Wat is er nieuw

Welke luchtpomp voor 5-tal kweekbakjes?

Cédric Vleminckx

Well-known member
Lid geworden
18 december 2015
Leeftijd
23
Dag allen,

Ik ben op zoek naar een goede luchtpomp voor 5-tal aquaria. Valt in de toekomst nog uit te breiden.
Momenteel:
  • 1 aqua van 60 liter
  • 1 aqua van 40 liter
  • 2 aqua van 20 liter
  • 1 aqua van 10 liter
Ik wil al deze aquaria voorzien van een luchtfilter. Daarbij hoort een goeie luchtpomp.
Ik liet mijn oog vallen op deze: https://www.bol.com/nl/p/eheim-air-...pe-luchtpomp-1000-liter-uur/9200000122153031/
Of is deze al voldoende: https://www.bol.com/nl/p/sera-air-5...p-4-uitgangen-550-liter-uur/9200000122218534/

Alvast bedankt om jullie meningen/bevindingen te delen.

Die aparte uitgangen is helemaal niet zo handig als het lijkt, en uitbreiding naar meer gaat al helemaal niet. Kun je beter een vijverpomp nemen en als je dan een pistonpomp koopt heb je ook veel minder vibratie en bromgeluid, en dat sluit je dan aan op een pvc-leiding en per bak kun je dan een gaatje boren in de pvc-leiding, kraantje in het gaatje schroeven, luchtslangetje erop en klaar is Kees. Met zo'n pvc-leiding heb je ook de hoogste luchtopbrengst en uitbreiden is super makkelijk

:DD

1611855510582.png

Bedankt. Ik ga zaterdag eens langs de LFS om te zien wat zij in het aanbod hebben. Zal wat foto's nemen en hier posten dan.
Bij een lfs zul je enkel kleine luchtpompen vinden en je aanpraten dat dat prima te doen is, ik kan je nu al zeggen dat dat gebakken lucht is en je een hoop geld netzogoed gelijk kan doneren aan een goed doel. Voor een luchtpomp voor meerdere bakken waarbij je rekening houdt met uitbreiding kom je altijd uit op een vijverpomp, en dan kan ik je ookal zeggen dat alleen de pistonpompen geluidsarm zijn en alle andere vijverpompen teveel herrie maken.
En nee dat zeg ik niet zomaar, wij hebben 2 jaar gedraait met een luchtpomp en van al geprobeerd, dus dit advies van mij is gebasseerd op eigen ervaring

Bij een lfs zul je enkel kleine luchtpompen vinden en je aanpraten dat dat prima te doen is, ik kan je nu al zeggen dat dat gebakken lucht is en je een hoop geld netzogoed gelijk kan doneren aan een goed doel. Voor een luchtpomp voor meerdere bakken waarbij je rekening houdt met uitbreiding kom je altijd uit op een vijverpomp, en dan kan ik je ookal zeggen dat alleen de pistonpompen geluidsarm zijn en alle andere vijverpompen teveel herrie maken.
En nee dat zeg ik niet zomaar, wij hebben 2 jaar gedraait met een luchtpomp en van al geprobeerd, dus dit advies van mij is gebasseerd op eigen ervaring
Top, bedankt!! En valt mij verder nog wat aan te raden buiten een luchtpomp? Bv een andere filtertechniek?
In de LFS waar ik ga doen ze het in ieder geval ook met een luchtpomp.

Top, bedankt!! En valt mij verder nog wat aan te raden buiten een luchtpomp? Bv een andere filtertechniek?
In de LFS waar ik ga doen ze het in ieder geval ook met een luchtpomp.
Ja andere filtertechniek is een bioloog nemen en dat kan zonder gaten te moeten boren in bestaande bakken.

2800 liter per uur, niet slecht!
Die geeft 2400 l/h.... ik denk dat het een beetje overkill is...
Maar als 2400l al overkill was, wil ik niet weten wat 2800l zal zijn :DD :DD
Maar goed, het valt te proberen natuurlijk. En relatief goedkoop moet ik zeggen, voor 80 euro heb je deze in huis.

2800 liter per uur, niet slecht!

Maar als 2400l al overkill was, wil ik niet weten wat 2800l zal zijn :DD :DD
Maar goed, het valt te proberen natuurlijk. En relatief goedkoop moet ik zeggen, voor 80 euro heb je deze in huis.

Het laatste bericht hier is alweer een jaartje geleden, welke luchtpomp heb je uiteindelijk gekozen?

2700l/h. Hoe zit het met de overkill?

2700l/h. Hoe zit het met de overkill?
De bakjes zijn momenteel niet meer in gebruik maar heb ze nog wel. Ook de luchtpomp heb ik nog.
Qua overkill had ik het opgelost met extra bruissteentjes. Toen ik die nog niet gebruikte werd er teveel lucht geblazen door de sponsfilters wat niet ten goede kwam.

je zou ook 1 bak kunnen neerzetten en er scheiding plaatjes tussen kunnen zetten. Dan heb je ook maar 1 lamp nodig en 1 goede pomp.Als je het bijvoorbeeld van links naar rechts omlaag laat stromen door scheiding plaatjes steeds kleiner te maken.
maar als je de bakjes al hebt is dat misschien niet handig.

heb geen ervaring met deze maar hij heeft wel meerdere outputs : https://www.toppy.nl/product/5224/h...36vmbyuq-rQe67RT3LHCEToL54iI2UKoaAsN3EALw_wcB

Inderdaad Nekko. Ik heb enkele maanden terug een grotere bak aangeschaft die ik wil indelen. Maar door verschillende redenen is het er nog niet van gekomen om hem te installeren en in te laten draaien. Maar dat komt er dus nog aan, zal dan wel updates plaatsen in mijn fotoalbum :)).

Inderdaad Nekko. Ik heb enkele maanden terug een grotere bak aangeschaft die ik wil indelen. Maar door verschillende redenen is het er nog niet van gekomen om hem te installeren en in te laten draaien. Maar dat komt er dus nog aan, zal dan wel updates plaatsen in mijn fotoalbum :)).
gaaf zeg ben benieuwd. Leg vooral uit hoe je het gaat doen. 🙂

Wat is jouw ervaring met het geluid dat deze pomp produceert?
De pomp is zeker niet stil... deze kan je niet zomaar even in je slaapkamer neer zetten.
Ik gebruik hem op de hobbykamer en dus afzonderlijk, en dan is het dus te doen. Ik zou deze brompot ook niet meteen in mijn woonkamer willen. Maar da's natuurlijk iets persoonlijk, maar ik heb ook graag eens met momenten dat het wat stiller is in huis zonder geroezemoes en dat is niet mogelijk als je deze luchtpomp in je woonkamer/keuken/oid hebt staan.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan