Welke lamp boven 60x30x30?

freshstart

Member
Lid geworden
18 november 2022
Berichten
19
Ik kom er echt niet meer uit.. Even uit mijn andere geopende topic overgenomen:

- Daarnaast kom ik niet helemaal uit de 'licht indicaties'. Ik zie dat een Philips TL T8 balk 15w - kleur 840 wordt aangeraden als voldoende licht bij een 60x30x30 bak met planten die weinig licht nodig hebben.

Mijn berekening: bij de TL balk is er 66% lichtverlies door o.a. een zwarte kap en geen gebruik van een reflector wat uit komt op 5,8 lumen per Liter. Dan zit je als het goed is te laag. Met reflector kom je op 10 lumen de Liter.

Dan is de Philips balk toch niet geschikt daar het min. 20 lumen/L het minimale is? Klopt mijn berekening?

Wat zou dan wel geschikt zijn?
 
Je zegt dat je door een zwarte kap 66% lichtverlies hebt.

Ik ben geen expert op het gebied van T8 verlichting maar is dat wel zo? Een TL geeft toch 360 graden rondom dezelfde hoeveelheid licht?
En dat het met gebruik van een reflector of aluminiumfolie het beduidend meer licht opbrengt.
Maar een zwarte kap is toch geen reden tot lichtverlies?
 
Even los van het rendement: zoek jij bewust naar deze "oude" verlichtingstechniek of sta je ook open voor LED? Je hebt bijvoorbeeld de Fluval Aquasky 2.0. Die kun je (via een app) van 0-100% in lichtsterkte regelen en er zitten aansluitingsstukken bij waarmee hij in een armatuur voor T5/T8 te hangen is. Zou je voor sterk lichtbehoevende planten gaan, dan is evt de Fluval Plant 3.0 een optie, al betwijfel ik of dat in een bak van 30 cm hoog echt nodig kan zijn.

Ik word niet gesponsord door Fluval. ;) Ik ben bij mijn eigen bakken gewoon tevreden met die Aquasky 2.0.
 
@Cornelius Daar begon ik inderdaad ook over te twijfelen of dat wel klopt, maar ik blijf er toch op uit komen. Van die 360° houd je effectief maar 120° over die de bak ingaat. Een TL van 1000 lumen schijnt dan 330 lumen de bak en 660 lumen tegen de zwarte kap die niet reflecteert. Ik heb dus gelezen dat een zwarte kap dus wel verlies geeft.

Nee zeker niet. Vooral iets wat goed in de bak te plaatsen is, zonder dat ik gigantische aanpassingen hoef te gaan doen. @Gino88, dank voor de tip! Met een snelle blik lijkt een dergelijke lamp super! Hij is wel flink aan de prijs in verhouding tot TL (hier zou je 9 nieuwe TL balken voor kunnen kopen). Sterk licht behoevend is inderdaad niet nodig. Ik ga er eens naar kijken!

Misschien nog wat goedkopere alternatieven?
 
Dank je voor de verduidelijking.

Voor een vervanging voor T8 is de Fluval een heel goed alternatief omdat je zelf de intensiteit kan instellen.
Je bent nu beperkt door je lichtkap, anders zou je veel meer keuze hebben gehad.
 
Nee zeker niet. Vooral iets wat goed in de bak te plaatsen is, zonder dat ik gigantische aanpassingen hoef te gaan doen. @Gino88, dank voor de tip! Met een snelle blik lijkt een dergelijke lamp super! Hij is wel flink aan de prijs in verhouding tot TL (hier zou je 9 nieuwe TL balken voor kunnen kopen). Sterk licht behoevend is inderdaad niet nodig. Ik ga er eens naar kijken!

Misschien nog wat goedkopere alternatieven?
Je hebt gelijk hoor, het zijn niet de goedkoopste lampen. :) Ik heb ze destijds zelf op amazon.de gekocht, daar waren ze het betaalbaarst. Weet niet hoe dat nu is. Ik zou op dit prijspeil zo 1-2-3 geen goedkopere lamp weten met vergelijkbare functies. Wellicht is er iets via aliexpress o.i.d. te vinden? Kan ook dat T8 alsnog je beste optie blijkt.
 
Ik heb zelf een lamp van nicrew. Kan je dimmen, spelen met kleuren etc en je hebt een dag en nacht modus ( daar ben ik niet kapot van, licht brand dan totaal 18 uur) voor inpluggen in een tijdklok bevalt het mij wel weer prima. En er komt meer dan zat licht van af. Maar goed het blijft een budget lamp. Anders mp in de gaten houden er komt vaan zat complete setjes erop waarvan je de lamp misschien wel van kan gebruiken
 
@Cornelius Daar begon ik inderdaad ook over te twijfelen of dat wel klopt, maar ik blijf er toch op uit komen. Van die 360° houd je effectief maar 120° over die de bak ingaat. Een TL van 1000 lumen schijnt dan 330 lumen de bak en 660 lumen tegen de zwarte kap die niet reflecteert. Ik heb dus gelezen dat een zwarte kap dus wel verlies geeft.

Nee zeker niet. Vooral iets wat goed in de bak te plaatsen is, zonder dat ik gigantische aanpassingen hoef te gaan doen. @Gino88, dank voor de tip! Met een snelle blik lijkt een dergelijke lamp super! Hij is wel flink aan de prijs in verhouding tot TL (hier zou je 9 nieuwe TL balken voor kunnen kopen). Sterk licht behoevend is inderdaad niet nodig. Ik ga er eens naar kijken!

Misschien nog wat goedkopere alternatieven?
De aanschaf kan misschien een stuk duurder zijn, maar het is de moeite waard om het stroomverbruik en de levensduur van een goede ledlamp mee te nemen in je besluit.
 
Je hebt gelijk hoor, het zijn niet de goedkoopste lampen. :) Ik heb ze destijds zelf op amazon.de gekocht, daar waren ze het betaalbaarst. Weet niet hoe dat nu is. Ik zou op dit prijspeil zo 1-2-3 geen goedkopere lamp weten met vergelijkbare functies. Wellicht is er iets via aliexpress o.i.d. te vinden? Kan ook dat T8 alsnog je beste optie blijkt.
Niet gericht op wie dan ook maar in z'n algemeenheid: Voor mij is en blijft het een vreemd idee dat er op lampen altijd alleen gekeken wordt naar de prijs. T.o.v. het gehele aquarium aanschaf bedrag is verlichting een van de meest belangrijke onderdelen. En voor een goede plantengroei onmisbaar. Vaak hoor en/of lees ik dan bijgeleverde filters zonder blikken of blozen vervangen worden maar kennelijk is dit voor verlichting veel moeilijker? Het kiezen van een, op het eerste gezicht, goedkopere lamp blijkt maar al te vaak duurkoop omdat er later toch weer naar iets beters gekeken moet worden. Mijn advies zou dan ook zeker zijn dat niet alleen de prijs het grootste gewicht in de schaal bepaald voor de aankoop.
 
En voor een goede plantengroei onmisbaar.
Niet lang geleden was mij uitgelegd waarom duurdere belichting voordeliger zou kunnen zijn en belangrijk kan zijn en ik ben het met alles eens. Alleen wat ik wel wil zeggen. Is dat voor goedde plantengroei niet perse goedde of dure lampen nodig is. Ik heb situaties gezien en gehoord waarin voor is gekomen wat highend verlichting juistcagengroei gaf terwijl de goedkopere verlichting mooiere kleuren gaf en minder algen.

Ik denk dat het heel erg afhankelijk is van de planten is, in hoeverre het belangrijk is highend verlichting te moeten hebben voor goedde plantgroei. Planten met een vraag naar "goedde verlichting" zijn gebaad bij "goedde verlichting". Terwijl ook planten die "minder goedde verlichting" nodig hebben misschien zelfs juist gebaat zijn bij "minder goedde verlichting" maar niet elke soort plant is de zelfde plant. Ik heb stekjes hoornblad die veel beter groeit dan andere.

Het kan dus nodig zijn om goedde duurzame lampen te hebben maar het kan ook tegen werken of juist niet behulpzaam zijn heb ik opgemerkt. Maar het is in iedergeval niet zo dat het onmisbaar is. In mijn mening is belichting zeker belangrijk maar zeker niet het meest belangrijk. Het aquarium draait vooral om vissen vaak, voor de vissen heb je planten nodig maar er zijn ook andere manieren om het water zuurstofrijk en zuiver te houden.

Daarom denk ik dat goedde waterkwaliteit het allerbelangrijkste is omdat dat de meeste inpact op de vissen en planten heeft in het algemeen. En uiteindelijk draait alles om balans. Maar goedde, highend verlichting kan volgensmij best onmisbaar zijn in een aquarium. Niets beters dan een beetje zonlicht overigens, maar dat terzijde, ik heb zelf zonder highend verlichting ook goedde plantengroei. Mijn tekort zit hm momenteel in co2 geloof ik!
Wat denk jij hier over? 😄
 
Tja, goed is een abstract begrip. Wat goed is verschilt per situatie. En je hebt vaak verschillende factoren die een rol spelen. De aankoopprijs is daar maar een van, maar wel het makkelijkst te meten. Bij de andere factoren zul je moeten gaan kijken wat in jouw situatie het beste werkt. Maar zeker goed om even mee te nemen in de besluitvorming.
 
Tja, goed is een abstract begrip. Wat goed is verschilt per situatie. En je hebt vaak verschillende factoren die een rol spelen. De aankoopprijs is daar maar een van, maar wel het makkelijkst te meten. Bij de andere factoren zul je moeten gaan kijken wat in jouw situatie het beste werkt. Maar zeker goed om even mee te nemen in de besluitvorming.
Eigenlijk zou je het dus zo moeten zien, als je een laag budget hebt dan kan je het beste niet kiezen voor high-end planten, niet vanwege de kosten die de planten hebben, maar de kosten van de lamp die er hoogstwaarschijnlijk bij nodig is. Goed was idd abstract maar ik wist even niet hoe ik het moest noemen 😂
 
Niet lang geleden was mij uitgelegd waarom duurdere belichting voordeliger zou kunnen zijn en belangrijk kan zijn en ik ben het met alles eens. Alleen wat ik wel wil zeggen. Is dat voor goedde plantengroei niet perse goedde of dure lampen nodig is. Ik heb situaties gezien en gehoord waarin voor is gekomen wat highend verlichting juistcagengroei gaf terwijl de goedkopere verlichting mooiere kleuren gaf en minder algen.

Ik denk dat het heel erg afhankelijk is van de planten is, in hoeverre het belangrijk is highend verlichting te moeten hebben voor goedde plantgroei. Planten met een vraag naar "goedde verlichting" zijn gebaad bij "goedde verlichting". Terwijl ook planten die "minder goedde verlichting" nodig hebben misschien zelfs juist gebaat zijn bij "minder goedde verlichting" maar niet elke soort plant is de zelfde plant. Ik heb stekjes hoornblad die veel beter groeit dan andere.

Het kan dus nodig zijn om goedde duurzame lampen te hebben maar het kan ook tegen werken of juist niet behulpzaam zijn heb ik opgemerkt. Maar het is in iedergeval niet zo dat het onmisbaar is. In mijn mening is belichting zeker belangrijk maar zeker niet het meest belangrijk. Het aquarium draait vooral om vissen vaak, voor de vissen heb je planten nodig maar er zijn ook andere manieren om het water zuurstofrijk en zuiver te houden.

Daarom denk ik dat goedde waterkwaliteit het allerbelangrijkste is omdat dat de meeste inpact op de vissen en planten heeft in het algemeen. En uiteindelijk draait alles om balans. Maar goedde, highend verlichting kan volgensmij best onmisbaar zijn in een aquarium. Niets beters dan een beetje zonlicht overigens, maar dat terzijde, ik heb zelf zonder highend verlichting ook goedde plantengroei. Mijn tekort zit hm momenteel in co2 geloof ik!
Wat denk jij hier over? 😄
De prijs van de verlichting bepaald niet alleen hoe goed je planten gaan groeien. Maar wel doet de juiste kwaliteit van je lampen dit omdat die in de meeste gevallen kunnen bieden wat je planten kunnen vragen. Want dat is de hoofdzaak. Je plantenkeus bepaald de lichtvraag. Waarom kan dan toch een duurdere verlichting belangrijk zijn? Omdat deze soorten in staat zijn om in verschillende situaties, variaties in beplanting bijvoorbeeld , in staat blijven om aan de lichtvraag van je plantenkeus, in alle gevallen dus, te voldoen. Je zegt dat jouw verlichting geschikt voor je huidige plantenkeus. Dan kan heel goed zijn. Maar zodra je een andere beplanting kiest kan de situatie drastisch veranderen en er zelfs voor zorgen dat, wanneer je juist die plantenkeus wilt behouden, een andere verlichting moet aanschaffen en daardoor alles extra duur wordt. Veel duurder dan wanneer je direct zou kiezen voor een goede kwaliteit. En dat juist maakt dat velen voor een goede kwaliteit kiezen die dus inderdaad ook vaak z'n prijs heeft. Is waterkwaliteit belangrijker dan verlichting? Zo moet je dit gewoon niet benaderen het zijn gewoon twee totaal verschillende zaken. Die beiden hun belang kennen.
 
Laatst bewerkt:
. Maar wel doet de juiste kwaliteit van je lampen dit omdat die in de meeste gevallen kunnen bieden wat je planten kunnen vragen
Ja zo bedoelde ik het inderdaad ik kon mezelf niet helemaal correct verwoorden 😄


kan dan toch een duurdere verlichting belangrijk zijn?
Je noemde vooral dat het onmisbaar is. Maar ik las het later terug en toen las ik dat het vooral bedoeld was op het feit dat belichting in het algemeen onmisbaar is in een beplant aquarium. Hoewel dat ook weer discussie waard kan zijn maar over het algemeen doet dat er niet zo toe 😂.

Ik dacht eerst dat je bedoelde dat er voor goedde plantengroei kwalitatieve verlichting onmisbaar zou zijn. Maar dat is natuurlijk niet altijd geval. Maar verlichting in zn algemeen is wel zga onmisbaar. Hoewel je met een "doorsnee peertje" + "wat algemeen zonlicht" ook al wel ver kan komen in de meeste gevallen voor de standaard planten denk ik.

Ideaal is anders natuurlijk maar de ideale omstandigheden voor alle planten creeren is wel heel lastig denk ik. Dat is het voordeel van bakken die speciaal ingericht zijn met planten en dieren uit 1 specifiek gebied natuurlijk (weet ff niet hoe je dat noemt) bij mij doen de rode plantjes het opzich ook goed. Daarin tegen is mn hoornblad in hongerstaking 😆 het kan wel veel beter, maar het werkt 😀
 
Vroeger werd de goedkope T8/T5 840 veel gebruikt en dat was prima verlichting voor nogeens weinig geld.
 
Vroeger werd de goedkope T8/T5 840 veel gebruikt en dat was prima verlichting voor nogeens weinig geld.
Als je je een keer creatief voelt... Ik zag een tijd terug een watershow bij de efteling met vuur dat uit het water kwam 😂
 
Terug
Bovenaan