Wat is er nieuw

Welke Otocinclus?

Leopard

Well-known member
Lid geworden
2 maart 2015
Beste kenners,

Onlangs ben ik in het bezit gekomen van een Otocinclus. Echter welke is mij nog niet helemaal duidelijk.
Ik wil graag een paar soortgenoten bij plaatsen, nu zit hij als enige Otocinclus in mijn bak.
Zoeken via Google afbeeldingen zie ik bij O. vittatus en O. affinis dezelfde afbeeldingen.

WP_20170607_19_43_09_Pro.jpg

WP_20170607_19_43_09_Pro.jpg

WP_20170607_19_43_46_Pro.jpg

Hierboven hopelijk voor de kenners duidelijk genoeg te zien om welke soort het gaat.

Met vriendelijke groet,

Leopard

Niemand een idee welke Oto dit is?

Groeten Leopard

Handige site. Alleen denk ik nu dat het ook een vestitus of macrospilus kan zijn...

Groeten Leopard

Als ik zo naar de dikte van de witte streep kijk tussen de zwarte streep en de grijzige rug denk ik persoonlijk wel de vittatus, bij de macrospilus en de vestitus is die veel dunner of afwezig, maar er zijn vast experts hier die het zeker weten.

Ik heb zelf ook 10 otocinclussen waarvan 5 Cocoma en 5 Vitata en mijn Vitata lijken op die van jou.

Oke. Dan gaan we uit van vitattus. Hoe veel zou ik er bij moeten halen voor deze eenzame oto? De bak is een Juwel Rekord 600.
Op het moment ben ik ook bezig om een 1m60 klaar te maken waar deze uiteindelijk ook in terecht gaan komen.

Groeten Leopard

Oke. Dan gaan we uit van vitattus. Hoe veel zou ik er bij moeten halen voor deze eenzame oto? De bak is een Juwel Rekord 600.
Op het moment ben ik ook bezig om een 1m60 klaar te maken waar deze uiteindelijk ook in terecht gaan komen.

Groeten Leopard
Aangezien otocinclus geen groot visje word kun je makkelijk in zo'n bak een groepje van 10 insteken.

Ze moeten voorlopig nog even in de 60cm bivakkeren, ik ben nog bezig met het maken van een lichtkap en achterwand voor de 1m60. Ook heeft de vrouw bedacht dat de muur waar de nieuwe bak tegen aan komt opnieuw behangen moet worden, omdat je er anders niet meer bij kunt. Het duurt dus nog wel even voordat de nieuwe bak staat en ingedraaid is.
Tevens had ik begrepen dat je de oto's het beste aan een bak kan toevoegen die al een tijdje draait.

Vanmiddag / morgen maar eens op jacht naar een paar soortgenoten, ik denk dat ik er nu eerst 4 bij ga halen.
Ook moet er rekening gehouden worden met de overige bewoners in de bak, ik denk dat ik voor de 60cm wel zo'n beetje aan de max zit.

Huidige bestand:

- 10x Chinese Danio (sluier uitvoering)
- 5x Corydoras trilineatus
- 1x Otoclincus vittatus

Groeten Leopard

Leuk om er een paar bij te halen!

k.
Zoeken via Google afbeeldingen zie ik bij O. vittatus en O. affinis dezelfde afbeeldingen.
De affinis wordt nooit verhandeld en alle zgn affinis zijn in werkelijkheid andere soorten. Dat verklaard wat je ziet op google.

In grotere groepen zie je hun ware sociale gedrag. Minimaal 15-20 stuks.

Vandaag er 4 bij gehaald. Als de 160 klaar is gaan we ze uitbreiden naar een stuk of 20.

Groeten Leopard

Zoals al reeds door Botia gezegd is er zijn ongeveer 4 soorten, de Vittatus, macrospilus, hoppei en de mariae, welke allen verkocht worden als Affinis door de LFS maar de werkelijke Affinis zit er nooit tussen!

affinis1at.jpg

Plaatje van een Otocinclus Affinis zoals hij op planetcatfish te vinden is!

We zijn er ondertussen wel uit dat het de vittatus moet zijn.
De nieuw aangeschafte exemplaren waren wat dun, maar zijn ondertussen redelijk aangekomen door een dieet van komkommer, courgette en de in de bak aanwezige alg.

En dat brengt mij bij mijn volgende vraag:
Als ik de nieuwe bak klaar en ingedraaid heb, kan ik de Oto's dan ook overplaatsen of is het verstandiger te wachten totdat de bak wat langer draait en er zich alg heeft gevormd?

Groeten,

Leopard

Belangrijkste eten voor Otocinclussen is geen alg, ze eten het wel en ze vinden de micro-organisme erin wel prettig maar je moet ze toch bijvoeren.
Maakt dus niet uit, als je het aquarium goed hebt laten indraaien kunnen ze best direct daarna over!

Zoals al reeds door Botia gezegd is er zijn ongeveer 4 soorten, de Vittatus, macrospilus, hoppei en de mariae, welke allen verkocht worden als Affinis door de LFS maar de werkelijke Affinis zit er nooit tussen!

Bekijk bijlage 15613
Plaatje van een Otocinclus Affinis zoals hij op planetcatfish te vinden is!
Je vergeet nog de arnoldi die wordt ook veel verkocht als affinis.

Het blijft mij verbazen dat dezelfde vis onder diverse namen wordt verkocht.
Net zoals bij mijn Corydoras trilineatus, deze werden aangeboden als julii.
Afgelopen weekend bij de lfs geweest en daar werden Corydoras sterbai aangeboden als Corydoras simillis.

Is dit pure onkunde/onwetendheid van de lfs of gaan deze ook maar gewoon af op wat er op het etiket staat?

Het blijft mij verbazen dat dezelfde vis onder diverse namen wordt verkocht.
Net zoals bij mijn Corydoras trilineatus, deze werden aangeboden als julii.
Afgelopen weekend bij de lfs geweest en daar werden Corydoras sterbai aangeboden als Corydoras simillis.

Is dit pure onkunde/onwetendheid van de lfs of gaan deze ook maar gewoon af op wat er op het etiket staat?

Onkunde, en ze nemen de namen van de groothandel over. Daar gaat het al mis: https://www.ruinemans.com/nl-NL/2742/pantsermeerval-julii.html

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan