Welke led waar en hoe lang verlichting

  • Onderwerp starter sharonav
  • Startdatum
S

sharonav

Guest
In mijn 80 cm zitten momenteel 2 ledlampen. Superfish bright 55 cm 24 watt en superfish color 55 cm 24 watt.

Nu heb ik voor een vriendenprijsje de combi kunnen kopen.

De combi lijkt me wat sterker dan de color.

Momenteel zit de bright in het midden achter en de color midden voor.

De color word morgen vervangen voor de combi ( wit/rood)

Nu gaat altijd eerst 1 verlichting aan, de color was dit. En dan een uurtje later de bright. Bright uurtje eerder uit dan de color. Verlichting totaal van 1230 tot 2300 volgens mij.

De color gaat er morgen dus uit, en de combi erin.

Maar wat is nou verstandig om te doen?

Ik denk dat ik de combi een uur eerder aan doe en een uur later uit dan de bright. Zodat de vissen zich niet meteen rot schrikken.

10 uren aanhouden ? Dus de combi 10 uren aan en dan de bright 8 uren. Of kan ik ook 11 uren aanhouden, waarbij de bright dan 9 uren brand. Heb co2 en gebruik momenteel all-in-one van plantedbox. Voedingsstoffen voor de planten zijn er genoeg, test dit regelmatig.

Dan zit ik nog met welke led waar plaatsen. De combi zal het langst aan staan, die dan "achter" plaatsen waar de meeste snelgroeiers staan, en die het meeste licht nodig hebben?

Ik wil wel even duidelijk maken dat ik op de hoogte ben van de kwaliteit van dit merk. Ik weet dat er betere zijn.
Na een heel gedoe met mijn co2 systeem ben ik aardig wat centjes armer. Maar het werkt eindelijk wel. Ten tweede is deze bak niet de bak die hier voor eeuwig blijft, een grotere komt er zeker! Ten derde ben ik me nog aan het inlezen over alle ledmerken, kosten , aansluitingen en noem maar op( voor de toekomstige bak ) en aangezien ik niet technisch ben wil ik daar alle tijd voor nemen.

Zo nu weten jullie waarom ik geen duurdere led verlichting heb.

Nog even 2 foto's, foto 1 is de bak met de oude verlichting. Foto 2 is de bak met 2 bright lampen ( zo gaat het er dan ongeveer uit zien, heb nog een bright liggen die elke keer knippert met een paar lampjes dus die heb ik een tijdje terug vervangen)

Ik vind het er zelf wel mooier uit zien zonder rode lamp, maar meningen kunnen verschillen.

20190503_144949.jpg
20190503_145521.jpg
 
ja foto 2 smoelt een stuk beter.
denk dat je wel aardig bezig bent qua het starten van de lampen maar de tijd zal het leren.

wat betreft de aanstaande verlichting.. hoe "niet" technisch ben je?
 
ja foto 2 smoelt een stuk beter.
denk dat je wel aardig bezig bent qua het starten van de lampen maar de tijd zal het leren.

wat betreft de aanstaande verlichting.. hoe "niet" technisch ben je?

Ik ben echt niet technisch, daarom druk aan het inlezen over de mogelijkheden in de toekomst.

Mijn vriend heeft een eigen klus/timmerbedrijf en kan alles voor mij maken, heeft de aquariumkast ook gemaakt maar die is ook niet technisch hahaha.

Aquatlantis fusion vind ik erg mooi, misschien komt die er wel. Heb al gelezen dat die led verlichting prima is met een dimmer. Dus wie weet, maar dat is voor de toekomst. Eerst een andere eettafel zodat er ruimte is of wanneer we een ander huis hebben :)
 
nee okee, een ledvoeding aansluiten is al wild genoeg voor jullie zegmaar?
 
nee okee, een ledvoeding aansluiten is al wild genoeg voor jullie zegmaar?

Jup, lees hier wel eens topics en dan lijkt er soms chinees te staan :)

Maar leer het vanzelf, kleine stapjes.

Die superfish passen gewoon in de t5 dus dat is makkelijk. Kind kan de was doen
 
De combi achter geplaatst en de bright voor.
Combi gaat om 12:00 aan, om 13:00 de bright en die gaat om 22:00 weer uit. Om 23:00 gaat de combi uit.

Totaal dus 11 uren, waarvan 9 uren beide branden.

20190504_130156.jpg
beide verlichtingen aan

20190504_130208.jpg
alleen de combi aan
 
Ik twijfel alleen nog over welke led waar.
Mijn gevoel zegt de combi achter omdat die het langst aan staat. :)
 
Ik twijfel alleen nog over welke led waar.
Mijn gevoel zegt de combi achter omdat die het langst aan staat. :)
De meest gelige kleur ( In jouw geval dus de rood/witte) zou ik achter zetten. In gelig licht zit veel rood. Rood is een belangrijke kleur voor planten maar dringt minder diep door in het water. Nu staan de hoogste planten voor het grote deel achterin dus... Bovendien verkrijgt je zo voor het "oog" een wat helderder, lees witter, licht.
 
De rood witte heb ik achter geplaatst,

De linker op de foto is de combi, duidelijk meer rood.
15569696578562005230169605960086.jpg
 
Ja combi achter en bright voor geeft de mooiste en meest frisse blik vind ik.

Maar rood word gebruikt voor groei/bloei en blauw voor fotosynthese.
Dus rood achter zorgt voor langere planten op de achtergrond.
Althans dat is de theorie
 
Ja combi achter en bright voor geeft de mooiste en meest frisse blik vind ik.

Maar rood word gebruikt voor groei/bloei en blauw voor fotosynthese.
Dus rood achter zorgt voor langere planten op de achtergrond.
Althans dat is de theorie

Top dan heb ik het goed gedaan.
Zie meteen dat de ludwigia meer licht krijgt door de bright voor ipv de color die er eerst zat. Zullen de komende tijd kijken of de planten de verlichting kunnen waarderen :)
 
Als de planten "dicht" gaan hebben ze dan genoeg licht gehad ?

S'avonds als het licht uit is gaan ze ook dichter zeg maar.

15570029437877255953129565722904.jpg
 
Terug
Bovenaan