Wat is er nieuw

Welke plant kleibollen

• Onderwerp starter Onderwerp starter fish-lover
  • Startdatum Startdatum
F

fish-lover

Guest
Beste ik zit met een vraagje,

ik zie dat mijn planten tog vrij veel bladeren verliezen enzo en ik denk dat het beter is dat ik wat voeding geef aan de wortelen via kleibollen nu vroeg ik me af of alle planten nood hebben aan kleibollen omdat sommige enkel voeding opnemen via het water niet?

hier een foto van mijn planten.

517391_0_82_2013__10_02.jpg

alvast bedankt!

ps: als ik ze dan in de grond steek en ze komen wat boven of cory's grondelen is het dan een belasting voor het water/vissen?

Van de planten die ik zo zie staan zijn er volgens mij geen die specifiek kleinbloemig nodig hebben.
Meet je je waterwaardes wel eens? Plantgroei heeft te maken met diverse zaken als licht, CO2, fosfaat, nitraat etc etc.

Timmermans80 zei:
Van de planten die ik zo zie staan zijn er volgens mij geen die specifiek kleinbloemig nodig hebben.
Meet je je waterwaardes wel eens? Plantgroei heeft te maken met diverse zaken als licht, CO2, fosfaat, nitraat etc etc.
okee het is omdat ik er nog liggen had en ik al enkele keren gelezen had dat ze beter en mooier groeien met bemesting

In a nutshell:

moerasplanten: voeding via wortels uit de bodem
waterplanten: voeding via bladeren uit het water
Het zit natuurlijk iets genuanceerder en dan zijn er nog wat tussenvormen, maar met echte waterplanten heb je niets of bijna niets aan kleibollen.

~ Ivo

Mascha&Ivo zei:
In a nutshell:

moerasplanten: voeding via wortels uit de bodem
waterplanten: voeding via bladeren uit het water
Het zit natuurlijk iets genuanceerder en dan zijn er nog wat tussenvormen, maar met echte waterplanten heb je niets of bijna niets aan kleibollen.

~ Ivo
ow okee dank u wel!

maar waarom leggen vrijwel iedereen een voedingsbodem dan?

fish-lover zei:
maar waarom leggen vrijwel iedereen een voedingsbodem dan?
Dat hebben ze je in de dierenwinkel/aquariumzaak wijsgemaakt? Hier op het forum zijn er maar enkelen...

~ Ivo

Ik neem noooooooitnog een voedingsbodem! Wat een rommeltje krijg je daarvan! Ik ga weldra uit twee aquaria de voedingsbodem uithalen puur omdat het geen gezicht meer is na een anderhalf jaar plantjes verplaatsen / vervangen. Ps: mooi aquarium!

Hmmm. Lees dat vaak. Mensen die problemen hebben met een voedingsbodem.

Zelf heb ik ook eentje liggen. Maar heb er geen problemen mee.
Enkel wanneer je diep gewortelde planten verplaats zie je wat rommel. Maar echt storend is dat niet.

Waarom ik dan geen problemen heb? Zou het niet weten.
Hier licht er een laagje van 1cm Dennerle voedingsbodem met daarop 4-6cm 1-2mm grind.

Okee bedankt iedereen nu ben ik tenminste zeker dat ik niet aan mijn bodem moet veranderen!

@ bumblebiekje: bedankt!

Wat Jurgen heeft, 1 cm ,voldoet prima.
Maar ja, je koopt een Emmer,of een zak.
Hup alles erin.
Daar begint de ellende,moet nog grint op.
Dan onderhand een laag van 7 cm.

Daar zit hem de kneep.

hmm. Dennerle kan je kopen in 2,4, 4,8 en 9,6kg.
Jbl zijn zakken van 5kg. Wat je over hebt bewaar je netjes in de kelder. Kan je zo jaaaren bewaren. 🙂

Nu je het zegt.
Heb hier al 3 jaar een emmertje in de kast staan.
1 x gekeken,weg gezet.
Mmmmm,toch maar eens proberen,in de plantenkweekbak.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan