Wat is er nieuw

Welke planten

Flighty

Well-known member
Lid geworden
31 oktober 2018
Leeftijd
39
Goedenavond
Ik heb een juwel rio 125 gekocht nou wil ik er een aantal plantjes in maar weet niet welke
Ik heb wel wat gelezen over bemesting maar dat wil ik zo min mogelijk an welke planten moet ik dan denken om toch wat plantjes te kunnen houden?

Ik bemest mijn bakken nergens mee en hier doen de volgende planten met led-tlbalken het uitstekend op: valisneria giganthea, hemanthium tenellum, cryptocoryne soorten, hoornbald, waterpest, windelovvaren, javavaren en de diverse soorten anubiasplanten en mossoorten

Hoeveel planten zou ik moeten nemen minmaal? En uit deze soorten kan ik kiezen zijn er nog bepalende planten die echt helpen in de biologische afbraak? Hoelang kan ik verlichten met deze soorten?

Laatst bewerkt:
Wat voor verlichting zit er boven de bak? Ik heb met de T5 buizen de ervaring dat je bijna niet onder bemesting uitkomt.

Hoeveel planten zou ik moeten nemen minmaal? En uit deze soorten kan ik kiezen zijn er nog bepalende planten die echt helpen in de biologische afbraak? Hoelang kan ik verlichten met deze soorten?
Alle planten helpen je bak in balans te houden, en qua alggroei te voorkomen kun je hoornblad erin doen die eet alles op wat algjes ook graag eten en dus geen kans krijgen omdat de hoornblad alles opsnoept.
Qua hoeveelheden kun je dat helemaal zelf bepalen, d e 1 vind een volle bak planten mooi en de ander houdt juist meer van wat open bakken

Houd er wel rekening mee dat als je veel planten neemt en een redelijke verlichting hebt je bijna niet onder bemesting uitkomt.

Houd er wel rekening mee dat als je veel planten neemt en een redelijke verlichting hebt je bijna niet onder bemesting uitkomt.

Het is inderdaad een balans vinden tussen de hoeveelheid planten en hun behoefte en de verlichting. Meer licht vraagt normaliter meer voeding.

Hygrophyla polysperma, Hygrophyla siamensis, Limnophila sessiliflora, Microsorum pteropus (javavaren) Anubias soorten, Valisineria's Cryptocoryne soorten, mossen en echinodorus soorten doen het vaak ook nog wel redelijk bij minder licht en voedingsstoffen.

echte waterplanten als hoornblad, waterpest (Egeria of Elodea) en potamogeton zijn ook heel gemakkelijk en groeien snel, prima geschikt als je puur wat planten wilt om algen tegen te gaan, maar als voedingsstoffen beperkt zijn kunnen ze ook andere planten vrij gemakkelijk wegconcureren

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan