Wat is er nieuw

Welke plant is dit

• Onderwerp starter Onderwerp starter Roy1986
  • Startdatum Startdatum
R

Roy1986

Guest
Weet iemand welke plant dit is.
En hoe moet ik hem snoeien, vind de rode bovenkant wel mooi namelijk.

DSC_0071.JPG

Ludwigia repens misschien?

https://www.google.com/search?clien.......0...1c.1.64.img..0.7.339....0.JeDGem-ojTU

Of mogelijks zelfs Ludwigia mini super red?

https://www.google.com/search?q=lud...AUICigB&biw=1237&bih=583#imgrc=C0vtwv3uova4kM:

Of ik vergis me en het is toch iets anders... 😀

Snoeien doe je gewoon door de toppen af te snijden en te herplanten.
Als je een stengel knipt kan je de onderste paar blaadjes wegknippen en enkel de bladstengeltjes laten zitten. Dan heb je kleine 'weerhaakjes' zodat de toppen makkelijker verankeren/blijven zitten in de bodem. 😉
Je kan kiezen: ofwel laat je de onderkanten zitten en zullen ze daar waarschijnlijk vertakkingen vormen ofwel verwijder je ze.... Hangt een beetje af van de staat van de onderste stukken.

Ik weet niet hoelang je de planten al in de bak hebt?
De rode kleur van de toppen kan verschillende oorzaken hebben:

-ofwel hebben ze meer kleur omdat de plant nieuw is in de bak en zich aanpast aan de bak (mogelijks aanpast aan het submers bestaan indien ze emers is gekweekt).
-ofwel zijn enkel de toppen rood omdat er onderaan te weinig (lees: niet genoeg voor de rode kleur) licht is.

Dus: je kan misschien zelf al antwoorden:

Hoeveel/welk (led, TL, PL) licht heb je boven je bak en wat zijn de afmetingen van je bak?
Maar je zal snel merken hoe de toppen (ver)kleuren als je ze inkort en herplant veronderstel ik.

Lijkt op de eerste variant en dan de dark red variant. Heb 32w led verlichting heb ze op 80% intensiteit staan. Aquarium is 92x40x50. Heb er een co2 set opstaan. Bezetting zijn 2sluiers. De plant zelf staat er een maand in ongeveer.

Bedankt voor het snoei advies ik ben echt een leek op het gebied van planten.

Lijkt op de eerste variant en dan de dark red variant.

Zou kunnen, de exacte variant bepalen op basis van de afbeeldingen in de link is wat tricky aangezien de meeste planten "in topvorm" en maximaal gekleurd worden gepost. Ik had ooit de super mini red en daar zag je ook dat ze in een low tech bakje groen (met eerder bruinige toppen) bleven terwijl ze in mijn high tech bak zeer mooi dieprood werden.
Maar je ziet online vooral foto's van de dieprode exemplaren natuurlijk. 😉
Ik heb eigenlijk ook vooral foto's genomen van de exemplaren in de high tech bak moet ik bekennen... Ik vrees zelfs dat ik van de groene geen beeldmateriaal heb... :engel:

Heb 32w led verlichting heb ze op 80% intensiteit staan

Het zal wat afhankelijk zijn van de specifieke ledbalk. Zoals je ongetwijfeld weet is er in led zeer veel verschil in kwaliteit en dus ook qua prestaties.
Sommige high power leds zijn zeer krachtig maar (sommige/de meeste) ledstrips zijn daarentegen minder geschikt voor uitbundige plantengroei...
Wattage zegt ziet zoveel bij led. Lumen zegt al iets meer...
Par waardes zijn eigenlijk ideaal maar meestal niet zo makkelijk te vinden in de technische specs en weinig mensen hebben een parmeter.
Ook het type van de gebruikte leds zegt al iets meer over de kwaliteit.
Misschien heb je een link van jouw unit met wat extra info?

Bezetting zijn 2sluiers.

Je foto had al een tipje van de sluier opgelicht... :br::br:😀:sorry: Kon het niet laten. 😛

Heb zelf geen sluierervaring maar ik heb wel al begrepen dat de combinatie van planten en sluiers altijd een beetje een uitdaging is.
Ik las al meermaals dat het "sluierproof" maken van de planten al begint bij de manier van aanplanten maar afgaande op de plaatsing van de stenen rond de planten besluit ik dat je dat alvast beseft (en toepast).
CO2 op een sluierbak zie je niet zo veel (ik toch niet) maar waarom niet inderdaad.
Doseer je ook vloeibare plantenvoeding dan?
En selecteer je dan enkel koudwaterplanten of op wat baseer je de plantenkeuze?

Misschien wat moeilijker (en minder courant), de combo plantenbak en sluiers, maar zeker niet onmogelijk! Als het lukt is het alvast mooi!

Succes alleszins!

Laatst bewerkt:
Sluierbak met planten is idd een uitdaging maar voor mij gevoel is het aardig gelukt (heeft me wel 2jaar gekost) veel trial en error kwa planten selectie. De stenen beschermen de wortels en ik kies vaak planten wie goed wortelen en stevig blad hebben en redelijk snel groeien.

Mijn ledbalk is een juwel helialux met 4375 lumen.

Voeg buiten co2 niets toe. Heb in het verleden wel eens vloeibare planten voeding toegepast maar vond dat te duur worden.

Zie hier onder een totaaltje en bewijs dat sluiers en planten mogelijk zijn.

DSC_0066.JPG

Reden dat de dropchecker blauw is dat ik 2fans op het water had staan ivb met het warme weer

Sluierbak met planten is idd een uitdaging maar voor mij gevoel is het aardig gelukt (heeft me wel 2jaar gekost) veel trial en error kwa planten selectie. De stenen beschermen de wortels en ik kies vaak planten wie goed wortelen en stevig blad hebben en redelijk snel groeien.

Mijn ledbalk is een juwel helialux met 4375 lumen.

Voeg buiten co2 niets toe. Heb in het verleden wel eens vloeibare planten voeding toegepast maar vond dat te duur worden.

Zie hier onder een totaaltje en bewijs dat sluiers en planten mogelijk zijn.

Bekijk bijlage 251935

Reden dat de dropchecker blauw is dat ik 2fans op het water had staan ivb met het warme weer

Mooi!
Ziet er goed geslaagd uit! Zeer leuk zo een groene bak icm sluiers moet ik zeggen! :thumbs:

Niet dat ik obv de foto's oordeel dat het noodzakelijk is of zo maar ik snap je punt niet zo goed. 😉 Je gebruikte dan prefab voeding van (dure) merken of zo?
Want als je zelf voeding aanmaakt obv poeders valt de prijs toch zeer goed mee?Via planted box of aquariumbemesting.nl heb je snel een mooie voorraad voor relatief weinig geld, vind ik toch...

Je zal van sommige voedingsstoffen, zoals nitraat, waarschijnlijk snel genoeg hebben door (de belasting door) de sluiers maar ik zou denken dat wat gerichte bemesting (obv de waterwaardes) toch een effect zou kunnen hebben op de plantengroei?

Maar nogmaals: de bak staat er eigenlijk best mooi groen bij dus noodzakelijk is het duidelijk niet...
Why change a winning team en zo...
Ooh never mind,
carry on, carry on!
🙂
Hoe voeg je de co2 toe eigenlijk?
En stuur je op 30ppm of 20ppm?
Gewoon uit nieuwsgierigheid hoor, soms heb ik van die momenten, waait wel over...

Laatst bewerkt:
Ik voeg co2 toe met een diffusor ongeveer 60bpm. Diffusor zit links achterin.

Ik weet dat het een beetje krap is voor sluiers daarom zitten er ook maar 2 in. Toen ik de bak kocht dacht ik dat 1m breed voldoende was voor sluiers. Voor mijn gevoel zijn de vissen goed gezond en vertonen ze natuurlijk gedrag wat mij doet vermoeden dat ze het wel goed hebben. Muschien dat ik in de toekomst naar een 1,2m bak ga zodat ze het perfect hebben.

Paar nieuwe stekjes geplaatst en waren binnen 3uur weer verkleurd van rood naar donker groen. Ook wel leuk om te zien dat zodra de zonsondergang begint dat de blaadjes zich omhoog richten. Nooit verwacht dat planten mij ooit eens zouden interesseren 🙂

De plant is een Ludwigia repens 'Mini super red'. Zoals ook hierboven al geopperd. Afhankelijk van lichtintensiteit kleuren ze rood.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan