Welke planten geschikt voor hydroponie in aquarium?

De leidse glibber

Well-known member
Lid geworden
21 maart 2020
Berichten
150
Leeftijd
27
Goedenavond allemaal,

Naast de aquariumhobby vind ik het ook leuk om mijn eigen kruiden en planten te groeien, en het lijkt me ook leuk dit te combineren.

Op Youtube heb ik geregeld filmpjes gekeken van het account Foo the Flowerhorn (wellicht bekend). Dit is een Aquariaan die ook een serie heeft gemaakt over zijn Betta tank.
In zijn betta tank experimenteerde hij met hydroponie (het laten groeien van planten en kruiden op water) zijn aquarium. De plant voedt zich met de afvalstoffen uit het water, en zou zo ook zorgen voor een betere waterkwaliteit.
Zo heeft hij onder andere aardbeien (zie onderstaande foto), munt en zoete aardappel laten groeien in zijn aquarium.

Knipsel.PNG


Nu ben ik dus ook van plan dit te doen bij mijn betta tank. De afdekplaat heb ik zelf gemaakt van plexiglas, hierin wil ik 1 of 2 gaten boren om hier planten of kruiden in te laten groeien.
Ik vroeg me af of mensen hier ervaring mee hebben, of misschien tips hebben?

Zo ben ik bijvoorbeeld benieuwd naar;
- Welke planten absoluut niet kunnen, omdat deze bijvoorbeeld giftig zijn voor de vis.
- Welke planten of kruiden het goed doen met weinig licht (mijn lamp staat niet zo hoog, en ik geef slechts 7 lichturen per dag).
- Welke planten of kruiden het goed, of juist minder goed doen gezien de tijd van het jaar, de temperatuur etc.

Ik ben benieuwd of mensen hier misschien wat vanaf weten, ik hoor graag van jullie!

Alvast bedankt,
De Leidse Glibber
 
Wat leuk dat je met hydroponics aan de slag gaat! Je was ook al zo goed bezig met de schildpadden. :D (Mijn verslag/reactie daarop komt gauw!)

Ik heb/had zelf ook het een ander groeien. Net als jij had ik wat gaten gemaakt in de plexiglas afdekplaten. Ook een plantenmandje aan een HOB-filter hangen werkt goed ( :p), of de outflow van een potfilter aansluiten op een plantenbak met doorgang, zoiets.

Een soort die onder alle omstandigheden goed groeit, ook met weinig licht, is Epipremnum aureum oftewel Pothos. Die leent zich er ook goed voor om door die gaten in de bak te hangen. In principe is die plant zo giftig als wat, maar je moet wel erg grote plantenetende vissen hebben, willen ze stukken wortels los krijgen en inslikken. Gaat bij mij met goudvissen prima. Ik heb sowieso nog nooit gehoord van vergiftigingen door deze planten terwijl het de meest gebruikte soort is om uit bakken te laten hangen.

Andere plant die hier hard groeit is Mentha spicata. Ik weet niet hoe die het bij weinig licht doen. Verder heb ik klimop gehad (trage groeier, heb je weinig aan) en nog iets...

Volgens mij moeten al die soorten jaarrond te houden zijn. Als jij lekker blijft belichten moet het wel goedkomen.

Als jij zelf nog interessante soorten weet, let me know. Er is altijd ruimte voor meer experimentjes. ;)
 
in principe kun je veel planten met hun worteltjes in het water laten groeien, belangrijkste is dat je ze in een goed drainerend substraat zet, zodat er ook lucht/zuurstof bij de wortels kan komen. (pot)grond etc moet dus 100% van de wortels worden verwijdert. of je moet de planten stekken en nieuwe wortels laten groeien.

praktisch bekeken zijn tropische planten, die van nature in schaduwrijke omgevingen groeien het meest geschikt. Alle epidendrum, philodendron en monstera zijn gemakkelijk te stekken in water. sommige Begonia soorten als Begonia maculata, B polygonoides zijn ook erg geschikt. Planten uit het geslacht marantaceae zijn het proberen waard, dan hebben we het over maranta, calathea etc. Let wet dat de groeipunt,dus het grensvlak tussen wortels en bladeren, altijd boven water blijft. Hetzelfde geld voor veel tropische varens. Hier groeit bijv Blechnum gibbum met de wortels in de betta bak.

Alocasia worden groot maar zullen het met de juiste zorg waarschijnlijk ook goed doen, beter beheersbaar zijn de meeste anthuriums. Eigenlijk zijn heel veel populaire groene kamerplanten een prima optie. vragen niet veel licht, en geen wisseling van seizoenen nodig etc, integenstelling tot veel kruiden of vijverplanten.

veel vleesetende planten zijn ook een optie, die kun je ook prima op een substraat van turf(vezels) laten groeien. Maar de meeste soorten vragen vrij veel licht en verdragen geen hard leidingwater. Ook daarvoor geld de tropische soorten als Nephentes zijn gemakkelijker in de woonkamer te houden dan de meer gematigde soorten.
 
Laatst bewerkt:
Fijn dat er ook anderen zijn die zich hiermee bezighouden!

Een HOB-filter heb ik niet, maar ik werk met het Dennerle Nano Filter. Ik zal dus inderdaad met gaten in plexiglas gaan werken.
Voor planten die een aardige wortel van zichzelf hebben wil ik deze in een mandje in het water hangen, de kleine zaden wil ik laten groeien op een bakje met hydrokorrels.

Bedankt voor de tips voor alle planten die ik eventueel zou kunnen gebruiken!
Zelf was ik van plan met munt te beginnen, hiervan weet ik dat dit een relatief makkelijke snelgroeier is die het goed doet met weinig licht. Aangezien de meeste kruiden na een maand of 2 wel zijn uitgebloeid, wil ik gewoon om de zoveel tijd iets nieuws planten en bij wijze van experiment kijken welke soorten het goed doen. Mocht men geïnteresseerd zijn, kan ik mijn bevindingen van bepaalde kruiden/planten die hydroponisch gekweekt zijn met jullie delen of een lijstje maken.

Groetjes,
De Leidse Glibber
 
in principe kun je veel planten met hun worteltjes in het water laten groeien, belangrijkste is dat je ze in een goed drainerend substraat zet, zodat er ook lucht/zuurstof bij de wortels kan komen. (pot)grond etc moet dus 100% van de wortels worden verwijdert. of je moet de planten stekken en nieuwe wortels laten groeien.

praktisch bekeken zijn tropische planten, die van nature in schaduwrijke omgevingen groeien het meest geschikt. Alle epidendrum, philodendron en monstera zijn gemakkelijk te stekken in water. sommige Begonia soorten als Begonia maculata, B polygonoides zijn ook erg geschikt. Planten uit het geslacht marantaceae zijn het proberen waard, dan hebben we het over maranta, calathea etc. Let wet dat de groeipunt dus het grensvlak tussen wortels en bladeren altijd boven water blijft. Hetzelfde geld voor veel tropische varens. Hier groeit bijv Blechnum gibbum met de wortels in de betta bak.

Bedankt voor de tips! Echter staat de verlichting van mijn aquarium slechts op een centimeter of 25 van mijn bak, hierdoor kan ik denk ik niet bij grote planten aan de lichtvraag voldoen. Ook aangezien het een klein 30L bakje is, lijkt het me misschien een beetje uit verhouding wanneer ik hier planten als een Monstera op laat groeien. Dit neemt misschien de focus van het aquarium weg.
 
Bedankt voor de tips! Echter staat de verlichting van mijn aquarium slechts op een centimeter of 25 van mijn bak, hierdoor kan ik denk ik niet bij grote planten aan de lichtvraag voldoen. Ook aangezien het een klein 30L bakje is, lijkt het me misschien een beetje uit verhouding wanneer ik hier planten als een Monstera op laat groeien. Dit neemt misschien de focus van het aquarium weg.

EIgenlijk zijn de opties bijna eindeloos. een enorm aantal planten kan hydroponisch groeien. De meeste kamerplanten zullen de luchtvochtigheid, lage licht niveaus en constante temperaturen in een gemiddelde woonkamer relatief goed verdragen. Zeker als je met kleine planten begint en/of kleinere cultivars dan kun je ze vele maanden laten groeien en plezier van hebben.

zoete aardappelen zijn grote tropsiche klimplanten die een meter of anderhalf hoog worden. Je eigen kruiden of sla kweken etc kan ook maar dan heb je het over groeiseizoenen van weken en zul je je verlichting zeker moeten upgraden.
 
Wat leuk om te horen dat je zoveel verschillende kanten hiermee op kan! Ik ga denk ik inderdaad eerst maar beginnen met kleine plantjes of kruiden om te kijken hoe die zich ontwikkelen.

Naar jullie weet kan het dus geen kwaad om een giftige plant met zijn wortels in het water te zetten? Is dit alleen schadelijk als er van de wortels gegeten wordt, of zouden de wortels ook een giftige stof kunnen afscheiden in het water?
 
Heel leuk idee. Ben ook plantenfan. Heb hier een hele mooie winterharde varen die ook als kamerplant kan, coniogramme emeiensis. Decoratief en groeit niet te snel, staat bij mij ook als hydroponic maar niet in mijn bak (heeft eigen vaasje zeg maar). Schaduwtolerant. Zag ze laatst bij de tuinland bij de kamerplanten.
20210908_212738.jpg
 
Terug
Bovenaan