Wat is er nieuw

Welke plantensoorten eisen weinig licht?

blablabla

Well-known member
Lid geworden
12 oktober 2009
Hallo allemaal!

Ik wil mijn aquarium z� gaan inrichten, dat er schaduw ontstaat voor de sumatranen die ik wil gaan houden. Nu wil ik er reuzenvallisineria in gaan zetten, die ik over de opp laat groeien voor het cre�ren van schaduw.

Nu is mijn vraag: welke planten zou ik in de schaduwrijkere gebieden neer kunnen zetten?

Alvast bedankt!

Anubias soorten. Cryptocorine soorten.

Veel planten kunnen een tijdje met wat minder licht toe maar zullen na verloop van tijd wegkwijnen. Planten hebben licht nodig om te kunnen groeien zodat ze ook een goede schuilplaats kunnen worden voor Sumatranen. Die zetten hun eitjes af in het groen.
Persoonlijk geloof ik niet in aquaria met veel schaduw waar planten goed in groeien.
Als je een normaal belicht aquarium neemt en voor een goede plantengroei zorgt ontstaan er vanzelf beschaduwde plaatsen voor de Sumatranen.

Hobbygroet,
Jos Hut

Jos heeft gelijk dat alle planten licht behoeven. De ��n wel meer dan de ander en als je wat minder licht hebt dan zijn de planten die hij noemt prima geschikt.
De Javavaren heeft ook niet erg veel licht nodig.

Ik denk dat drijfplanten al voldoende zijn voor je visjes, deze kun je zo aan de oppervlakte situeren dat je het juiste effect krijgt en nog voldoende overhoud voor licht in je bak.

Ik denk niet dat drijfplanten voldoende zijn voor Sumatranen. Wel om schaduw te scheppen maar niet om hun natuurlijke gedrag te laten zien. Ze scharrelen namelijk graag boven de bodem op zoek naar allerlei voedsel. Planten met een fijne structuur worden gebruikt als afzetsubstraat en dienen tegelijk als schuilplaats voor jonge Sumatraantjes. Het zal je dan ook niet verbazen dat Sumatranen het best gedijen in een flink beplant aquarium.

Let bij de aanschaf van Sumatranen op de streeptekening op de zijkanten. Strepen moeten volledig zijn en er mogen tussen de strepen geen donkere vlekken zitten. Goede Sumatranen in de handel vinden is daardoor niet gemakkelijk.
Koop geen Sumatranen als je vissen hebt met lange borstvinnen zoals bv de Diamantgoerami.

Een alternatief voor Sumatranen zijn Purperkoppen; prachtige gekleurde vissen die je niet zo vaak meer ziet.

Hobbygroet,
Jos Hut

Bedankt voor alle reacties!

Ik was er al een beetje bang voor dat er niet veel planten zouden zijn. Op internet kon ik ze ook al niet zo goed vinden.

@TonHageraats: drijfplanten heb ik al eens gehad, maar door de stroming van het filter circuleren deze niet, maar hopen op aan 1 kant van het aquarium. Dit vind ik onnatuurlijk, vandaar dat ik het probeer te zoeken in gewone planten.

@Jos Hut: Het wordt ook een flink beplante bak (ben zelf ook gek op een bak vol groen) en ik ga de inrichting zo sumatraan-proof maken als ik kan.

Wat is er mis met de sumatranen die vlekken hebben of onvolledige strepen dan? Ik dacht dat dat gewoon schoonheidsfoutjes waren..

Ik ben van plan om in de bovenlaag gemarmerde bijlzalmen te doen, in het midden sumatranen en op de bodem een corydorasoort.

Die schoonheidsfoutjes horen er niet op. Vaak is dat een bewijs van te ver doorkweken. En dus van slechte kwaliteit. Sumatranen met goede strepen zijn ook veel mooier.

Er zijn trouwens verschillende soorten uit de Barbus familie die erg fraai zijn.

Sumatranen zwemmen in de onderste en middelste waterlagen.

Hobbygroet,
Jos Hut

@Jos Hut: Bedankt voor de tip! Ik zal erop letten 🙂

Er zijn idd veel vissoorten erg mooi, maar t sumatraantje is echt mijn favoriet 🙂

blablabla zei:
Ik was er al een beetje bang voor dat er niet veel planten zouden zijn. Op internet kon ik ze ook al niet zo goed vinden.

Nou, dat valt wel mee hoor, je moet een beetje creatief zijn.

Er zijn vele soorten Java varen
Er zijn vele soorten anubias
Er zijn vele soorten cryptocoryne

Mijn bak bestaat grotendeels uit deze planten, om dezelfde reden.
En vallisneria gaat vaak ook goed hoor, als het eenmaal aanslaat en de oppervlakte haalt helemaal.
Ten slotte kun je nog creatief aan de gang met allerlei soorten mos, die zijn ook goed bestand tegen weinig licht.(maar niet altijd de speciale soorten)

Bedankt voor de idee�n! Ik zal eens op internet gaan zoeken.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan