plexiglas aan de gang om een transparant lichtbakje te maken en wat soldeerwerk.

Zo'n led controller is besteld, dus ik probeer er wat moois van de te maken.
 
Super dat het is gelukt! :D
 
Terug
Bovenaan