Welke Malawisoorten bij elkaar?


luc

Well-known member
Erelid
Lid geworden
20 januari 2006
Berichten
35,460
Locatie
Mol ( Vlaanderen )
Ben aan het bekijken wat kan of niet kan.

Mijn bak is 150x60x60 en staat nu leeg, ik maak er zelf een (rots)achterwand in en zou hem ergens begin volgend jaar weer willen laten draaien.

Ik zie graag de kleuren van de Malawivissen, maar hoor ook dat het net konijnen zijn ivm kweken, en dat wil ik juist vermijden.

Ik zoek daarom soorten die ofwel zeer moeilijk te kweken zijn, ofwel soorten waarvan ik enkel de mannen in het aquarium kan houden.

Is dit mogelijk?
Zoja, welke soorten adviseren jullie dan?
 
In 1.5m zou ik dan mbuna en aulonocara's laten voor wat ze zijn, en voor de grotere vissen gaan: Nimbochromis venustus, Placidochromis electra, Placidochromis mdoka white lips of Cyrtocara moorii, gecombineerd met een rover als Dimidiochromis of een aal.
 
SaskiaZ zei:
In 1.5m zou ik dan mbuna en aulonocara's laten voor wat ze zijn, en voor de grotere vissen gaan: Nimbochromis venustus, Placidochromis electra, Placidochromis mdoka white lips of Cyrtocara moorii, gecombineerd met een rover als Dimidiochromis of een aal.

Mooi, :)
maar kan ik hiervan enkel mannen bijeen zetten?
 
Ik lees dat:
-Nimbochromis Venustus een bak van minstens 180cm moet hebben? dan valt hij af als soort.
-Placidochromis electra zou in grootte wel kunnen
-placidochromis phenochilus mdoka white lips worden ook te groot voor mijn bak.
-Cyrtocara moorii valt ivm met zijn grootte af.
-Dimidiochromis compressiceps zou volgens vakliteratuur ook een bak moeten hebben van minstens 2 meter.

Zijn er nog andere soorten?
 
Ik zou toch voor mbuna gaan! Dan heb je altijd genoeg ruimte, en wat je zelf al aangeeft, de kleuren zijn prachtig !
Ik zou als je cichliden houdt nooit alleen maar mannen erin zetten! Dit vraagt om problemen ! Over het kweken zou ik me ook niet drukmaken! Mocht er eentje eitjes in de bek krijgen, dan laat je ze gewoon heen doen! De jongen zullen meteen worden op gegeten door de andere vissen!

Mooie soorten en makkelijkste zijn:

Labidochromis caeruleus
Pseudotropheus acei
Iodotropheus sprengerae
Pseudotropheus socolofi
Socolofi snow white

Wat lastigere soorten( als je de verhouding goed houdt zijn ook dit geen moeilijke soorten, vind ik!)

Pseudotropheus demansoni
Pseudotropheus saulosi
Labidochromis hongi

En zo zijn er nog een heel aantal meer haha! Ik zou even zoeken op mbuna en je komt van alles tegen! Ook heb je meerdere kleurvarianten van een soort bijv: labidochromis yellow , maar je hebt ook de white versie! Is maar net wat jij mooi vind ! Ik zou geen vissen combineren die heel veel op elkaar lijken!
Succes en ik ben benieuwd naar het resultaat !
 
Bedankt allen voor de info,
ik zoek alle soorten op en maak een lijstje. :)
 
Beste Luc
Ik zie dat jij een zeer ervaren forumgebruiker bent! Heb je bakken ook zitten bekijken en je leienbak is echt top! Maar ben je dan nu een tijdje gestopt en weer begonnen ?! Succes met deze bak en ik ga het zeker volgen , ben meer van het volgen dan het reageren !

Groet Nick
 
Nickvit zei:
Beste Luc
Ik zie dat jij een zeer ervaren forumgebruiker bent! Heb je bakken ook zitten bekijken en je leienbak is echt top! Maar ben je dan nu een tijdje gestopt en weer begonnen ?! Succes met deze bak en ik ga het zeker volgen , ben meer van het volgen dan het reageren !

Groet Nick

@Nick, merciekes :)
Ondanks ik een beetje ervaring heb moet ik toch zoals je kan lezen nog vragen stellen en veel lezen.
Heb wel de ervaring dat als je in het wilde weg werkt dit meestal faliekant afloopt.

Mijn vissen zijn verkocht en nu staat de bak leeg.
Ik ben momenteel druk met werk bezig, ik hoop daarom dat ik dit jaar nog kan starten met de achterwand en de lichtkap, ik stel me nu geen deadline voor, zo kan ik rustig doen wat er moet worden gedaan :)
 
Ik doelde ook meer op dat als je zo veel ervaring hebt en er dan mee stopt! Maar nu begrijp ik het helemaal! Werk is zeer belangrijk! En je bent dus ook niet echt gestopt! En dat je vragen hebt snap ik wel! Ik ben zelf zeer ge�nteresseerd in malawi en heb het al een paar jaar, maar over vele andere soorten vissen weet ik niks van, wel interessant om iets te leren natuurlijk!

Alles op z'n tijd ! En over dat nageslacht, zoals
Ik al zei wordt veel opgegeten door vissen, maar een synodontis helpt ook erg goed! Wel jammer dat je ze zo weinig ziet , maar hij heeft voor jou wel een belangrijke taak !

Groetjes Nick
 
Heb dezelfde bak als jou en vanaf dit weekend zou alles klaar zijn om het water erin te doen, dan 4 weken indraaien.
Ikzelf heb voorlopig gekozen voor de mbuna's: Pseudotropheus Socolofi, Iodotropheus Sprengerae, Cynotilapia Afra (white top of een andere Afra), Labidochromis Caeruleus Yellow.
Ik dacht eraan om van elk 1 mannetje en zo'n 5 vrouwtjes te doen.

Maar ik ga zaterdag naar een heel grote aquarium winkel een kijkje nemen, dus mijn keuze kan nog veranderen... LOL

Hou ons op de hoogte....
 

Terug
Bovenaan