Wat is er nieuw

welke osmose apparaat?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Lieveke
  • Startdatum Startdatum
L

Lieveke

Guest
hallo allemaal,
Ik heb nu ongeveer 2 jaar een aquarium, dit is altijd goed gegaan, maar alleen wel een beetje last van algen. Nu loop ik er tegen aan dat mijn waterwaardes te hoog worden en de algengroei steeds sneller gaat. Ik ben naar een aquarium speciaal zaak geweest en daar gaven ze mij het advies om mijn KH en PH omlaag te brengen (hier ben ik nu mee bezig), en ze zeiden dat het goed is om op osmose water over te gaan.
dit is dan ook mijn plan, ik heb een beetje gekeken naar verschillende apparaten, maar eigenlijk weet ik niet welke het beste is om te kopen en ook niet al te duur is.
Nu heb ik deze gezien:

https://www.osmoseapparaat.nl/osmopure/osmopure-50-ba.html

er staat in de omschrijving dat het ook een goed apparaat is voor schoon water voor een aquarium, enzz.
dit leek mij daarom wel een goed apparaat.

heeft iemand nog adviezen?
alvast bedankt🙂
 
Ik heb zelf de 75ba, en ben daar zeer tevreden over.
Of dit de juiste oplossing is voor je probleem weet ik niet, daar geef je te weinig gegevens voor, wat is je waterverversingsbeleid en je water waarden, als mede je bakmaten en de bewoners?
 
Die uit je link had ik en is prima echter voor 5 euro meer heb je nu de 75 uitvoering te koop. Zoals Ton al zegt is het wellicht de oplossing maar weet je de waterwaarden ook?
 
Osmose zal niet gaan helpen tegen algen denk ik zo..

Of je moet veel silicaat in je water hebben?
 
Klopt maar door een erg hoge kh kan de opname van plantenvoeding worden bemoeilijkt en dat kan weer in algen resulteren. Dus het hangt ook van de kh af of dit zinvol is om te gaan gebruiken.
 
ahh super! mijn waterwaardes waren echt wel veel te hoog, vooral mijn KH die was 7 die heb ik nu terug gebracht naar 3, de PH die heb ik van 8 nu naar 6,5 en die wil ik naar 6, ik merk nu al dat de algen minderen, ik heb namelijk een achterwand en daar komen steeds meer plekken van de oorspronkelijke kleur terug 😉.
De KH en PH meet ik met van die specifiekere testen van sera en de rest gewoon met van die stripjes. de andere waardes weet ik daarom niet precies.
Ik ga in ieder geval op osmose water over, dit wilde ik al eerder maar toen dacht ik dat het niet echt nodig was, ik hoop dat dit effect heeft.
 
Nou ik denk dat een kh van 7 niet zo snel problemen geeft. Hier is die ook 7-8 en de planten doen het in 15 bakken prima. Op een achterwand krijg je altijd sneller algen omdat dit dood materiaal is dat niet "concurreert" met de algen.
Ik zou het eerder met een kh van 7 de ph hebben teruggebracht naar rond de 7 waardoor er dan wat extra co2 beschikbaar zou zijn. Maar goed, als het zo goed werkt dan is dat ook goed natuurlijk. Let er wel op dat een kh van 3 niet zo veel is en de ph dus sneller kan dalen en/of stijgen. De kh buffer is nu veel kleiner namelijk.
 
Nog even een vraag. Je vraagt in de eerste post welk apparaat goed is maar je bent ook al bezig schrijf je met het verlagen. Op welke wijze doe je dat nu dan?
 
Ik gebruik nu een PH en een KH verlager van HS aqua, in de winkel gaven ze mij het advies om het eerst te verlagen en geen water te verversen en dan daarna kon ik op osmose water overgaan, dan blijven de waardes lager dan ze nu zijn zijden ze. U zegt dat de KH van 3 klein is waardoor de PH kan snel kan stijgen en dalen, betekent dit dan dat dit gevaarlijk kan zijn? of moet ik het gewoon in de gaten blijven houden.
 
Nou gevaarlijk is overdreven maar hoe lager de kh is des te minder buffer heb je dus. Dus de ph is dan veel sneller te beinvloeden en kan sneller in een val komen als er iets zou gebeuren. Als je alles met beleid doet dan valt dat wel mee want bij mijn garnalen is de kh door de verlagende bodem 0-1.
Maar ja, het is wel een feit dat de kh buffer kleiner is naarmate de kh lager is.
 
ohh ja dat snap ik😉, super bedankt allemaal!
 
Succes met je osmose apparaat straks.
 
wat anders een optie is, zoek op internet naar osmose water tappunt, voor ongeveer 2 euro kan je 100 liter tappen. dan kan je het eerst daarmee proberen voordat je geld gaat uitgeven aan een apparaat wat je misschien later niet gebruikt

Ron
 
Maar hoe ga je 100 liter vervoeren?
 
jerry cans,vandaag 75 liter osmose gehaald in zaandam , jerrycans gekocht op MP voor 2.5 ps
 
Ja ok, maar ja dan heb je ook de kosten voor de jerrycans weer terwijl je al voor 4 tientjes een osmoseapparaat thuis hebt met al het gemak ervan.
 
Jerrycans is een idee, maar een hele hoop gesjouw en moeite om het thuis te krijgen en dan moet het de bak nog in, als er al een tappunt in de buurt zit voorop gesteld.
 
ik kwam duurder uit, het osmose apparaat kost 44 E, en dan ook nog een di filter voor de silicaat verwijderen van 25 E en las ook dat het een heel lang proces is al er geen booster bij aangeschacht is.
en je heb toch ook een jerrycan nodig om het op tevangen.

tja, alles heeft zijn voor en nadelen
 
Jerrycans is een idee, maar een hele hoop gesjouw en moeite om het thuis te krijgen en dan moet het de bak nog in, als er al een tappunt in de buurt zit voorop gesteld.


Zwaag zit bij je in de buurt
 
ik kwam duurder uit, het osmose apparaat kost 44 E, en dan ook nog een di filter voor de silicaat verwijderen van 25 E en las ook dat het een heel lang proces is al er geen booster bij aangeschacht is.
en je heb toch ook een jerrycan nodig om het op tevangen.

tja, alles heeft zijn voor en nadelen

ja maar hoe is dat wat je ophaalt dan gezuiverd? Heb je daar de Us al van gemeten? Ik betwijfel of die ook een DI filter gebruiken.
 
De meter heb ik nog niet maar waar ik het gehaald heb hoor ik positieve reacties van andere mensen die het gebruiken voor zeewater
 
Zonder de DI filter is de uS hier rond de 20 maar met de DI filter is dat 0-1uS.
 
Grootebroek ook John en dichterbij, maar evengoed heb ik het in een jaar dik terug verdient t.o.v aankoop.
 
Grootebroek ook John en dichterbij, maar evengoed heb ik het in een jaar dik terug verdient t.o.v aankoop.

Dat denk ik ook Ton en je hebt het gemak ervan. Ik zie me nog niet gaan op de fiets😀😀
 
jerry cans,vandaag 75 liter osmose gehaald in zaandam , jerrycans gekocht op MP voor 2.5 ps

Ik mag hopen dat je weet wat er in die jerry cans heeft gezeten.

Voor je het weet, zijn je vissen dood.
 
Ik mag hopen dat je weet wat er in die jerry cans heeft gezeten.

Voor je het weet, zijn je vissen dood.


Dat was ook voor mij de overweging om destijds een nieuwe te halen en al helemaal met mn garnalen. Voor een zeewaterbak geldt eigenlijk hetzelfde.
Dan kan goedkoop echt duurkoop worden.
 
Zelfs met nieuwe jerrycans zal je even moeten kijken of ze ook voor consumptie goederen geschikt zijn :deal:
Met dat Action spul kan dat wel eens tegen vallen.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan