Wat is er nieuw

Welke plantentoevoegin(en)?

E

Endl

Guest
Hoi allemaal,

Ik start met mijn nieuwe aquarium (superfish 100). Afmeting 68x35x41 met 100/105L gevuld.

Hier zet ik een aantal planten in waaronder planten met rood of rood/groen blad. Nu wil ik graag weten welke plantenvoeding jullie adviseren?

Er is mij bekend dat er CO2 voor nodig is, maar ik wil geen installatie in de bak. Zien jullie hier ook een toevoeging voor, die niet schadelijk/hinderlijk voor de vissen zijn?

Alvast bedankt!
 
Planten goed laten groeien hangt van een aantal dingen af, te weten:
- Hoe sterk is je verlichting?
- CO2 bemesting geeft een betere groei, vooral rode of rood achtige planten zijn hier gevoelig voor. Een vervanging voor CO2 bemesting is er niet, want immers vloeibare CO2 bestaat niet. Bv Rotandifolia soorten, deze kunnen groeien zonder CO2 bemesting, maar doorgaans haal je dan niet alles uit de plant. Maar goed dat kan een keuze zijn.
- Planten hebben verder bemesting nodig. Vaak via de bodem door pillen of kleibollen, maar zeker ook in de waterkolom door bv all in one plantenvoedingingen.
- Wat voor planten ga je nemen.
- Veel plantensoorten zijn moerasplanten en hebben wat tijd nodig om zich aan te passen aan volledige onderwatervorm. Hier moet je dus ook rekening in houden met toedienen van bemesting.

Ik zou verder zeggen verdiep je er eens goed in (misschien wel al gedaan hoor 😊). Op dit forum maar zeker ook op internet/youtube is genoeg te vinden.

Gr. Ed
 
Laatst bewerkt:
Voor co2 is eventueel bio co2 mogelijk maar goed dat is een optie. Alle planten hebben voldoende sporen nodig dmv Micro s en daarnaast voldoende nitraat en fosfaat en dan de co2 en licht. Zoals Ed al aangeeft hangt het van de planten en het licht af hoeveel vereist is.
Je kan van Easy life kant en klare flesjes met voeding kopen of je koot poeders voor een zelf te maken stockoplossing. Ook is de zgn All in one voeding nog te koop.
 
Ook ff vermelden, de macro's niet tegelijkertijd toevoegen met bijvoorbeeld Profito heb ik gelezen. De experts kunnen meer vertellen over het waarom.
 
Ook ff vermelden, de macro's niet tegelijkertijd toevoegen met bijvoorbeeld Profito heb ik gelezen. De experts kunnen meer vertellen over het waarom.
Nou ik doe dat al 10 jr zonder problemen. dat heeft er meer mee te maken dat bepaalde voeding minder stabiele chelaten gebruiken en je dus de situatie kan krijgen dat bv fosfaat en ijzer gaan reageren.
 
Hoihoi,

Bedankt! Ik zit een beetje aan deze planten te denken:
2x Hygrophila polysperma (Belgisch groen)
1x Alternanthera cardinalis variegata
1x Alternanthera rosanervig
3x Micranthemum monte Carlo
1x Ludwigia mini super Red
1x Helanthium tenellum easy grow nr 5
3x Christmas mos easy grow nr 14 (op hout lijmen met aquarium lijm)

Tips?
En welke lijm gebruiken jullie voor de mos? Of gebruiken jullie visdraad?
 
Als ik mossen op hout op stenen bindt dan gebruik ik visdraad maar ja kan prima secondelijm gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Hoihoi,

Bedankt! Ik zit een beetje aan deze planten te denken:
2x Hygrophila polysperma (Belgisch groen)
1x Alternanthera cardinalis variegata
1x Alternanthera rosanervig
3x Micranthemum monte Carlo
1x Ludwigia mini super Red
1x Helanthium tenellum easy grow nr 5
3x Christmas mos easy grow nr 14 (op hout lijmen met aquarium lijm)

Tips?
En welke lijm gebruiken jullie voor de mos? Of gebruiken jullie visdraad?
Deze keuze impliceert dat je in elk geval intensief zal moeten belichten. Zeker voor de Alternathera soorten is er bodemvoeding maar ook CO2 gewenst. Bodemvoeding is trouwens voor al je planten, met uitzondering uiteraard van je mos, wel nodig. Hierboven werd het al eens benoemd; de meeste planten in onze bakken zijn moerasplanten die hun voedsel voor een belangrijk deel middels een wortelgestel opnemen.
 
Ik wil met klei bollen bijvoorbeeld gericht toevoegen per plant.
De belichting die er in zit is de standaard van de superfish 100 bak (12 Volt, 9 Watt Retro ledverlichting). Kan evt nog een tweede bij in.

Daarnaast wil ik een plantenvoeding (vloeistof) toevoegen.
 
Mijn ervaring met rode planten is dat ze het vooral beter doen met een lage NO3 en niet overdreven veel ijzer.
 
Mijn ervaring met rode planten is dat ze het vooral beter doen met een lage NO3 en niet overdreven veel ijzer.
Klopt inderdaad en waarom een hogere no3 de kleur niet ten goede komt weet ik niet meer maar dat heeft ik dacht Corne een keer verteld.
 
Met een lagere NO3 waarde creeer je een soort stress reactie in de plant waardoor de kleur intenser wordt. Hier zit echter wel een keerzijde aan, ga je te ver dan krijg je tekorten. NO3 blijft nodig.

Gr. Ed
 
Klopt inderdaad en waarom een hogere no3 de kleur niet ten goede komt weet ik niet meer maar dat heeft ik dacht Corne een keer verteld.
Met een lagere NO3 waarde creeer je een soort stress reactie in de plant waardoor de kleur intenser wordt. Hier zit echter wel een keerzijde aan, ga je te ver dan krijg je tekorten. NO3 blijft nodig.

Gr. Ed
Het klopt wat @Ed Tensen opmerkt! Licht veroorzaakt feitelijk een stressreactie bij planten, natuurlijk ook bij groene trouwens, waardoor de pigment aanmaak gestimuleerd wordt. Wanneer je zorgt voor een nitraat level van zo rond de 5 ppm dan maakt dit dat de rode kleur intenser, minder rose en/of oranje achtig. Maar zoals ik hierboven al aangaf kan je licht, en dat heeft mijn voorkeur, daar ook voor zorgen. Bij nitraat levels die je laat variëren onder die 5 ppm waarde loop je ook een niet te onderschatten gevaar van tekorten en dus onstabiliteit op in je bak!
 
Het klopt wat @Ed Tensen opmerkt! Licht veroorzaakt feitelijk een stressreactie bij planten, natuurlijk ook bij groene trouwens, waardoor de pigment aanmaak gestimuleerd wordt. Wanneer je zorgt voor een nitraat level van zo rond de 5 ppm dan maakt dit dat de rode kleur intenser, minder rose en/of oranje achtig. Maar zoals ik hierboven al aangaf kan je licht, en dat heeft mijn voorkeur, daar ook voor zorgen. Bij nitraat levels die je laat variëren onder die 5 ppm waarde loop je ook een niet te onderschatten gevaar van tekorten en dus onstabiliteit op in je bak!
<20ppm NO3 is al voldoende hoor.
Ik draai momenteel op ongeveer 10-16 ppm NO3 wat de rode planten goed rood doet kleuren.
Als het richting of over de 20 gaat worden de rode planten alweer groener
 
<20ppm NO3 is al voldoende hoor.
Ik draai momenteel op ongeveer 10-16 ppm NO3 wat de rode planten goed rood doet kleuren.
Als het richting of over de 20 gaat worden de rode planten alweer groener
De combinatie licht/nitraat speelt hier een grote rol. Bij een gemiddelde lichtsterkte gaat een lager nitraat level een grotere rol spelen bij het rood worden van de planten maar waarbij het tekort gevaar ook sneller in zicht komt. Daarom schreef ik hierboven al dat ik liever op mijn licht intensiteit leun, de invloed van het nitraat en die mag dan ook wel wat hoger zijn, wordt dan veel minder bij de roodvorming.
 
De combinatie licht/nitraat speelt hier een grote rol. Bij een gemiddelde lichtsterkte gaat een lager nitraat level een grotere rol spelen bij het rood worden van de planten maar waarbij het tekort gevaar ook sneller in zicht komt. Daarom schreef ik hierboven al dat ik liever op mijn licht intensiteit leun, de invloed van het nitraat en die mag dan ook wel wat hoger zijn, wordt dan veel minder bij de roodvorming.
Licht intensiteit verhogen om je planten roder te krijgen heeft veel meer gevolgen dan enkel je nitraat laten zakken.
NO3 laten zakken kan vrij eenvoudig door minder te doseren of minder te voeren.
Licht intensiteit verhogen verhoogt automatisch ook de vraag naar overige voeding zoals CO2.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan