Welke nemen?


F

Frambozenhaai

Guest
Heb nu 2 bakken, een kleintje 35L met 6 vuurtetras erin en een 60L bak met 2 guppen, 3 plattys en 7 neontetras.

Ik heb besloten een grotere bak te kopen en dan bovenstaande bakken (visbestand) daarin te doen, ik wil graag een 80 cm, dus ruim 100L waterinhoud.

Tweedehands, een Ferplast Capri incl. filter en verw. element, voor rond de 60 euro. Niet lang gebruikt, maar niet nieuw.
Of ik kan een gloednieuwe Juwel Rekord 800 in LFS aanschaffen voor 139,-.

Die laatste is volgens mij wel een hele goeie deal of niet?

Welke nemen? Ik neig naar de nieuwe omdat je niet weet wat er met een tweedehandse gebeurd is.
 
bij pets place juwel rekord 800 voor 119 euro....

maar als je die 2e handse kunt bekijken is dat toch ook prima, let goed op krassen.
 
Juwel rekord 80 ,worden veel aangeboden,op MP.
 
zou eerder gaan voor de 80 bak..... 60 is weer zo krapjes.
 
Die van Pets Place is interessant, ware het niet voor de verzendkosten. Zouden ze die ook gewoon voor die prijs in de winkel hebben staan? Dan is het zeker interessant. Edit: ook niet, te ver bij mij vandaan.

In principe hoef ik niet een reeds gevuld aquarium, heb zelf al wat vissen en vind het toch leuker om dat zelf uit te kiezen. Op MP staan zeker interessante tussen, ik heb mijn 60 cm ook van MP. Wist niet of het een blijvend iets was, dus nog niet echt grote investeringen gedaan. Nu toch blijkt dat het een hele leuke hobby aan het worden is, misschien toch iets meer uitgeven en dan een nieuwe?
 
Is alleen nog de vraag of ze de bak ook in de winkel bij je in de buurt hebben staan maar in het ergste geval zou je dan een paar dagen moeten wachten.
 
hier in de buurt niks op voorraad, worden voor je besteld. 3 dagen wachten.
 
Als ik de benzinekosten ed erbij ga tellen, kan ik net zo goed die van 139 nemen hier om de hoek. Als hij per post moet komen weet je ook niet hoe en of hij �berhaupt wel gaat aankomen. Ik ga voor de nieuwe Juwel. Bedankt voor het meedenken!
 
Ik heb hem! De Juwel. Net uitgepakt...gesneden aan doos, maar mag de pret niet drukken. Hoop freebees erbij gekregen, maakt een mens ook weer blij.

Ok, wat nu. Deze joekel moet dus op de kast waar nu de 60 cm staat. Kan 2 dingen doen:

Vissen uit de bak halen en tijdelijk in emmer. Water uit 60L bak halen (op het laatste laagje boven het zand na). Zodra bak leeg is zand eruit en even doorwassen. Oude bak van de kast, nieuwe bak erop. Zand in nieuwe bak, n gaan vullen met het opgevangen water, planten etc. Ook het water van de keukenbak kan in de nieuwe bak, dan zit er zo�n 70L reeds ingedraaid water in de nieuwe bak. Pomp is dus nog niet ingedraaid. Oude pomp (tot 80L) mee in de nieuwe bak en samen met nieuwe pomp laten draaien. Rest aanvullen met deels kraanwater deels gedestilleerd water (ivm knetterhard water), als laatste vissen uit emmer. Waterwaardes in beide bakken zijn goed, gisteren getest.

Of

Onder het mom �geduld is een schone zaak�, nieuwe bak laten indraaien op de manier zoals ik ook de 60cm bak ben gestart. Om de pomp in te laten draaien. Zit je natuurlijk op een gegeven moment wel, dat die grote bak weer leeg moet om hem op de kast te krijgen. Beide bakken op de kast overleeft kast waarschijnlijk niet.:)



Wat is wijsheid?
 
Ik zou precies de eerste optie dan kiezen maar dan moet je ook nog het zand met nieuw aanvullen lijkt me?
 
Zou nu nog niets doen.
Morgen ben je er bij,als er iets gebeurt.

Is de kast sterk genoeg,denk je?

Doe de 60 eraf,en de 80 erop.
Zand er dan uithalen.NIET wassen.zo weer in de nieuwe bak.
Zitten nog de bacterie in,die je hard nodig hebt

Doe de vissen weer in de 60 cm,voor 2 dagen.

Kan de 80 indraaien.
 
En ondertussen je filter laten draaien en de nieuwe mee laten draaien zodatie kan indraaien.
 
Ja, heb er een zak(je) bijgekocht en had nog ong. een kwart liggen van een 25kg zak. Er zit ook zand in de 40 cm bak, al met al denk ik wel genoeg zand te hebben.
 
Bertus zei:
Zou nu nog niets doen.
Morgen ben je er bij,als er iets gebeurt.

Is de kast sterk genoeg,denk je?

Doe de 60 eraf,en de 80 erop.
Zand er dan uithalen.NIET wassen.zo weer in de nieuwe bak.
Zitten nog de bacterie in,die je hard nodig hebt

Doe de vissen weer in de 60 cm,voor 2 dagen.

Kan de 80 indraaien.

Dus vissen in emmer, water er tijdelijk uit, bak van kast, nieuwe bak erop. Zand overhevelen en aanvullen. 60cm bak elders plaatsen, oud opgevangen water in 60cm bak, geen bodem?, en zo laten draaien voor 2 dagen terwijl nieuwe bak dan indraaid met nieuw water? Of water splitsen? Wat is wijsheid?

Kast gaat wel lukken, bijna 2 cm eiken blad, daar direct onder zo�n overdwarse scheidingswand, ook eiken 2 cm, daar direct onder een extra poot in het midden van, ik schat 10x10 cm. Het is zo�n 4 deurs dressoir van 185 breed, niet van de Ikea ;-).
 
als je voor de eerste optie kiest: zeker bodem niet wassen en al het filtermateriaal eerst gebruiken i de nieuwe filter! 60% van de bacterie�n zitten in de filter, 30% in de bodem en slechts 10% in het water. pas een week of 3 later slechts een deel van het filtermateriaal vervangen ofwel kan je een goed flesje vloeibare bacterie�n bijgieten. heeft bij mij ook zeer goed gewerkt met een "doorstart"! was wel een 2 meter bak. ik kreeg een klein beetje nitriet. bacteriespul erin gedaan, 's anderendaags was alle nitriet weg!

nu sta ik voor hetzelfde met mijn discusaqua (lekt) en ik moet ook een doorstart maken met een aquarium van nog eens 300 liter meer. joepie! maar ik ga zeker dat bacterieding terug halen! better safe than sorry...
 
Op naar de winkel dus voor een flesje wonderbacterie voor erbij. Heb vandaag een hele emmer zand gewassen ter aanvulling. Het zand wat in de andere twee aquaria zitten zal ik gewoon overscheppen rechtstreeks in de nieuwe aanwinst. Bedankt voor alle info! Ben er blij mee.
 
Zo. Operatie Aquarium is geslaagd. Werkelijk al jullie tips gebruikt, waarvoor mijn oprechte dank!

Maar sodeju zeg, wat een operatie! Pffff, ik dacht even met een uurtje klaar te zijn, nou vergeet het maar. Heb eerst een uurtje het nieuwe zand nog een keertje extra gewassen, toen water afgepompt en op het allerlaatste moment, visjes in de emmer. Toen in sneltreinvaart zand eruit scheppen, meteen in nieuwe tank, beetje vermengen met nieuwe zand, bakken omruilen, water erin en toen er zo�n 15 cm inzat oude pomp meteen mee laten draaien alsmede een extra verwarmingselement erin gehangen. Planten overgezet, deko, kienhout....
Gebruikte aquariumwater aangevuld met kraan en gedestillerd water voorbehandeld met Biotopol en een filterstarter extra toegevoegd.

Een hoogtepunt vond ik toch wel toen de 6 vuurtetras uit de (te) kleine bak uit de keuken (na een half uurtje in een mengkan aan de zijkant in het nieuwe aquarium te hebben gehangen om te wennen) zich zonder aarzelen meteen aansloten bij de school neontetras.... :smitten:

Tot nu toe erg te spreken over de Juwel, het water is inmiddels kraakhelder (heb natuurlijk ook nog steeds mijn oude pomp erin zitten), alleen het verwarmingselement lijkt de weg een beetje kwijt, die staat inmiddels op 24 Graden, maar 2 thermometers geven toch echt niet hoger dan 22 aan. Dus daar moet ik nog even de winkel over berichten.

Tot nu toe, operatie geslaagd dus.
 
Nou, dat heb je dan goed gedaan.
Heel verhaal verteld,zonder Morren. Toppie.

En die verwarming. Kan ,he.
Nit druk over maken,met 2 graden verschil
Misschien is hij te verstellen,op 22 graden.
Hangen ze bij elkaar? of weerszijde van de bak.
Kan ook schelen,he.
 
Hahaha, Bertus toch, morren doen we niet aan.

Bij die Juwels zit er zo�n vierkante kap om de pomp en het verwarminselement, dat ken je vast wel. Ik heb de thermometers precies in de hoek ertegenover geplakt. Eerst 1, en toen die steevast op 22 bleef hangen, dacht ik, misschien thermometer stuk/niet goed, dus nog 1 ernaast gehangen. Ook die blijft op 22 steken. Normaal gesproken kun je die dingen toch verstellen, wat jij ook al aangaf. Eens kijken wat de gebruiksaanwijzing zegt...
Zal iig even 1 van die glasthermometertjes eens ergens anders in de bak vastplakken. Eens zien wat er dan gebeurt.

Vooralsnog echt geweldig om te zien hoe de vissen reageren om meer ruimte, helemaal die vuurtetraatjes. Ook al zeiden ze in de winkel dat de 40 cm bak groot genoeg was (en ik dit ook op div. sites online had gelezen) kon je merken dat die visjes totaal niet happy waren. Om ze bij die 60cm erin te doen had op zich wel gekund, maar te druk. Nu deze bak met 2x zoveel waterinhoud.... echt waanzinnig mooi.

Moet ik nog ergens specifiek op letten nu (nitraatpiek misschien?)? Filters laat ik de eerstkomende weken gewoon samen draaien. Die hoekfilter van JBL is niet eens echt storend in de bak.
 
Daar zit de verwarming In de pomp,he.
Kan best.

Dubbel? Doe Report post.
 
Ja. Verwarmingselement zit samen met pomp in dat vierkante hoekgeval, hoe noem je zoiets. Het zit weggewerkt iig.
 
Dat is je filter.
Die moet je in de gaten houden ,met uitstromen.
Bovenste regelmatig schoonmaken, in beetje aquawater.
 
Frambozenhaai zei:
alleen het verwarmingselement lijkt de weg een beetje kwijt, die staat inmiddels op 24 Graden, maar 2 thermometers geven toch echt niet hoger dan 22 aan. Dus daar moet ik nog even de winkel over berichten.

Tot nu toe, operatie geslaagd dus.
kan heel goed de instelling op het verwarmingselement is niet zo zuiver
heb hier ook twee stuks van juwel in verschillende baken hangen
de 1 staat op rond 26 graden en water is ga 23.6
in de ander staat op 22 en water is 23.9
dus ik bedoel maar hoezo afwijking
net wat Bertus zegt niet druk overmaken even in de gaten houden met je normale thermometer en zo nodig bij stellen en kijk niet te veel naar de indicatie op het verwarmingselement is richtlijn geen vaste waarde

groetjes en veel plezier met je nieuwe bak

jaap
 
Je moet minimaal 10 tetra's volgens sommigen
 
7 neons en 6 vuurtetras zitten er nu in, die vormen 1 schooltje samen. Ik ga ze waarschijnlijk nog uitbreiden.
 

Terug
Bovenaan