Welke normale Philips verlichting geschikt voor aquarium??


K

Khoppie

Guest
Beste mede forumleden,

Zoals mijn titel al aangeeft ben ik op zoek naar lampen van Philips die geschikt zijn voor een aquarium en goed zijn voor de groei van planten. Mijn ervaring is dat de T5 lampen van Philips goedkoper zijn dan de "speciale" aquarium verlichting die je in de LFS kan kopen :)
Ik heb al een tip gekregen dat planten goed groeien onder de Philips 840, 36 watt T5.
Maar nu de vraag welke T5 lampen van Philips zijn nog meer geschikt?

Minder wattages mag ook zolang de planten nog maar groeien want heb nu led verlichting en hier doen de planten hdt niet ideaal onder.
De orginele verlichting vsn het aquarium vind ik veel te fel namelijk:

1x Anubias red lighting 39 watt.
1x Anubias white lighting 39 watt 10000 kelvin.

Hoor graag van jullie :)
 
Wattage is buislengte afhankelijk,dus minder zal niet een optie zijn.

Philips 830 840 865 zijn erg geschikt,ook de zogenaamde full spectrum tl(dit staat op de buis)
 
Ik gebruik ook de 865 en de 840/830 en die bevallen me prima hoor.
de 865 is 6500 kelvin en dus geler dan de 10000K buis.
 
Dan ga ik morgen een 865 en een 840 halen of is het verstandiger 2 dezelfde te nemen?
En welke ksn ik dan het beste voor en welke het beste achter doen?

hopelijk gaan door deze lampen mijn vallisneria en braziliaanse klimop wel groeien :)
 
Doorgaans is het "warmste licht"de buis aan de voorruit. Bij 865 en 840 zou dat de 840 zijn.Maar het is net wat jij mooi vind
 
Met wamst bedoel je het minst felle toch? Dus de minst felle lamp voorin het aquarium? Of net andersom :p
 
Nee, met warm wordt bedoeld de kleur van de lamp, je hebt b.v ook rose en paarsig licht waardoor de kleuren mooier uitkomen van de planten en vissen.
 
Idd kijklicht van een warme kleur, geel dus. Blauw en rood doen koud aan,en die zou je dan eerst zien.
 
Ja, lampen kunnen idd een uitgave zijn, maar voor een echte plantenbak beveel ik ze toch van dennerle aan.
Daar zit ook een soort uv ingebouwd die de algen ook wat tegen gaan.
Ze kosten bijna 35 euro stuk, maar dan heb je ook echt mooi licht, maar ik kan natuurlijk niet in ieders portemonee kijken.
Waar je de lampen plaatst is aan jou, hoe jij het licht het mooiste vind.
Ik heb 2 lampen achter, t5 plantenlampen gelig licht en wit.
Vooraan heb ik een daylicht en collor plus lamp b.v.
 
Ik heb ook Dennerle lampen,om 1 reden. Ze starten langzaam op,heel fijn bij discus.Het uv verhaal,lijkt mij een verkoop praatje.Maar dat is mijn mening.
 
Mondeo zei:
Ik heb ook Dennerle lampen,om 1 reden. Ze starten langzaam op,heel fijn bij discus.Het uv verhaal,lijkt mij een verkoop praatje.Maar dat is mijn mening.

Deutsche grundlichheit, ik geloof het wel, een product moet wel doen wat het zegt anders is het misleiding of bedrog, dus zouden ze met negative publiciteit niet blij zijn denk ik.
 
Ik ken die lampen inderdaad wel zijn prachtig mooie lampen waar een soort van uv folie omheen zit. Echter was ik niet van plan om 35 euro p.s. te gaan betalen. Heb maar 2 lampen nodig maar dan nog vind ik het een behoorlijke investering. Vooral omdat de led verlichting al 400 euro kostte maar het blijkt achteraf nog 3x niks te zijn. Tevens wil ik ook geen weelderige planten bak ik wil alleen dat mijn vallisneria en braziliaanse klimop gaan groeien :p
Anderzijds vind ik het weer jammer andere lampen an te schaffen terwijl ik nu die dure led verlichting heb en nog 2 normale T5 lampen van 39watt. Is het ook niet mogelijk de orginele verlichting te gebruiken en deze dan door middel van pvc buizen te dimmen, dus kleine stukjes pvc op verschillende plekken op de tl's leggen. Of helpt dit niet?

Hoor het wel.
 
Khoppie zei:
(..) terwijl ik nu die dure led verlichting heb (..)
Die heb je inderdaad, maar wat voor nieuwe lampen je nu ook koopt - of die nu 10 of 70 euro kosten samen - de nieuwprijs van die LED krijg je niet terug. De vraag is dus in hoeverre je dit ('gevoels')argument moet laten meespelen. Het neigt een beetje naar een keuze maken gebaseerd op verzonken koste, terwijl dat eigenlijk juist irrationeel is: http://nl.wikipedia.org/wiki/Sunk_costs

Het is natuurlijk niet per s� en niet voor de volle 100% een verzonken koste, want als je deze LED verlichting uiteindelijk buiten gebruik stelt en nog weet te verkopen heb je nog een deel van het geld 'terug'.

Tot zover de econoom in mij, doe vooral met bovenstaande info wat je ermee wil doen :)

Khoppie zei:
Is het ook niet mogelijk de orginele verlichting te gebruiken en deze dan door middel van pvc buizen te dimmen, dus kleine stukjes pvc op verschillende plekken op de tl's leggen. Of helpt dit niet?
Juist wel. Ik zou bijna zeggen dat dit een beproefde methode is. Je kunt dan ook aardig spelen met schaduweffecten etc.

~ Ivo
 
Kijk uit Kevin, in T5 zijn er zoals genoemd en in tegenstelling tot T8 twee maten in omloop.
De aquariummaten en de "gewone maten. Een 54Watt van bijvoorbeeld Juwel JBL is 1.20 en van Philips 1,149. Ik heb er nog een paar in de kast liggen helaas (Proberen uit te rekken hahaha)
 
Ja Juwel heeft eigen maten zeg maar en bij de T5 past de gewone tl daar niet in. Ik heb deze in mijn Rio125 gehad maar met als verlengstukje een soort adaptertje ertussen om hem wel voldoende lang te krijgen. Anders ben je bij de Juwel bakken op de dure aquariumlampen aangewezen.
 
Wat voor soort adaptertje John? Daar ben ii wel in geinteresseerd namelijk. Of aluminiumfolie ??? hahaha
 
Tja Aad die maakte mn vader van een stukje hoogwaardig kunststof. Op de draaibank maakte hij die op maat en boorde daar gaatjes in met koper pennetjes en klaar is Kees.
Volgens mij zijn ze ook wel te koop.
Ik zal een goggelen voor je.
 
Deze hebben aan de buitenzijde T8-pinnen !!! Zou wel een gat in de markt zijn denk ik overigens !!
 
Dan ga ik vandaag een stuk pvc halen en de oude T5 lampen gebruiken. De led verlichting stop ik terug in de orginele verpakking en leg deze in de berging dan gebeurt er niks mee natuurlijk :) mocht de methode met de T5 en de pvc me dan goed bevallen en de planten slaan goed aan dan kan ik altijd nog de keuze maken om de led units te verkopen. Zal dan wel niet zo heel veel meer opleveren maarja laten verstoffen vind ik dan weer zonde :) want de lampen zijn specifiek gemaakt voor de trofis aquariums maar ik vermoed dat deze ook gewoon in andere aquariums passen aangezien je deze led units niet hoeft aan te sluiten met kopere pinnetjes maar met een speciale kabel aan een adaptor.
Heb ook al gekeken of het niet mogelijk is deze adaptor af te stellen en op deze manier de lampen te dimmen of noujuist feller te maken maar dit kan helaas niet :(
Houd jullie verder wel op de hoogte in mn foto album :p
 
Tja de oude zijn met de bak meegegaan denk ik Aad.
Het was een stukje hard plastic ter lengte van het verschil van de buizen waarin hij 2 dunne gaatjes boorde en daar kwam ik dacht koperdraad in.
Aan de ene kant van dat stukje boorde hij gaatjes zodat je dat op de te korte tl kon schuiven en aan de andere kant staken 2 stukjes van die koperdraad uit waardoor het in de armatuur kon worden geklikt.
Ik weet niet of je het snapt maar het was erg simpel.
Hij gebruikte er wel speciaal hard plastic voor hoor wat hij rond en op lengte freesde.
De naam van dat kunststof weet ik niet meer en zou ik kunnen navragen als je wilt.
Dus alleen dat kunststof had je nodig met 2 stukjes koperdraad zeg maar dat door het kunststof heen loopt.
Nou ik als a technisch figuur hoop dat je er iets van snapt.
Maar zo pasten de standaard lampen van Philips ook in de Juwel bak dus.
 

Terug
Bovenaan