Wat is er nieuw

Welke middelen voegen jullie toe bij water ververs

woutr

Member
Lid geworden
9 mei 2021
Leeftijd
42
Hoi,

Even een vraagje. Ik heb zelf de Juwel 70 liter met de standaard bijgeleverde pomp. Nu heb ik 2 weken geleden 1 van de filters vervangen. Er zitten er 2 in maar een beetje Google wees mij erop dat je deze beter per 1 kan vervangen. Je bent anders al je goede bacteriën die in je filter zitten kwijt.
Maar nu ik 1 filter vervangen hebt krijg ik meteen een algen aanslag....
Waarschijnlijk heeft dit wat tijd nodig. Maar ik daarnaast was ik benieuwd wat iedereen na een water ververs van zon 20% nog toevoegd? Is dat aquamaker of iets van Procell? Of miss wel hele andere middeltjes?

Thanks

Een van de eerste dingen die je in deze hobby leert (of nouja, kunt leren) is dat winkeliers en fabrikanten niet altijd te vertrouwen zijn in hun adviezen. 🙃

Wat in een filter wel af en toe vervangen moet worden, is fijn materiaal zoals witte filterwatten. Logisch, want die filteren grotere deeltjes uit en gaan dichtzitten. Je kunt ervoor kiezen om dat bij te houden (kost geld en tijd), of simpelweg om het fijne filterspul weg te laten. Dat laatste geeft in het begin iets meer zweefspul, maar naarmate je filters rijpen, zal dat allemaal wel meevallen. Dan blijven dingen steeds beter plakken in je grovere filtermateriaal en raken daar langzaam verteerd door bacteriën.

Ander filtermateriaal zoals blauwe sponzen moet je absoluut niet vervangen hoor. Dat gaat jarenlang mee en hoef je enkel licht uit te knijpen op het moment dat je filter slecht begint te lopen. Je moet je bacteriekolonies zo veel mogelijk met rust laten. Alle "shit" lekker in het filter laten zitten, dan doen je vissen het het beste. Het is een heel ecosysteem dat je de nek omdraait door je filterinhoud telkens te vervangen. Een biologisch filter werkt pas na maanden op volle kracht.

Voor wat betreft waterverbeteraars: tenzij er chloor in je water zit (in NL normaal gesproken niet het geval) of je haalt je water uit een of andere gekke waterput, is het niet nodig ze te gebruiken. Winkels geven veelal het advies mee om ze wél aan te schaffen, maar dat is gewoon oplichting, simpel.

Dank je wel voor de feedback. Ik heb dus (helaas) wel 1 van die blauwe sponzen vervangen, ook omdat dat stond aangegeven op de site van... jawel.. de fabrikant 😕 in dit geval Juwel.

Die wegwerpcultuur aanmoedigen vormt natuurlijk een mooie melkkoe voor bedrijven...

Achja, komt wel goed met je bak. 🙂 Over je algen nog: daar een mooi evenwicht in krijgen (ook t.o.v. je planten, de concurrenten van algen) kan even puzzelen zijn. Als je daar graag hulp bij hebt is er nog ergens een algengedeelte op dit forum waar de echte kenners zitten.

Dank je wel Gino88. Ook jij hebt geen vaste middeltjes die je standaard na een water ververs toevoegd aan het water?

👍🙃 Nee, ik heb hier niks staan. De meeste mensen niet denk ik, plantenvoeding daargelaten.

Hier wordt verder ook niets aan het water toegevoegd na een wissel. Kleine of grote wissel maakt niet uit.

Alleen plantenvoeding idd.

Ik heb wel een kuur anti alg en blauwalg staan voor backup, maar die worden feitelijk niet gebruikt

Ik voeg geregeld baking soda toe maar dat komt omdat mijn KH op onverklaarbare manier telkens omlaag duikelt

Dank allemaal! Ik heb inmiddels het witte filter van Juwel tussen mijn blauwe sponsen geplaatst. Moest deze wel op maat knippen aangezien ze niet voor mijn filter normaliter verkocht worden.
Waar plaatsen jullie altijd de witte filter?

Dank allemaal! Ik heb inmiddels het witte filter van Juwel tussen mijn blauwe sponsen geplaatst. Moest deze wel op maat knippen aangezien ze niet voor mijn filter normaliter verkocht worden.
Waar plaatsen jullie altijd de witte filter?
Het wordt meestal aangeraden om het witte spul als eerste laag te doen. D.w.z. op de plek waar het water het filter binnenstroomt. Zo houd je de rondzwevende prullaria zoveel mogelijk uit de rest van je filtermateriaal.

Ik was al met je mee aan het kijken op de site van juwel. Kleine tip. De meeste tuincentra met een aquarium afdeling verkopen losse blauwe filtermatten. Eenmaal in gebruik blijven ze jaaaaaaren goed. Alleen uitspoelen wanneer stroming minder is. Ook de propeller niet vergeten, zorgt dat het water rond wordt gegooid.

https://www.juwel-aquarium.de/nl/Producten/Aquaria/Primo-Line-LED/Primo-70-LED/

Aha, ik moest het ook even opzoeken. Ik denk dat je bij dat filter niet heel duidelijk van één kant water erin krijgt. Dan zijn binnenkomende deeltjes moeilijker af te stoppen ben ik bang.

Wat betreft middeltjes. Soms gebruik ik emmers en een vergiet om de waterwissel rustig te laten gebeuren. De vergiet is een hulpmiddel om geen plens in de bak te creëren.😉

Ik plaats het witte filtervlies na de drie bovenste sponsen ( dus onderaan). Ik begin met de grofste spons, dan middel en daarna de fijne en dan dus als laatste het filtervlies. Hiermee zal het filtervlies langer meegaan omdat het grove vuil niet in het vlies komt en deze dus minder snel dichtslibt.

Dat kan natuurlijk ook ja. Voordeel is inderdaad dat de witte langer meegaat. Dan verdeel je de troep over meerdere materialen. Afhankelijk van hoe je de blauwe sponzen wilt inzetten (mechanisch vs biologisch) kan dat goed uitpakken, of minder goed. 🙂

Ik voeg niets toe behalve de noodzakelijke voeding.

Iedereen bedankt voor de informatie. Ik ben weer een stuk wijzer geworden.

Ik voeg mineralen toe, omdat ik water uit een kation/anion filter gebruik. plantenvoeding zit daar deels bij in. En dan voeg ik na een verversing nog fulvine zuren toe voor de visjes. 1 keer per maand een bacterië preperaat en na filteronderhoud/groot onderhoud een ammoniabinder.

Ik heb verschillende wel gebruikt, Biodigest van prodibio, microbelift, goedkope bacterie pillen van aliexpres, wormenthee.

Ok, ik heb de microbelift voor zeewater en die bevalt goed (zover ik dat kan beoordelen).

Alleen plantenvoeding idd.

Ik heb wel een kuur anti alg en blauwalg staan voor backup, maar die worden feitelijk niet gebruikt
Die dingen gebruik ik ook nooit. Bij hoofdpijn kan een asperine een uitkomst zijn maar bij een landurige hoofdpijn is het toch zaak om de oorzaak op te sporen. Bij algen problemen is het ook zaak om de oorzaak te kennen en te herstellen. En die oorzaak ligt altijd in een tekort.

Die middeltjes zijn goed voor de commercie maar het verhelpen van de oorzaak is inderdaad meer van belang.

Ik voeg helemaal niks toe en zo een juwel spons kan min een jaar mee. Best manier om ze schoon te krijgen vind ik, is ze water laten inzuigen en tegen de spoelbak slaan. Alles komt uit.

Sinds kort Profito Nitro, vanwege blauwalg.

Sponzen kunnen veel langer meegaan en deze hoef je eigenlijk amper te vervangen hoor. Ik heb ze die ik al jaren en jaren gebruik.
Klopt ik vervang ze nooit. Mocht je toch willen, gebruik het minstens een jaar. Dat bedoel ik meer.

Klopt ik vervang ze nooit. Mocht je toch willen, gebruik het minstens een jaar. Dat bedoel ik meer.
Ok, ja anders is het zonde van het geld en zolang ze niet stuk gaan in de loop der jaren hergebruik ik ze steeds.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan