Wat is er nieuw

Welke kuur als je de ziekte niet weet?

Margreet1981

Well-known member
Lid geworden
2 oktober 2019
Leeftijd
44
Beetje vage titel maar ja. Ik zal het uitleggen.
De laatste tijd zijn er bij verschillende vissen doodgegaan. volgens een kenner waarschijnlijk een bacteriële infectie. Ik had ze steeds appart in een bakje. Kuurtje esha 2000. Beetje zout. En zo nu en dan een zoutbad. Vissen weer opgeknapt, maar zodra ze in mijn grote bak gingen, waren ze met een dag dood.

Dus ik ga ervan uit dat er iets niet goed is in mijn grote bak. Vissen eten niet goed zijn sloom. Dus ik testten. Nitriet 0, Nitraat 3, fosfaat bijna 5. Ph 7. Meer testen kan ik niet , flesjes op.

Nu wil ik morgen een hele grote waterwissel doen (bak is 350 liter) en een kuurtje erin. Maar de vraag is nu welk kuurtje? Esha 2000 liever niet. Wil niet mijn hele bacteriën cultuur naar de knoppen. Ik zoek dus een kuur die voor verschillende ziektes is, en niet schadelijk voor het filter.

Nu dacht ik zelf aan hs aqua ectocell. Maar kan nergens vinden online of dit schadelijk is voor het filter. Iemand ervaring hiermee???

Of iemand een idee voor een betere kuur?

Groetjes Margreet

Beetje vage titel maar ja. Ik zal het uitleggen.
De laatste tijd zijn er bij verschillende vissen doodgegaan. volgens een kenner waarschijnlijk een bacteriële infectie. Ik had ze steeds appart in een bakje. Kuurtje esha 2000. Beetje zout. En zo nu en dan een zoutbad. Vissen weer opgeknapt, maar zodra ze in mijn grote bak gingen, waren ze met een dag dood.

Dus ik ga ervan uit dat er iets niet goed is in mijn grote bak. Vissen eten niet goed zijn sloom. Dus ik testten. Nitriet 0, Nitraat 3, fosfaat bijna 5. Ph 7. Meer testen kan ik niet , flesjes op.

Nu wil ik morgen een hele grote waterwissel doen (bak is 350 liter) en een kuurtje erin. Maar de vraag is nu welk kuurtje? Esha 2000 liever niet. Wil niet mijn hele bacteriën cultuur naar de knoppen. Ik zoek dus een kuur die voor verschillende ziektes is, en niet schadelijk voor het filter.

Nu dacht ik zelf aan hs aqua ectocell. Maar kan nergens vinden online of dit schadelijk is voor het filter. Iemand ervaring hiermee???

Of iemand een idee voor een betere kuur?

Groetjes Margreet
Je zou eens kunnen denken aan Voogle. Een product van Easy-Life. Wanneer je niet precies weet wat er aan de hand is in je bak heeft het weinig zin om tekeer te gaan met allerlei geneesmiddelen. Voogle is een product dat claimt de algemene toestand van vissen te ondersteunen en eventuele genezingsprocessen versterkt. Overigens, probeer ook je Nitraat en Fosfaat in verhouding te brengen. Een goede beginregel is een verhouding van tien staat tot één. Dus nitraat op, laten we zeggen, 20 en je fosfaat op 2. Goede verhoudingen in je aquariumwater zorgen voor een goede plantengroei wat weer bijdraagt tot de gezondheid van je dieren!

Je ik heb een fosfaat piek die ik naar beneden probeer te krijgen. 2 weken geleden telkens water gewisseld en filtermateriaal van juwel tegen fosfaat erin. Het is iets naar beneden maar wil nog niet vlotten. Dus nu wil ik de bak zogoed als leeg halen. Voogle ken ik. Gebruik ik normaal ook als opkikkertje zegmaar. 3n sinds kort een kleine hoeveelheid sera mineraalsalt (op advies van aquarium kenner)
Maar vis is gewoon niet lekker in hun vel. Weet niet wat er is.

En ik heb geen planten in de bak . Allemaal nep

Ik zoek dus een kuur die voor verschillende ziektes is, en niet schadelijk voor het filter.
Dat gaat helaas niet lukken, of althans, niet voor aandoeningen die bacterieel van aard zijn. Alles wat je in het water gooit, maar niet in een concentratie die iets doet met in het water levende bacteriën, zal nooit een werkzame dosering bereiken op de plek waar je die nodig hebt: in de vissen zelf. Dan moet je echt gaan denken aan antibiotica toevoegen aan vissenvoer. Maar dat is door strenge regelgeving in NL/EU vrijwel niet te doen. De enige uitzondering, voor zover ik weet, is het antibioticum nifurpirinol, te koop als Sera bakto tabs. Dit behandelt slechts een deel van de bekende ziektes, o.a. columnaris als ik het goed heb. Voor andere typen bacteriën zul je moeten denken aan "doe het zelven" met menselijke medicatie verwerken in gelvoer/repashy... Maarja, of dat zo handig is... 🙂

Esha 2000 doet overigens te weinig in het water om echt een gevaar voor je baccies te zijn.

Heb je foto's/video's van je zieke vissen? En evt meer details over uiterlijk en gedrag? Misschien dat er toch nog aanwijzingen zijn die ons een specifieke richting op kunnen helpen. En wat ook altijd goed is om na te gaan: welk filter heb je draaien, wat zit daar allemaal in en hoe (hoe vaak en op welke manier) wordt hij onderhouden?

Zit een juwel filter in. Loopt nu net een half jaar denk ik. Actief kool filters heb ik er niet in gedaan. Onderin zit zak met keramische korrels voor de bacteriën. Dan 2 soorten blauwe sponsen, sinds kort ook een bakje met korrels tegen fosfaat. En bovenin hele grote pluk filterwatten. Filter vervang ik alleen om de 2 weken de filterwatten.

Nou de laatste vis die eruit die appart ging had wondjes van het vechten dacht ik, maar een aquarium kenner zei waarschijnlijk een bacteriële infectie. 2 weken appart gehouden. Knapte goed op. Ging terug in de bak. En de volgende dag was hij dood.

En zaterdag vis van mijn pa overgenomen. Gingen er 7 in. 6 dood na nog geen 5min.

De vis die er nu nog in zitten zijn schichterig, en eten weinig.

Mijn plan is om morgen heelveel water te verversen ....hopen dat fosfaat stukken minder is. En dan een kuur van voogle voor de hele bak. En dan de waardes in de gaten houden.

Filter wil ik nu even nix aan doen. Niet teveel tegelijk

Laatst bewerkt door een moderator:
Oh Gaar wat mis

Dit was de vis voor de kuur.

Bijlagen

• Screenshot_20220925-152457_WhatsApp.jpg
    Screenshot_20220925-152457_WhatsApp.jpg
    131 KB · Weergaven: 95
  • Screenshot_20220925-152448_WhatsApp.jpg
    Screenshot_20220925-152448_WhatsApp.jpg
    110.8 KB · Weergaven: 115
Ik heb heelveel filmpjes en vragen gesteld aan winkel aquariumgek...geeft me altijd goed advies

Begin eens met het aanschaffen van nieuwe druppeltesten.
No3 en PO4 zijn (vooral) van belang voor planten, en die heb je niet. Pas in zeer hoge concentraties zijn die stoffen schadelijk.
Waarom heb je alleen nepplanten in je bak?
Als je geen heel goede gasuitwisseling in je bak hebt, kun je ook denken aan te hoog CO2 gehalte/ te laag O2.
Hoe dan ook: waterverversen is waarschijnlijk geen slecht idee en probeer je filter zoveel mogelijk met rust te laten.

Dit was de vis voor de kuur.
Moeilijkkkkkk. Zie wel wat witte plekjes, maar helaas is daar op basis van deze foto's niet veel over te zeggen. En qua bouw en kleur verschillen deze vissen ook sterk onderling, waardoor eventuele afwijkingen daarin minder snel opvallen.

Even een grote verversing is nu geen slecht idee.

En zaterdag vis van mijn pa overgenomen. Gingen er 7 in. 6 dood na nog geen 5min.
Balen! Maar huh? Klinkt alsof dat weer een heel ander probleem is, aangezien ziektes niet binnen 5 minuten werken zeg maar...

Ja planten heb ik opgegeven. Lukt me gewoon niet. En al 25 jaar bezig met de hobby. En ik begin er gewoon niet meer aan.

Moeilijkkkkkk. Zie wel wat witte plekjes, maar helaas is daar op basis van deze foto's niet veel over te zeggen. En qua bouw en kleur verschillen deze vissen ook sterk onderling, waardoor eventuele afwijkingen daarin minder snel opvallen.

Even een grote verversing is nu geen slecht idee.

Balen! Maar huh? Klinkt alsof dat weer een heel ander probleem is, aangezien ziektes niet binnen 5 minuten werken zeg maar...
Ja toen dacht ik dus echt der is iets gied mis met mijn water. Vissen van mijn pa waren gezond

Oké morgen dus hele grote waterwissel.. En even kijken waar voogle in de aanbieding is . Bij 350 liter bak aardig wat nodig

Wat is trouwens het bestand van deze bak?

Hopelijk wil je dit bericht positief oppakken!! Feitelijk begrijp ik nu dat je een bak met alleen nogal vaak ververst water hebt waar je vissen inzitten? En dat water dat je bovendien nog maar eens verblijdt met allerlei middeltjes? Eigenlijk, en dat bedoel ik niet negatief maar het is wel negatief, verbaas ik mij er niet over dat je vissen zich niet zo happy voelen. Vermoedelijk leven er ook niet zoveel bacteriën in je bak. Mijn idee zou zijn; breng je vissen even elders onder. En begin opnieuw! Een bak met echte planten die je tenminste een week of vier in laat draaien eer je vissen mogen terugkomen. Je kan geen planten houden? Onzin, wanneer je dat wilt kan jij dit ook. Je bent bezig met levende dieren, iets wat van je vraagt dat je de verantwoording neemt voor die dieren. Telkens nieuwe vissen kopen of ophalen bij pa die 5 minuten bij jouw mogen en kunnen leven dat kan echt niet. Nogmaals ik probeer niet te negatief te zijn maar begin eerst eens daar waar elke beginner begint ondanks het feit dat je al 25 jaar bezig bent in deze hobby.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan