Wat is er nieuw

welke planten voeding garnalen bak?

• Onderwerp starter Onderwerp starter jenee98
  • Startdatum Startdatum
J

jenee98

Guest
Hallo,

Me aqua 40 is weer aan het indraaien en staan al aardig wat plantjes is.
Misschien passen ze niet allemaal maar wordt kwestie van bijhouden.
Ik gooi er nu nog florena in net me begonnen met 5ml.
Maar kunnen garnalen wel tegen florena?
Zo ja is 5ml dan teveel en hoeveel per week?
Zo nee wat moet ik dan gaan gebruiken tabletjes dat ik direct in de bodem zit?
Er komen red rilli en waarschijnlijk cb garnalen in of bleau fairry maar die kunnen niet bij de rilli's omdat ze kruisen toch dacht dat de fairry ook bloed verwant van de vuurgarnaal was?
Maar de vraag wat is nou de beste planten voeding voor mij aqua40 met garnalen?

Je leest regelmatig wisselende verhalen over voeding en garnalen dus blijft eigenlijk een verrassing hoe het in jouw bakje zal gaan.
Welke planten heb je dan en is extra voeding wel nodig kan je je afvragen?

Zoals John al zegt hoor je heel veel verschillende verhalen.
Ligt ook aan wat voor garnalen erin komen denk ik.
De fairry kruist met de Rilli s ja.
Maar ja er zijn zoveel soorten en als je vooral mosjes en bv wat Crypto gaat gebruiken dan is plantenvoeding denk ik niet eens nodig.

Hahaha die ligt er niet in .................
En planten kijk ik zo ff heb de kaartjes bewaard natuurlijk.

Ik ben het met John eens, bij de een gaat het goed en bij de andere niet. Nou voeg ik zelf de ei methode toe alleen dan met hele kleine hoeveelheden per keer. Let goed op de garnalen en vissen en de planten. Als je daar een balans in vindt kom je een heel eind. Dit zijn mijn bevindingen, dato niet zeggen dat het bij jou ook goed gaat.

Hoi sorry dat t ff nie zo snel ging maar ben druk met exame's en ook nog jarig.....
Maaar hier is het lijstje met planten:

Ludwigia palustris rood
Pogostemon helferi
Hygrophila angustifolia rubra
Hygrophila polysperma
Valesneria
Cabomba (gaat eruit)
En en mosbol

Zou nog 2 mooie drijfplantjes willen die goede wortels krijgen en misschine nog wat bodem spul.
Alleen stroming staat vrij hard en kan ik niet regelen weet niet of dat handig is met drijvers?

Ik heb garnalen in mijn gezelschapsaquarium en moet toegeven dat ik daar nog nooit problemen heb gezien met de plantenvoeding die ik daar doseer.

In mijn 'echt' nanogarnalenbakje voeg ik echter geen plantenvoeding toe maar dit is eerder zo gegroeid inderdaad omwille van de verhalen rond garnalen en plantenvoeding.

Wat ik wel doe is het water uit het gezelschapsaquarium gebruiken om het nanobakje te verversen. Zo hoef ik in het garnalenbakje niet met hoge concentraties plantenvoeding aan de slag maar kunnen de planten daar zich wel tegoed doen aan de restjes uit het gezelschapsaquarium.

Een voedingsbodem lijkt mij alvast geen geschikt alternatief. Deze laten de stoffen ook los in het water en soms veel ongecontroleerder dan mbv vloeibare plantenvoeding.

Hmm das een erg slimme ga ik ook doen zo en hoevaak verversen 2x p week dan?
En hoeveel 20 tot 30%?
Maar is het met garanalen ook weer niet beter wat minder te doen met verversen?

gapak zei:
Ik heb garnalen in mijn gezelschapsaquarium en moet toegeven dat ik daar nog nooit problemen heb gezien met de plantenvoeding die ik daar doseer.

In mijn 'echt' nanogarnalenbakje voeg ik echter geen plantenvoeding toe maar dit is eerder zo gegroeid inderdaad omwille van de verhalen rond garnalen en plantenvoeding.

Wat ik wel doe is het water uit het gezelschapsaquarium gebruiken om het nanobakje te verversen. Zo hoef ik in het garnalenbakje niet met hoge concentraties plantenvoeding aan de slag maar kunnen de planten daar zich wel tegoed doen aan de restjes uit het gezelschapsaquarium.

Een voedingsbodem lijkt mij alvast geen geschikt alternatief. Deze laten de stoffen ook los in het water en soms veel ongecontroleerder dan mbv vloeibare plantenvoeding.

Is dat ook het geval met het gebruiken van kleibollen??
En in hoeverre geven ze altijd stoffen af aan het water en in hoeverre kan dat schadelijk zijn??
Ik neem aan dat je bedoeld dat er dus vanuit de voedingsbodem of kleibol een stof als bijvoorbeeld ijzer in het water komt.
Zijn dat dan echt grote concentraties en gebeurt dat ook als je niks in de bodem doet??

@jennee: Normaal ververs ik 1 keer in 2 weken, het garnalenbakje doe ik echter 1x per week, vroeger 50% maar dat heeft mij al eens problemen opgeleverd dus tegenwoordig slechts 30%

@john: is ook het geval met kleibollen. In hoeverre ze stoffen afgeven is afhankelijk van het evenwicht dat ze met water vormen. Ik heb ooit kleibollen gebruikt en de concentraties werden toch te hoog naar mijn goesting (herinner me helaas geen harde waarden meer). In ieder geval liepen de concentraties hoger op dan dat ik zelf zou doen met vloeibare plantenvoeding.

Veel hangt natuurlijk af van hoeveel bollen je in de bodem steekt. 1 bol in een aquarium van 100 liter zal natuurlijk vaak geen meetbaar effect hebben 5 bollen dan misschien weer wel. Hoe dan ook is het evenwicht en dus de afgifte van de stoffen afhankelijk van het aquariummilieu, pH en andere opgeloste stoffen zullen hier dus een grote invloed op hebben. Die afhankelijkheid heb je uiteraard niet met vloeibare plantenvoeding.

Belangrijk verschil is dus dat de kleibollen veel gerichter kunnen en zo minde snel tot overbelasting (wat of wanneer daarvan ook sprake moge zijn).

Lateriet, is dat zoals wel eens te lezen niet zo zeer zelf de voeding voor de plant, maar wel spul dat de voeding voor de plant kan 'vasthouden' (om het zo even te zeggen) ?

~ Ivo

Mijn ervaring was met kleibollen dus minder goed. In hoeverre dit beter/slechter is met lateriet daar spreek ik mij niet over uit. Ik gebruik alleen nog vloeibare plantenvoeding.

Zullen wel verschillen zijn in samenstelling van kleibollen maar daarom zijn die soils van tegenwoordig zo handig.
Voeding voor planten,100% veilig voor garnalen en varianten die ook nog eens ph verlagend zijn.

Ook mee oppassen, werkingsprincipe kan hetzelfde zijn als de klei met de genoemde nadelen en pH-verlagend is ook niet altijd gewenst bijv. bij hoge belasting waar de pH uit zichzelf al lager zal worden. Gewoon een kalkvrije kiezelbodem. Loop je ook geen risico op problemen.

Maar heb ik uberhaupt planten die veel voeding nodig hebbben?
Last dat die met dat rood wel graag veel co2 heeft maar hij groeit gwn goed weet niet of me co2 ook goed is.

Is meer de vraag of de planten zo genoeg voeding hebben en dat is gewoon ff aankijken lijkt me.
Zelf vind ik dat het een kwestie is van kiezen,ga je voor planten of ga je voor de garnalen?
Maar moet iedereen zelf weten natuurlijk.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan