Welke lamp juwel record 600

C

Cala

Guest
Daar komt de eerste vraag:

In mijn juwel zit een t8 lamp. Deze wil ik vervangen door een lamp die goed is. Oor mijn planten.

Ik heb maar plaats voor 1 lamp van 43 cm.
Aangezien ik een scape wil maken hoort daar een tapijtje bij van HC of glossostigma. En andere laag bij de grond groeiers. Natuurlijk ook planten die de hoogte in gaan. Ik ben van plan CO2 toe te voegen maar dan van Dennerle de bio gelsoort.

Welke lamp kan ik het beste gebruiken. Ik weet dat men eerder ook lampen van Philips of Osram gebruikte is dit nog steeds aan de orde of is er iets anders. Ik ga niet over op t5 of led omdat de t8 al ingebouwd zit in de deksel.

Gr. Claudia
 
HC of glossostigma kan lastig worden met slechts de lamp die je hebt. je kunt nadenken over een reflector.

Qua T8 zit je met een simpele Philips 840 of 865 uit de bouwmarkt wel goed. Geen reden om een veel duurdere 'aquarium'merk lamp te nemen.

~ Ivo
 
Thanx voor je antwoord. Wat is het verschil tussen die 2. Koel of warm licht of is het spectrum anders....Inderdaad ja de reflectors. Nu je het zegt dat was ik alweer bijna vergeten. Op aanschaflijst zetten. Ik heb de laatste tijd zoveel gelezen en ook hele droge kost. Dat ik soms weer dingen ben vergeten.
 
840 is 'geler' en 'warmer' waar 865 'witter' en 'koeler' is.
Welke lamp zit er nu in? Misschien maakt dat de vergelijking makkelijker.
 
De bak is 2e hands en is nu leeg ik heb hem gereinigd met azijn en water en de lamp eruit gehaald. Die was echt op zullen we maar zeggen. Er zat een sylvania in.Ik ben me nog aan het voorbereiden. Ik wil het dit keer met veel geduld doen dus ik ga dit weekend eens rustig dingen voorbereiden. Licht hoort natuurlijk bij de voorbereiding. Die moet ik samen met nieuw filtermateriaal als eerste halen. Ik heb de vorige keer allebei gehad. Warm en koel licht. Ik vind het allebei mooi. Waarbij ik iets meer neig naar koel licht omdat met de afgifte van looizuur van eventueel hout (spiderwood) de bak sowieso al iets geler werd. Voor nu gaat het me er eigenlijk alleen maar om wat het beste is voor de planten. Omdat ik maar 1 lamp heb moet die wel goed zijn. Ik hou alleen absoluut niet van rood licht in mijn bak. Als je dat hebt als 4e lamp kan ik daar nog inkomen. Maar alleen maar rood vind ik niet zo mooi.
 
Ik heb inmiddels de 840 gehaald. Stond op cool white. 865 hadden ze niet. We zullen het zien als het brand.
 
Volgens mij hebben ze de 865 niet standaard in de bouwmarkten want heb er vorige keer ook naar gezocht.
Heb nu ook een 840 maar wil toch eens kijken hoe het met een 865 is in m'n bakje.

Ze hebben trouwens ook ledbuizen die zo in je 60cm passen Cala,vind het zelf heel mooi licht geven.
Kost rond de 30 euro dus wel een tikkeltje duurder dan de gewone T8 buizen.
 
Is dat dan dezelfde aansluiting omdat de voetjes vast zitten aan de deksel? Misschien een idee voor de toekomst anders. Of bedoel u led strips?

Voor nu gaat het opstarten alleen al weer genoeg kosten omdat ik de vorige keer niet alleen mijn bak heb weg gedaan, maar alles. Ik heb nog geen schepnet meer om maar wat te noemen hihihihih... Maar dat is allemaal niet erg. Ik heb er zoveel zin in dat ik niet kan wachten tot het weekend is en ik echt kan beginnen met mijn verdere zoektocht naar mijn inrichting etc. Ik heb al een klein idee in mijn hoofd waar ik de rest omheen moet maken.
 
Is gewoon een buis met ledjes en aan de uiteinden zitten verstelbare kapjes met pinnetjes die precies in de bevestigingen van de T8 buis passen.

Altijd leuk opnieuw een bak inrichten,pakt bij mij helaas altijd net ff anders uit dan ik in gedachten had... ;)

Succes!
 
Klopt die bedoel ik,bedankt voor de aanvulling Ivo! ;)
 
Is zeker het onthouden waard!!
Wist niet dat dit bestond.
 
Seabait zei:
Volgens mij hebben ze de 865 niet standaard in de bouwmarkten want heb er vorige keer ook naar gezocht.

ff informeren naar de Osram lumilux cool daylight.. ( is wel duurder )
 
Terug
Bovenaan