Wat is er nieuw

Welke plant is dit?

• Onderwerp starter Onderwerp starter GuitarDion
  • Startdatum Startdatum
G

GuitarDion

Guest
Hallo,

Ik heb deze plant al een tijdje in m'n aquarium staan. hij stond altijd eerst met z'n stengels in het zand, maar hij laat steeds los. Hij drijft nu op het wateroppervlak. Iemand enig idee hoe deze plant heet?

IMG_15901_zpsc1131ff3.jpg

Hygroryza aristata?

~ Ivo

Lijkt er inderdaad wel op, deze plant staat ook wel bekend als belgisch groen en kan onder veel omstandigheden overleven

Is het niet de hygrophila polysperma?

Larz zei:
Lijkt er inderdaad wel op, deze plant staat ook wel bekend als belgisch groen en kan onder veel omstandigheden overleven
Dat snap ik even niet.

Lijkt op Hygroryza aristata? Die wordt in het Nederlands eerder drijfbamboe genoemd. Met Belgisch groen bedoelt men doorgaans de Hygrophila polysperma.
De Hygroriza aristata is een drijfplantje, past wel bij de omschrijving dat 'ie zich losmaakt van de bodem. Bladvorm en kleur kwam ook overeen met wat ik zo snel even op google afbeeldigen vond.

Hmm.. Hygrophila polysperma zou ook kunnen.

~ Ivo

Ik denk geen van beiden, hier nog wat foto's toen nog ��n stekje in de grond stond.

IMG_1470_zps75a32252.jpg

IMG_1468_zpsf008f7c5.jpg

De Hygroriza aristata heeft een iets andere vorm blad en kleur lijkt me als ik op google kijk?
Ik heb zelf ook de Hygrophila polysperma enqua blad lijkt het op de foto hetzelfde wat ik er in heb staan.

Ik heb erg veel drijfbamboe in mn bakken en dat is het zeer zeker niet. Ik denk Belgisch groen.

Mascha&Ivo zei:
Larz zei:
Dat snap ik even niet.

Lijkt op Hygroryza aristata? Die wordt in het Nederlands eerder drijfbamboe genoemd. Met Belgisch groen bedoelt men doorgaans de Hygrophila polysperma.
De Hygroriza aristata is een drijfplantje, past wel bij de omschrijving dat 'ie zich losmaakt van de bodem. Bladvorm en kleur kwam ook overeen met wat ik zo snel even op google afbeeldigen vond.

Sorry dit is was mijn fout. Beetje in de war met de wetenschappelijke namen. Heb ze beide namelijk in mijn bak zitten. Denk ook niet dat het Hygroryza aristata is want de "takken" hiervan zijn anders. Hygrophila polysperma sluit ik niet uit, maar geloof ook meteen als het wat anders is. Zo ervaren ben ik niet.

Dank je wel iedereen. Kan ik de stengels weer terug zetten in de bodem? Ziet er wel mooier uit denk ik. Nu ligt er een hele bos op het oppervlak. Ik merk wel dat de stengels heel snel breken...

Ik denk nu inderdaad dat degenen die riepen Belgisch groen (H. polysperma) gelijk hebben.
Heb me een beetje in de luren laten leggen door de eerste foto :sorry:

~ Ivo

JdeV zei:
De Hygroriza aristata heeft een iets andere vorm blad en kleur lijkt me als ik op google kijk?
Ik heb zelf ook de Hygrophila polysperma enqua blad lijkt het op de foto hetzelfde wat ik er in heb staan.

Men moet alles ook met een beetje nuances bekijken.

Wanneer is de foto getrokken?
Als deze pas in de bak is gezet? of nadien en als de plant zich al aangepast heeft?
Het verschil in uiterlijk kan bij sommige planten enorm groot zijn, naargelang deze in emers of submersuitvoering te zien is.

luc zei:
JdeV zei:

Men moet alles ook met een beetje nuances bekijken.

Wanneer is de foto getrokken?
Als deze pas in de bak is gezet? of nadien en als de plant zich al aangepast heeft?
Het verschil in uiterlijk kan bij sommige planten enorm groot zijn, naargelang deze in emers of submersuitvoering te zien is.

De foto's zijn gemaakt toen de plant al een aantal maanden in de bak stonden.

Belgisch groen.....no doubt about it

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan