Welke levendbarende?


Ronald_

Well-known member
Lid geworden
21 mei 2021
Berichten
140
Ik heb van de week bij de LFS een groep van 10 vissen overgenomen die door een andere klant waren terug gebracht. De eigenaar (die best wat van vissen af weet) wist ook niet wat het zijn.

Het zijn levendbarenden of hooglandkarpertjes, en op het eerste gezicht lijken ze het meeste op een Molly (mollienesia) of Limia (Limia) alleen alle 10 hebben ze geen gonopodium dus dan zouden het alle 10 (dit waren alle vissen die hij van deze soort had zitten) vrouwtjes zijn. De vissen zijn ongeveer 3cm lang.

Welke vissen zijn dit? Ik heb zelf de neiging te zeggen dat ze door het profiel geen Molly soort zijn, die zijn voller en hebben een veel bredere bek.

4C0F878B-F645-477C-8607-B4191BC2D45F.jpeg
87AFD410-3F1A-4C1E-8609-50E1A3745BA3.jpeg
90B98538-0FC5-475E-BE27-0B4A58E78001.jpeg
F8412815-F6E4-4548-8F83-D47C75949758.jpeg
 
Nou die heb ik ook zitten, en de tekening is bijna identiek, maar de lichaamsverhoudingen niet, ook niet met een volwassen vrouwtje. Dat was wel ook mijn eerste gedachte.
 
Zou het misschien Limia Vittata kunnen zijn? En dat de mannen zich nog moeten vormen?
 
Foto van aquariumglaser geen idee of dat mag, maar hierdoor denk ik dus aan Limia vittata
817C45B0-7E44-469D-B368-A3513640AFEF.jpeg
 
Op afstand zou men snel zeggen Phalloceros caudimaculatus reticulatus. Doch idd, de lichaamsvorm komt niet overeen. Limia vitatta is het zeer zekers niet. Gambusia holbrooki en Gambusia affinis komen als blanke versie en als gevlekte versie voor. Het wezenlijke verschil tussen de beide Gambusia;s is dat ene een gele shine op de buik vertoond (ongeacht of het de blanke of de gevlekte versie betreft). Doch qua bouw als vrouw, komen ze ook niet overeen met de exemplaren op de foto. Het is idd een levendbarende tandkarper. Doch zelfs ik kan niet met zekerheid stellen welke het is.
Had de winkel ze ergens specifiek vandaan?
 
Op afstand zou men snel zeggen Phalloceros caudimaculatus reticulatus. Doch idd, de lichaamsvorm komt niet overeen. Limia vitatta is het zeer zekers niet. Gambusia holbrooki en Gambusia affinis komen als blanke versie en als gevlekte versie voor. Het wezenlijke verschil tussen de beide Gambusia;s is dat ene een gele shine op de buik vertoond (ongeacht of het de blanke of de gevlekte versie betreft). Doch qua bouw als vrouw, komen ze ook niet overeen met de exemplaren op de foto. Het is idd een levendbarende tandkarper. Doch zelfs ik kan niet met zekerheid stellen welke het is.
Had de winkel ze ergens specifiek vandaan?
Ja van een klant die ze terugbracht, ze zaten samen met een hele groep gekleurde platy’s, Molly’s en guppen. De persoon die ze bracht had een lek aquarium dus moest snel van de vissen af.

Eerst dacht ik dalmatiër mollies, maar de bouw vind ik anders, en ik vind het heel gek dat ze allemaal vrouwelijke vinnen hebben, terwijl ze toch al relatief groot zijn.
 
Ja van een klant die ze terugbracht, ze zaten samen met een hele groep gekleurde platy’s, Molly’s en guppen. De persoon die ze bracht had een lek aquarium dus moest snel van de vissen af.

Eerst dacht ik dalmatiër mollies, maar de bouw vind ik anders, en ik vind het heel gek dat ze allemaal vrouwelijke vinnen hebben, terwijl ze toch al relatief groot zijn.
't Zijn geen dalmatiër molly's. Dat het allemaal vrouwen betreffen is gewoon toevallig. Of er moeten late mannen bij zitten die nog tot uiting moeten komen. Want dat zou ook nog eens kunnen, he... Nu ben ikzelf ook nieuwsgeirug geworden welke soort dit dan zou kunnen zijn. Het is vast en zeker een wildvorm. Ik poog er achter te komen.
Wat de winkel betreft, het kan bijvang zijn geweest. Met bijvang wordt bedoeld dat het vissen betreffen die toevallig mee zijn gekomen met een zending. Zoiets zie je met een bepaalde regelmaat ook met guppen, dat er gewoon gambusia affinis of gambusia holbrooki tussen zit.
 
Dus dat kan? Dat alle tien per toeval vrouwen zijn. Dat leek mij dus zeer onwaarschijnlijk.
 
Dus dat kan? Dat alle tien per toeval vrouwen zijn. Dat leek mij dus zeer onwaarschijnlijk.
Zekers kan dat. Ik heb hier ook wel eens dat een batch aan jongen enkel mannen of vrouwen zijn als ze eenmaal volgroeit zijn. Dat kan gewoon gebeuren. En natuurlijk is de kans groter op beide geslachten als je met een groepje zit. Doch het kan nogmaals gewoon van één geslacht zijn.
 
Niemand anders een idee? Ik zou toch graag weten welke vissen dit zijn.
 

Terug
Bovenaan