Welke medebewoners zijn geschikt voor bij regenboogvissen?


Aquafreak2

Member
Lid geworden
6 juni 2013
Berichten
19
Locatie
Nieuwerkerk aan den IJssel
Wij hebben een kleine school M. Boesemani's (3 mannen en 4 vrouwen) van zo'n 4 cm klein.

Ze zwemmen nu samen met een groepje woestijngrondels in ons paludarium van 130 x 60 x 50.

Welke vissen passen hier nog bij?
Omdat er nagenoeg geen algen groeien in de bak durf ik algeneters niet echt aan.

Wie heeft een goede tip?
 
Het karakter van de regenboogvissen is toch wel vredelievend, dus zover zou er geen probleem zijn.

Maar, zoals je zegt, de sewellia lineolate houd van zuurstofrijk stomend water, en is dit bij jou het geval?
 
Het water kleur snel geel door het turf en de varenwortelachterwand.
Ik heb de PH niet gemeten maar ik denk dat het wat zuurder is als het kraanwater van 7,5 hier.

Klopt het dat zuurder water minder zuurstof bevat als harder water?
En hoe meet je de zuurstof?
 
Aquafreak2 zei:
Het water kleur snel geel door het turf en de varenwortelachterwand.
Ik heb de PH niet gemeten maar ik denk dat het wat zuurder is als het kraanwater van 7,5 hier.

Klopt het dat zuurder water minder zuurstof bevat als harder water?
En hoe meet je de zuurstof?

Je kan altijd voor extra zuurstof zorgen in je bak door er een luchtpompje op aan te sluiten.
 
Nou als ik dit lees qua bestand en grootte van de bak moet ik meteen denken aan de Hypseleotris, schitterende vis die goed past bij de rest!Ook kun je denken aan de Mogurnda mogurnda...Daarnaast mschien je schooltje uitbreiden? Het is maar een suggestie hoor.
 
Hypseleotris is een goed idee. Mogurnda niet. Die worden uiteindelijk tegen de 20 cm groot en als je ��n keer hebt gezien hoe groot die bek is, dan weet je ook waar die kleine visjes van je zijn gebleven. De woenstijngrondels gaan dat zeker niet overleven.
Hoewel de Hypseleotris bekend staan als grondels, zwemmen ze niet bij de bodem. Ze houden over het algemeen de middenlaag aan. Ik heb ze ook bij regenboogvissen zitten en dat gaat perfect. Ze bemoeien zich niet met de andere vissen. Ik heb zelf H. compressa gehad en nu heb ik H. cyprinoides. Beide soorten zonder problemen bij regenboogvissen.
 
Hypseleotris zijn heel mooi.

Ik heb de boesemani's eens samen met priapella intermedia gehouden dat gaat ook prima.
Geeft een mooi contrast en is wat rustiger om naar te kijken.
 
Bedankt voor het meedenken!

Inmiddels is het bestand uitgebreid met een 5-tal Hypseleotris compressa.
Ze zijn 4-5 cm groot en ik denk 3 mannen en 2 vrouwen.

Het zijn wel echte rovers, want wanneer de regenbogen paaien en eitjes afzetten zitten ze er als de kippen bij om het weg te snoepen ;-)
 

Terug
Bovenaan