Welke planten hebben jullie in je garnalen bak?


M

Mir81

Guest
Ik wil nog wat veranderen aan mijn bak, de grote kunstplant die nu de filter verstopt wordt lelijk en moet eruit. Welke planten (max 20-25 cm hoog) hebben jullie in je bak staan?

En ik vind mosballen lelijk... zijn er alternatieven? Ik bedoel iets van mos oid, dat niet woekerd, wat garnalen leuk vinden om door te struinen?

Foto's te zien in mijn fotoalbum.
 
Ik heb cabomba, vallisneria nana en cryptocoryne lucens. op het hout heb ik anubias nana zitten. De garnalen zitten er veel op en de jongen zitten graag in de cabomba.
 
Ik heb veelal wat mos en wat grasplantjes zoals de Sagittaria Sabulata.
Vallisneria is ook wel een plant waar ze graag inzitten.
 
christmass mos, levermos, riccia fluitans, Pogostemon erectus, Hydrocotyle tripartita en mosbal

ik heb wel 2 soorten levermos in me bak de ene soort dient als bodembedeking en ziet er dan ook grasvormig uit (naaldgras)
de andere soort levermos ziet eruit als zeewier.


naaldgrasachtig levermos zou ik uiterst aanraden. het groeit erg snel makkelijk in onderhoud en baby garnalen zitten graag erin (verstopplek)
 
De Tripartita heb ik sinds gister in de nieuwe bak die aan het indraaien is. Kijken wat dat gaat worden.
 
Mir81 zei:
Ik bedoel iets van mos oid, dat niet woekerd, wat garnalen leuk vinden om door te struinen?

Op zich is woekeren een kwestie van op tijd snoeien, het feit dat planten woekeren geeft aan dat ze het naar hun zin hebben.

Naast mossen/levermossen heb je nog dit.. http://www.aquarium-planten.com/shop/5/mossen/94/lomariopsis-lineata-cup-50cc/844
Doet het bij mij altijd (dat zegt wat), groeit traag maar wordt veel gebruikt door garnalen om in te scharrelen.
 
kellemes zei:
Mir81 zei:
Ik bedoel iets van mos oid, dat niet woekerd, wat garnalen leuk vinden om door te struinen?

Op zich is woekeren een kwestie van op tijd snoeien, het feit dat planten woekeren geeft aan dat ze het naar hun zin hebben.

Naast mossen/levermossen heb je nog dit.. http://www.aquarium-planten.com/shop/5/mossen/94/lomariopsis-lineata-cup-50cc/844
Doet het bij mij altijd (dat zegt wat), groeit traag maar wordt veel gebruikt door garnalen om in te scharrelen.

Ja deze zinkt ook dacht ik terwijl de levermos dan juist blijft drijven.
Die plant die ik net noemde kan ook een mooie bodembedekker vormen heb ik gelezen en gezien.
 
Levermos heb ik niet..
Deze soort zinkt inderdaad, het is heeeeeel ligt, dus opbinden is aan te raden, of ergens poneren waar het niet kan wegwaaien.
Bijzonder soort 'plantje'.
 
Ik heb het tussen een stuk spiderwood gedrukt zeg maar zodat het op de plaats blijft zitten.
Af en toe gaat er toch een stukje de bak door.
 
Ja, bij mijn dwarrelt het ook vaak richting spons van de sponsfilter..

Ik heb trouwens de indruk dat het garnalen worst is wat voor planten zich in het aquarium bevinden.. Ze scharrelen overal en nergens.
Ik zie ze ook vaak op de sponsfilter, in het fijnbladerige groen maar ook hangen ze vaak aan het valniseria, of aan het hout. Wat dat betreft zijn het makkelijke rakkers ;)
 
Mossoorten zijn ideaal voor garnalen. Ik heb javamos en spiky mos (ik weet even niet de lateinse naam). Ik heb eens een aquarium gezien met mos als bodembedekker. Dat zag er erg mooi uit. Maar volgens mij kun je de meeste planten voor het aquarium wel gewoon gebruiken. Ik zou zo niet weten van welke plant garnalen niet houden.
 
ik dacht dat er verscheidene giftige planten waren voor garnalen.
 
Zijn inderdaad van die verhalen die zo af en toe rondzingen, anubia's bv.. cabomba zou slakkengif kunnen opslaan in de stengels en dus na snoeien voor problemen kunnen zorgen.
Staat tegenover duizenden garnalenhouders die probleemloos anubia's houden, alsook hun cabomba snoeien en geen problemen constateren.
Wie het weet mag het zeggen.

Het enige wat ik per definitie en zonder uitzondering doe is de planten een dag of 4/5 spoelen, dan pas zijn ze welkom bij mijn garnaaltjes ;)
 

Terug
Bovenaan