Wat is er nieuw

welke planten

Hancock

Well-known member
Lid geworden
18 juli 2010
Binnenkort komt dan eindelijk mijn nieuwe aquarium binnen (1,60 x 60 x 60) Bedoeling is houden van discusvissen. Lang aan het stoeien geweest met 'welke' techniek. Nu alvast aan het denken aan de inrichting. Behalve grote stukken kienhout die ik nog heb liggen vind ik beplanting ook belangrijk. Nu zit ik te denken aan onderstaande planten. Ik kom alleen niet uit hoeveel stuks van ieder (m.a.w. hoe hard groeit het) en evenwicht ( niet teveel soorten die het druk maken) Hoor graag tips of advies

ECHINODORUS TENELLUS
VOORGROND LAAGBLIJVEND
HYGROPHILA CORYMBOSA
MIDDEN-ACHTERGROND
ANUBIAS NANA
VOORGROND EN OP KIENHOUT
ANUBIAS BARTERI
MIDDEN-ACHTERGROND
CRYPTOCORYNE BECKETTII
VOORGROND MIDDENZONE
HETERANTHERA ZOSTERIFOLIA
ACHTERGROND
PISTIA STRATIOTES
DRIJFPLANT
VESICULARIA MONTAGNEI
OP ACHTERWAND, KIENHOUT EN STENEN
TAXIPHYLLUM BARBIERI
OP ACHTERWAND KIENHOUT EN STENEN

Voordat er op je planten ingegaan wordt, welke in ieder geval uit meerdere werelddelen komen, maar welke maat discusvissen hoop je mee te starten?

Klopt heb niet gelet op het werelddeel, maar of ik ze passend vond en of ze kunnen in een discusbak. M.b.t. je vraag Stuk of 5 of 6 discussen van zo'n 11-14 cm.

Of 5 a 6 vissen een praktische keuze is die het gedrag en de harmonie positief gaan beinvloeden, dat lijkt ernstig te betwijfelen. Gezien je bak afmeting zou ik toch echt adviseren om een groep van 10 vissen te nemen.

Door de maat 11-14 cm zal je in het begin nog redelijk "stevig" moeten voeren. Hoe meer planten, hoe meer afval verzamelplaatsen in de bak, hoe lastiger dit correct schoon en zuiver te houden.
Gezien de maat van de vissen verwacht ik dat je temperatuur tussen de 28 en 30 graden zal gaan zijn ongeveer.
Ga je CO2 en plantenvoeding toepassen, of ga je voor het meest zuivere water voor je vissen?
Hoe veel licht verwacht je dat er op de bak gaat komen?
Ga jet het water nog kleuren met turf oid?
Hoe hoog verwacht je de waterwissels per week te doen?

Sorry voor de diverse vragen, maar dit kan sterk mede bepalen wat handig is, dus vandaar.

Klopt, alles hangt met elkaar samen, ik ga uit van het uitgangspunt discusvissen in een beplant aquarium. Nee ga niet kleuren met turf, ja ik ga plantenvoeding middels de profilux (die ik nog had liggen) toevoegen. Verlichting in het begin matig, opbouwend naar 8 tot 9 uur per dag. Betreft ledverlichting 3 balken van Stinger (2x coral en 1x daylight van 1.50 lang). Ik dacht zelf aan 28 graden, ligt ook veelal waarop de vissen zijn gekweekt. Omdat ik ook nog bijvissen wil hebben dacht ik nu juist te beperken tot een stuk of zes discussen. Waterwissel 2x per week tot als het nodig is 50 %

ECHINODORUS TENELLUS
heeft liever iets koelere temperatuur, maar kan wel
heeft heel veel licht nodig
vormt een mat waar veel vuil in en tussen kan gaan zitten

HYGROPHILA CORYMBOSA
Geen probleem

Kan, maar heeft weinig licht nodig

ANUBIAS BARTERI
Kan, maar heeft weinig licht nodig

CRYPTOCORYNE BECKETTII
Kan, matige licht behoefte

HETERANTHERA ZOSTERIFOLIA
temperatuur is het randje
Heeft veel licht nodig

Afijn, zo kan je het natuurlijk ook zelf opzoeken en uitzoeken. Wat mij opvalt is dat je kiest voor zowel heel veel licht qua behoefte en heel weinig licht. Als je dit kan waarmaken en de behoefte van iedere plant zo kan invullen, dan moet het gaan. Echter ik persoonlijk denk dat het makkelijker is om planten te kiezen die dichter bij elkaar zitten qua behoeften.

Verder zou ik vanwege het gedrag en de groepsharmonie echt voor 10 vissen gaan, als je er minder neemt is de kans op "gedoe" op basis van mijn ervaring en wat ik weet in ieder geval veel groter.

Verder zou ik bij een temperatuur van 28 graden geen voer op hart basis gebruiken. Een voedzaam product waar ze ook lekker op groeien is mosselen, maar deze hebben geen hoge temperatuur nodig voor de juiste vertering door de vissen. Verder is je waterbelasting hiervan een stuk lager, dus ik zou zeggen -> positief

Succes met de opstart, de opbouw en de invulling.

Oke helder klopt qua lichtsterkte, dacht de leds geven al niet veel maar voor mij een aanzet om een nieuwe puzzel te maken. Ik ga nog eens schuiven met planten en alles nog eens bekijken. Dat voer daar blijft hangen is waar, te weinig bij stilgestaan, dank voor de tip. M.b.t. het aantal discussen, twijfel ik nog over dus zal dat eens laten bezinken. Hoop dat er ook nog andere 'forum-gebruikers" reageren. Alle ideeën zijn welkom, zo blijkt maar weer.

Met de planten nog aan het stoeien, schema gemaakt, kijkrichting bepaald, plantenstraatje bedacht en vandaag kienhout uitgezocht had nog een viertal stukken liggen en deze is het geworden. zie foto. Zit nu ff te dubben en te denken aan het plaatsen van terassen. wilde dat met boomschors doen op glazen plaatjes lijmen of iets dergelijks. Weet alleen of dat spul door corydoras wordt aangevreten. Dan moet ik namelijk iets anders bedenken.

kienhout 1.jpg
boomschors.jpeg
IMG-20171126-WA0001.jpg

Huh ? Niemand die een tip heeft m.b.t. mijn over boomschors voor terrassen, jammer !

Of Cory s dat gaan aanvreten durf ik je niet te zeggen maar wellicht een ander lid. Of het geschikt is voor permanent onderwater weet ik ook zo niet maar zou bijna denken dat dit snel gaat rotten.

oké ik ben maar afgestapt van plaatsen van schors, maak de terrassen wel van mijn fefi achtergrond plaat (van wat ik nog over heb) en plaats deze stukjes dan met kit op kunststof of glas. Met de planten ook verder gaan spitten. Blijft wel heel lastig,

Ik kom nu op:

Anubias nana
Anubias barteri
Echinodorus paniculatus
Crinum thaianum of calimistratum
Cryptocoryne wendtii Groen
Eleocharis parvulus (Dwerg Naaldgras)
Javavaren - Microsorium pteropus
pistia stratiotes of Limnoblium
Elodea densa

Elartine triandra lijkt me ook een mooie plant maar die kan in de reguliere webshops niet vinden

Heb niet gekeken naar afkomst gebied wel naar temperatuur en licht wat nodig is

Als iemand tips heeft hoor ik het graag

Pas bij de Waterpest wel op dat je niet de koudwatervariant meekrijgt want die zal het niet lang doen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan