Welke Led

Kas02

Well-known member
Lid geworden
8 februari 2021
Berichten
68
Locatie
Noord-Holland
Omdat ik de vuurgarnalen in mijn gezelschapsbak zo rood mogelijk wil houden heb ik inmiddels een tweede nanobakje die aan het indraaien is en uiteindelijk in mijn homegym komt te staan(ik combineer 2 hobbies😅). In dit bakje komen dan uiteindelijk de uitgeselecteerde garnalen in. Hier zit echter enkel een blauw LED- lampje in de deksel.

Ik heb inmiddels begrepen dat blauwe LED niet goed is voor de plantjes en wel voor algen. Ik ben nu dus op zoek naar een simpele oplossing maar kom er niet echt uit met Google. In mijn gezelschapsbak zit een ledlamp die tegelijk meerdere kleuren schijnt. Op Google vind ik met name RGB LED's die je op één enkele kleur kunt instellen.

Hoe doen jullie dit en hebben jullie advies? Er komen echt alleen maar garnalen in met wat simpel javamos en waterpest.
 
Boven een nano met veelal mosjes kun je prima een goedkope led kopen op bv Wish of Ali. Ik gebruik de led van Ali hier.
 
Dank voor je reactie. Wit licht is dan voldoende?
 
Ik heb led met voornamelijk witte leds en een paar blauwe erbij. Die goedkope leds zijn qua spectrum vast niet de beste maar goed voor wat mosjes wel goed merk ik.
Voor 8-9 euro kun je ook niet de hoofdprijs verwachten.
 
Omdat ik de vuurgarnalen in mijn gezelschapsbak zo rood mogelijk wil houden heb ik inmiddels een tweede nanobakje die aan het indraaien is en uiteindelijk in mijn homegym komt te staan(ik combineer 2 hobbies😅). In dit bakje komen dan uiteindelijk de uitgeselecteerde garnalen in. Hier zit echter enkel een blauw LED- lampje in de deksel.

Ik heb inmiddels begrepen dat blauwe LED niet goed is voor de plantjes en wel voor algen. Ik ben nu dus op zoek naar een simpele oplossing maar kom er niet echt uit met Google. In mijn gezelschapsbak zit een ledlamp die tegelijk meerdere kleuren schijnt. Op Google vind ik met name RGB LED's die je op één enkele kleur kunt instellen.

Hoe doen jullie dit en hebben jullie advies? Er komen echt alleen maar garnalen in met wat simpel javamos en waterpest.
Dat van die kleur is lulkoek. De duurste lampen zijn tegenwoordig bijna allemaal WRGB, waar dus ook blauw in zit. Veel gangbare lampen hebben ook blauwe ledjes. Alleen maar blauw poremt echter niet, dus dat lijkt me een argument om iets anders te kopen.
Afhankelijk van je bemesting/planten/diepte kies je een lamp die bij die omstandigheden past, of je past alles aan op de lamp die je wilt. Je kunt bijvoorbeeld een simpele Twinstar B-line boven een lowtech bakje hangen, of een C-line boven een bakje met co2 en moeilijkere planten.
 
De bak in de huiskamer heeft gewoon goede verlichting. Voor de tweede bak zoek ik dus gewoon echt iets simpels wat niet slecht is voor de mossen.
 
mos heeft niet veel nodig qua licht. Ieder lampje van een paar watt is afdoende als je bak niet te hoog is, tot een bureaulamp aan toe.
 
Dan wordt het een simpele witte ledstrip :)
 
Hou er wel rekening mee dat ledjes/ledstrips licht op een hele andere manier verdelen dan een peertje of gewone ledlamp, de hoek is kleiner dus je krijgt meer een spotlight effect. Vraag is of je daarmee je bak evenredig belicht en zo nee, of je dat erg vindt.
 
Terug
Bovenaan