Welke led aqualantis?

S

Smitsie

Guest
Ik ben me aan t verdiepen in led-verlichting en nu lees ik dat rgb vrij belangrijk is voor een plantenbak. Nu werk ik met CO2 en kan ik 2 led balken overnemen. Echter is de ene een freshwater en de andere marine and reef. Ga ik het hiermee redden want de rgb ontbreekt? De laatst genoemde dacht ik altijd dat die toepasbaar was voor zoutwater?

Voordat ik impulsief aankoop is elk advies welkom, met name omdat ik een plantenbak heb wil ik wel t juiste licht. Komt led-verlichting net zo diep (tot op de bodem) als T5?

Alvast bedankt voor alle wijze info. Evt. andere merken (kwalitatief) opties zijn ook een overweging.
 
Voordat je je over het licht voor de planten haat bekommeren. Heeft die marine en reef wel een kleur licht die jij mooi vindt?
Er is namelijk nogal eens blauw licht onder de lampen voor zeewateraquaria en daar moet je echt van houden.
 
Ook dat is iets indd al wordt dat misschien ondervangen door die andere lamp! De persoon heeft beide lampen op advies van speciaalzaak gekocht anders was er 'te veel' licht volgens hen, extreme woonkamer verlichting. Volgens verkoper deden zijn planten het prima dus mss maar eens kijken hoe blauw het is. Dank je
 
Wat een logica 'anders te veel licht' maar wel die extra LED balk verkopen... :stars:
 
Zou nooit een marine/reef lamp boven een zoetwaterbak hangen.veel te fel licht.
Kijk eens bijv naar een JMBledunit community of amazone.
 
Zoutwater verlichting is absoluut niet geschikt voor plantengroei.
Je hebt meer rood dan blauw nodig voor plantengroei.
Lampen voor zout zijn net omgekeerd.

Gewone rgb leds zijn evenmin geschikt voor planten. De kleuren zijn wel ok, maar de sterkte van de leds zijn zwakker dan van tl.

JMB is goed. Vooral de wit/rode leds. Blauwe zou ik niet direct nemen. Normaal zal er al genoeg blauwaandeel in de witte leds zitten.

Maar op de vraag of leds even diep komen.
T5 geeft geen 'dieper' licht dan led of omgekeerd.
Je hebt de intensiteit en de stralingshoek. Meer is er niet aan.

Om je een idee te geven hoeveel led je zal nodig hebben.
T5 en T8 geven doorgaans 90-95 lumen per watt(met een goeie reflector)

JMB geeft ongeveer 80 lumen per watt voor de witte leds met een kleurtje bij.
De 100% witte JMB leds geven 100 lumen per watt.

Kan je zelf even vlug rekenen hoeveel leds je nodig hebt als je evenveel licht wil als met uw TL.

Hier op het werk hebben we armaturen die 135 lumen per watt geven. Maar helaas niet geschikt voor aquaria...
 
Dank voor de reacties, ik laat deze set schieten. Ik ga me eens in jmb verdiepen.
 
Dank! Heb t bekeken. Had ook al contact gehad met JMB en die zeggen wit/rood nature en wit/blauw bright. Kan je zelf bepalen hoeveel rode en witte leds je op je balk wil of is dit een vast aantal? Niet nagevraagd nog.
 
Dat zijn vaste aantallen. Wel is er verschil mogelijk in de witte leds. Mijn wit/rode balk heeft 25 leds; 6 rode en 19 witte. Om de drie witte leds zit er een rode. De witte leds in mijn balk zijn warm/wit. Er bestaat ook een variant met een meer koelwitte leds tussen de rode. De blauw/witte balk heeft eveneens 25 leds; 5 blauwe en 20 nu koelwitte leds. Om de vier witte leds zit er een blauwe led. Wij hebben een planten bak vandaar deze keuze. Het aantal leds per balk hangt natuurlijk af van de gekozen lengte, in mijn geval 90 cm.


Groet,
Ben.
 
Terug
Bovenaan