Wat is er nieuw

Welke led verlichting

Rene B

Well-known member
Lid geworden
14 juni 2009
Berichten
9,758
Locatie
Roden
Nu er wederom een tl overleden is en ik ook niet meer tevreden ben over de kleur en lichtopbrengst ervan, vind ik het tijd om over te stappen op led verlichting.

Probleem: ik heb geen enkel idee hoe en wat, zeker niet met al het verschillende aanbod.
Qua kleur moet het neutraal (?) zijn, zoals op dit plaatje van google. Dus niet overmatig blauw/rood/geel o.i.d.:
429959.jpg


Bij voorkeur wat minder fel, eventueel dimbaar.
Daarnaast moet het licht geschikt zijn voor plantengroei.

Welke leds (merk/soort) zijn hiervoor geschikt? Welke kleuren heb ik nodig?
Ik heb in een oud topic iets gelezen over 1 rgb strip en 2 witte strips, maar daar ben ik eerlijk gezegd nog niet veel mee opgeschoten.

Edit: ook niet onbelangrijk lijkt mij: afmetingen van de bak zijn 80x40x40
 
Laatst bewerkt:
hmmm.
JE bent niet tevreden met de lichtopbrengst van tl, maar wil minder felle leds?

Voor wat ik lees is JMB niet slecht. Heeft wel een prijskaartje
Maar als je bereid bent met minder licht verder te gaan kan je best wel wat stroom besparen. 🙂
 
Ik ben heeeeeel tevreden van Aquaterra LED's! De prijs is niet slecht en de qualiteit is top! Maar wat mij over de streep getrokken heeft is de ondersteuning van Niels! Ik denk dat we wel 50 mails over en weer gezonden hebben zonder dat ik ook maar iets gekocht heb bij hem! Verder heeft hij gratis stukken nagezonden ook! Echt top kerel met mooi product!

kijk voor de kleur gerust eens op mijn topic! Ik zal proberen vandaag wat meer foto's te plaatsen!
 
hmmm.
JE bent niet tevreden met de lichtopbrengst van tl, maar wil minder felle leds?

Voor wat ik lees is JMB niet slecht. Heeft wel een prijskaartje
Maar als je bereid bent met minder licht verder te gaan kan je best wel wat stroom besparen. 🙂
Met minder fel doelde ik op de afbeelding die ik er bij had gezet. De leds moeten dus zeker wel meer licht afgeven dan de huidige tl, maar ik hoef er ook weer geen spotlight op. De tl verlichting die ik had was al vrij oud en sowieso geen bijzondere kwaliteit, dus die hebben altijd al weinig licht afgegeven.

Bedankt beide, zal eens gaan kijken naar beide leds.
 
Met minder fel doelde ik op de afbeelding die ik er bij had gezet. De leds moeten dus zeker wel meer licht afgeven dan de huidige tl, maar ik hoef er ook weer geen spotlight op. De tl verlichting die ik had was al vrij oud en sowieso geen bijzondere kwaliteit, dus die hebben altijd al weinig licht afgegeven.

Bedankt beide, zal eens gaan kijken naar beide leds.

Dat is het voordeel van LED natuurlijk! heel eenvoudig en goedkoop te dimmen!

filmpje van bij mijn setup! Hier gaat de LED tot max 80%.
met de kleuren kan je spelen zo is de avond bij mij momenteel rood ipv blauw!

het gaat in sprongen omdat dit 230 keer versneld is! verder zie je minder de spot werking hoe hoger je de LED's monteert. hier liggen ze los boven het oppervlak!
 
Een goede LED balk kost 40 euro per halve meter en een andere TL gemiddeld 4 euro ..

Mocht je zelf wat willen proberen, dan hebben ze bij Ikea leuk spul..
 
AquaCafe
Help Users
      jessicapilon: moge binnenkomers
      Terug
      Bovenaan