Wat is er nieuw

Welke planten groeien boven het wateroppervlak uit?

Koeny

Active member
Lid geworden
5 mei 2009
Berichten
26
Locatie
Groot-Bijgaarden (België)
Blijkbaar verstond ik niet goed wat emerse groei betekende. Ik dacht namelijk dat dit planten waren die een deel onder en een boven water groeiden, dus stengels met een imers en emers deel. Nu begrijp ik dat emerse vormen wel met de wortels in het water groeien maar met hun bladeren uit het water. Maar welke planten groeien nu wel degelijk zoals ik beschreef voor pakweg de helft onder en de helft boven water? Ik dacht namelijk in een shallow aquarium op de achtergrond Pogostemum erectus en Ludwigia repens te planten en die dan mooi het water te laten uitgroeien. Maar dit kan dus niet? Hoe krijg ik het voor elkaar om het zo te laten lijken dat deze planten vanop de bodem tot boven het oppervlak groeien?
 
Emerse groei bekent idd wat jij beschrijft. Veel van onze aquatium planten zijn moerasplanten en willen van nature uit het water groeien. Naast de soorten die jij benoemd kan je bv ook denken aan Braziliaans klimop of Rotala soorten. En zo zijn er nog veel meer 😉.

Gr Ed
 
Misschien is waterranonkel (Ranunculus aquaticus) wel een plantje dat jij bedoelt. Het is wel de vraag of hij je watertemperatuur kan verdragen.
Het is officieel een zuurstofplant voor in de vijver met een duidelijk onderwater- en bovenwaterdeel.
 
Juncus repens en richting de papyrus zitten er ook een paar die zo groeien.
 
Blijkbaar verstond ik niet goed wat emerse groei betekende. Ik dacht namelijk dat dit planten waren die een deel onder en een boven water groeiden, dus stengels met een imers en emers deel. Nu begrijp ik dat emerse vormen wel met de wortels in het water groeien maar met hun bladeren uit het water. Maar welke planten groeien nu wel degelijk zoals ik beschreef voor pakweg de helft onder en de helft boven water? Ik dacht namelijk in een shallow aquarium op de achtergrond Pogostemum erectus en Ludwigia repens te planten en die dan mooi het water te laten uitgroeien. Maar dit kan dus niet? Hoe krijg ik het voor elkaar om het zo te laten lijken dat deze planten vanop de bodem tot boven het oppervlak groeien?

blyxa, vallisneria, waterpest hoornblad etc, zijn echte waterplanten en kunnen niet boven water groeien.

Andere planten zoals de pogogstomon en ludwigia kunnen hebben zowel een submerse (onderwater) als emerse (bovenwater) vorm. Inprincipe kun je deze ook door het wateroppervlak heen laten groeien.
Nadeel is dat de submerse vorm van veel planten nogal slap is waardoor het het gewicht van de bovenwater delen niet goed kunnen dragen en het geheel gaat overhangen. Ook wordt het onderwater deel vaak vrij snel lelijk.

stengelplanten die het relatief goed doen zijn planten waarvan de submerse vorm veel lijkt op de emerse vorm en dus ook onderwater een stugge stengel hebben. denk bijv aan bacopa monnieri, amania sp bonsai, lindernia rotundifolia e.d.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan