Wat is er nieuw

Welke plant is dit!?

RednasNL

Well-known member
Lid geworden
16 oktober 2018
Omdat ik de klimop nu als drijver gebruik was er ruimte voor een nieuwe achtergrond plant. Echter heb ik het kaartje niet erbij gekregen en ben ik dus al vergeten hoe de plant heet en deze verzorgd moet worden.

Wie o wie weet de naam? 😀

20190318_160150.jpg

Hij staat even een paar uur in de bak, ga hem vanavond pas planten 😉 ik weet dat de korf en wol eraf moet.

veel fotos waarbij het blad veel langer en dunner is
Dat zijn de andere kweekvormen, zoals de Siamensis en de Stricta.

De ''normale'' Corymbosa staat ook in mijn bak en heeft ook brede bladeren, net als op jou foto
Heeft veel ijzer nodig heb ik gelezen, op het moment heb ik wat problemen met deze plant, bemesting bij de wortels schijnen ze ook te waarderen en dat heb ik nu dus ook gedaan in de hoop dat ie weer bijtrekt

Laatst bewerkt:
bemesting bij de wortels schijnen ze ook te waarderen en dat heb ik nu dus ook gedaan in de hoop dat ie weer bijtrekt
Waar heb je die info vandaan?
Zover ik weet is dit namelijk niet zo.

Wel hebben ze iets meer kalium nodig als de meeste andere planten.

Ik geef eigenlijk altijd standaard een kleibol bij de wortels ivm mijn filterzand bodem. Fe is goed op niveau hier, misschien kan deze plant hem wel wat lager trekken dan hoef ik de csmb niet te verlagen 😛

Edit: en toen kwam dirk.. haha jongens kunnen jullie het nou even eens worden anders maak je het mij wel heel moeilijk 😀

Ik geef eigenlijk altijd standaard een kleibol bij de wortels ivm mijn filterzand bodem. Fe is goed op niveau hier, misschien kan deze plant hem wel wat lager trekken dan hoef ik de csmb niet te verlagen 😛

Edit: en toen kwam dirk.. haha jongens kunnen jullie het nou even eens worden anders maak je het mij wel heel moeilijk 😀
Tsja het is nu eenmaal geen gemakkelijke hobby.

Waar heb je die info vandaan?
Bij mij doet deze plant het niet zo goed, dus in mijn zoektocht naar de mogelijke oorzaak kwam ik dit onder andere tegen.
http://www.allesoverhetaquarium.nl/Plant_Hygrophila_corymbosa.html
Of het echt noodzakelijk is durf ik (nog) niet te zeggen, maar baat het niet schaad het niet.
Wel hebben ze iets meer kalium nodig als de meeste andere planten.
Misschien is dat wel het probleem in mijn geval dan, Kalium doseer ik niet extra, alleen met de KNO3

Laatst bewerkt:
Hygrophila corymbosa doet het prima in wat harder alkalisch water. Maar heeft wat dat betreft een behoorlijke tolerantie. Het plantje doet het wel op "kale" grond maar wat bemesting bij de wortels vindt het toch wel fijn. Lichtvraag is gemiddeld maar bij wat intenser licht worden de planten wat compacter. Temperatuur 24 tot 28 graden. Ze staan graag in wat stroming!

Okay bedankt mannen. Meer licht dan ik heb kan ik ze niet bieden dus dat word even afwachten. Verder staan ze nu met een capsule bij de wortels. Water ververst voeding gegeven dus nu maar aankijken 😀

Ik zie trouwens in de winkel altijd lotussen met een flinke knol. Mijn lotus heeft dat niet en zijn 4 uitlopers ook niet. Komt dat nog ?

Ik heb ook een Lotus en de nieuwe plantjes hebben ook geen knol en de moederplant is al een jaar of 2 gaan hemelen. Een knol hebben ze dus niet echt nodig.

Ik ben benieuwd hoe ie het bij jou gaat doen, bij mij ging ie als een speer, maar 3 weken later vielen er gaten in de bladeren en krulden ze op.
Ik hou je op de hoogte 😉

Ik hou je op de hoogte
Top, ik heb die van mij tot de bodem terug gesnoeid en een bolletje klei bij de wortels gestoken, de rest van de planten doen het nu wel weer goed.(klein dipje gehad)
Het leek wel of de hele bak last had van die ''lekkende'' Corymbosa maar dat zal wel toeval zijn geweest

Wellicht dat ik een beetje conservatief overkom...Maar ik maak eigenlijk al heel veel jaren maar een onderscheid tussen aquariumplanten. de "echte" waterplanten en de planten die emers en submers kunnen groeien.
De laatste categorie kan nooit zo effectief overschakelen naar "eten" met vrijwel alleen de bladeren en stengels en blijft dus altijd aangewezen op opname van een deel van de voeding via de wortels.
Deze planten ( en de echte waterplanten met een bol of knol) krijgen altijd een paar ( zelfgemaakte) leembolletjes met gestampte voedingstabletten ( duplaplant, verhouding 6 tabletten op 1kg natte leem , dan is hij dus kneedbaar. Dit kneed ik goed en laat ze dan als bolletjes van 1 - 2 cm doorsnee drogen) bij de wortels. Dat laat al meer dan 25 jaar uitstekende resultaten zien. Ik gebruik geen voedingsbodem, wel bodemverwarming.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan