Wat is er nieuw

Welke ph verlagende bodem ?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Jelani
  • Startdatum Startdatum
J

Jelani

Guest
Hallo allemaal !

Gisteren heb ik een Juwel Vision 180 aangeschaft en wil ik van mijn 2 nano bakjes een grote bak gaan maken.

Het bestand wat er in komt :

CR's en CB's F1 met TB-gen en een leuke school rasbora brigittae.

De garnalen (de CB's sinds 3 maanden in mijn bezit) zitten nu op een akadama bodem en ik heb nu sinds 2 weken jongen waaronder 2 TB's (1zeker en 1 twijfelaar 😉 want die laat zich niet vaak zien)

Nu weet ik dat elke ph verlagende bodem z'n werking verliest, maar over een klein jaartje wil ik dan een osmose apparaat aanschaffen.
Nu hoorde ik dat akadama in de loop van de tijd gaat verpulveren en daardoor de bodem dus ook vervangen moet worden.

Nu ben ik dus opzoek naar een bodem die niet gaat verpulveren maar toch ph verlagend is. Zodat de bodem er gewoon in kan blijven liggen ook al is hij uitgewerkt. De bodem in een nano bakje vervangen is tenslotte een iets ander verhaal dan de bodem in een 180 liter bak vervangen 😉

Het liefst een donkere kleur omdat de kleuren dan mooier uitkomen. 😉
Het liefst zo betaalbaar mogelijk, ik heb tenslotte ruim genomen 20 liter nodig, (niet een zak van 3 liter voor � 30,- ) maar het hoeft ook niet de goedkoopste te zijn.

Of zou het wijzer zijn om een gewone bodem erin te doen en gewoon gelijk het osmose apparaat te kopen ?
Over turf filteren zou ook helpen maar het schijnt dat daar je water vrij bruin van wordt.
Eikenextract heb ik ook over gehoord, maar dat vind ik zelf te gevaarlijk...

Of zijn er nog andere opties die ik over het hoofd zie ?

Volgens mij gebruikt o.a. Erna het. Ik heb er al veel over gelezen hier op het forum.

Bedankt, maar ze zitten momenteel al op akadama en die schijnt te gaan verpulveren na verloop van tijd 😉

Alle van klei gemaakte bodems zullen in de loop de tijd verpulveren. Het ligt denk vooral aan je budget en wat je verder mee wilt.
Ik gebruik voor de 3rde keer de bodems van ADA. En daar ben ik erg tevreden mee. De gewone korrel grote blijf +/- 1.5tot 2jaar goed en de kleinere korrel is binnen een jaar tot zand grote verpulvert.

Ook heb ik ondervonden dat je het daarna gewoon goed is om te gebruiken. Ik had het in een bak 3jaar zitten. En me ph kwam echt niet ver boven de 6.5. Na 1jaar zal je wel voedingstoffen moeten toevoegen voor de planten.

Hier een linkje

Succes ermee.

Ik gebruik alleen maar de ADA.
Wat anders komt niet meer in mijn bakken.
Wel de zwarte nemen hoor.
De andere 2 kleuren werken weer anders en de garnalen vinden die bodem's niet zo fijn.
Voor 9 liter betaal je ongeveer 36 euro.
Maar is het geld dubbel en dwars waard.
http://www.hetgarnalenhuis.nl/index.php ... e.tpl.html

Oke bedankt ! Als het inderdaad het geld waard is heb ik er niet zoveel problemen mee 😉
Welzijn van de beestjes gaat tenslotte voor 😉

Dan bestel ik daar 2 zakken van.

En besteld 😉
Nu even wachten tot het binnenkomt of ik een t&t code krijg en dan ga iik de plantjes betellen. Het had en levertijd van 1 tot 14 dagen.... Ruim begrip dus 😉 Dan maar even afwachten.....

Bij Azaqua had je het binnen 1 a 2dagen maar ja.
Als je een fotoalbum opent kom ik zeker kijken 😛.
Nu al benieuwd.

Heb het ook bij azaqua besteld 😉
Maar kreeg een mailtje waar dat in stond.

Fotoalbum openen ga ik zeker proberen als ik eenmaal zover ben 😉

Leuk,ik ben benieuwd allemaal!
Kan je alvast bv een beetje in het album van Erna wat inrichtings idee�n afkijken! 😉

Heb al een ideetje in m'n hoofd over de inrichting 😉
Als het goed is word de bodem vandaag op m'n werk bezorgd 😀

Ik ben ook benieuwd wat dit voor mooie's gaat worden.
Ik heb een superfish 30 bakje waarvan de visjes nu in mijn rekord 800 zitten over en wil daar ook een garnale bakje van maken..
Maar eerst een wat lezen en kijken hoe en wat andere het doen!!!
Dus ben benieuwd!!!!

Zo even een poosje minder tijd gehad voor het forum, maar de bak draait inmiddels bijna 3 weken. (komende woensdag) :smitten:

Ik probeer al bijna een week om foto's te plaatsen in een fotoalbum, maar de tijd ontbreekt nogal :sorry:
Hopelijk lukt het morgen. 😉

Nog een weekje of 2 geduld en dan kan ik hopelijk een paar nieuwe bewoners aanschaffen (Rasbora brigittae)
En misschien volgende week alvast de opvang visjes overzetten ( 3 corrydora pigmeus en 2 oto's van m'n oom die zijn bak leeg heeft gehaald) Ze zitten nu bij de garnalen in de bak maar ik geef ze het liefst zo snel mogelijk wat meer ruimte.
De garnalen zelf wil ik nog even een paar weken mee wachten tot de bak echt goed is ingedraaid. 😀

zon osmose apparaat kost ook maar 50 euro alleen weet ik niet of dat goed werkt

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan