welke plantenvoeding


Sebastiaandebruijn

Well-known member
Lid geworden
13 juni 2020
Berichten
150
Leeftijd
24
hoi iedereen, laatst dus nieuwe planten gekocht omdat dit aangeraden werd nu zat ik te kijken naar voeding omdat dit hielp zeiden vele. online zie ik vooral kant en klare vloeistof of sticks, hier heb ik wel is gehoord van poeders.
mijn probleem met de vloeistof is dat het erop lijkt dat je dan heel duur uit zou komen door de dosering per liters en met de tabletten en poeders geen ervaring, heeft iemand ervaring met 1 van de 3 of iemand aanbevelingen/ tips?
 
Hier,

Eenvoudig te mengen met osmose water of kraanwater en duidelijk advies op de verpakking, wel even een weegschaaltje bijbestellen en eventueel een paar flessen, maar de fles kan ook een eigen oude fles zijn.
 
Prima tip van Ton en vergeet dan de kleibollenmix niet voor in de bodem of de kant en klare sticks van daar.
 
Hier,

Eenvoudig te mengen met osmose water of kraanwater en duidelijk advies op de verpakking, wel even een weegschaaltje bijbestellen en eventueel een paar flessen, maar de fles kan ook een eigen oude fles zijn.
moet ik dan een zakje van alles of een mix, wat hebben jullie?
 
Kno3 kalium-nitraat
Kh2Po4 Kalium-fosfaat
Csm+b Sporenelementen
Daar heb je in 1e instantie voldoende aan (ik zou het wel x2 nemen omdat dat de verzendkosten niet verhogen)
En eventueel als je het niet hebt het weegschaaltje en 1 of 2 flessen.
 
Ik zou er voor de zekerheid een zakje kaliumfosfaat bijdoen want vaak zegt men dat je kalium gelijk aan je nitraat moet zijn en met het toevoegen van de genoemde poeders zit je zo n 30% lager. Ik moet toegeven dat ik het zelf nooit heb gedaan maar ja men adviseert het vaak wel.
 
Als je weet wat je waterwaardes zijn kan je wellicht ook bezuinigen op KNO3 en KH2PO4 als je dit niet hoeft te doseren omdat je aquarium al voldoende “produceer”
 
Kno3 kalium-nitraat
Kh2Po4 Kalium-fosfaat
Csm+b Sporenelementen
Daar heb je in 1e instantie voldoende aan (ik zou het wel x2 nemen omdat dat de verzendkosten niet verhogen)
En eventueel als je het niet hebt het weegschaaltje en 1 of 2 flessen.
en dit doe je dan vermengen op een bepaalde basis en dan erin?
 
Je mengt het volgens beschrijving in een halve liter water, en doseeert wat je nodig hebt afgaande op je vorige meting.
 
Je mengt het volgens beschrijving in een halve liter water, en doseeert wat je nodig hebt afgaande op je vorige meting.
oke dankuwel, heeft iemand nog aanvullingen op deze lijst:
Kno3 kalium-nitraat
Kh2Po4 Kalium-fosfaat
Csm+b Sporenelementen

of is dit goed?
 
De Micromix moet zover ik weet uit Tjechie komen en het bestellen daarvan kan soms enige weken duren dus dat is iets om rekening mee te houden.
 
De Micromix moet zover ik weet uit Tjechie komen en het bestellen daarvan kan soms enige weken duren dus dat is iets om rekening mee te houden.
Weken? xD
Maanden in mijn geval :p

Maar je zou natuurlijk ook plantedbox kunnen vragen wat hun grondstof is voor de micro elementen.
Waterplantengroei.nl gebruikt micromixplus als ik me niet vergis.
Dan heb je nog syfiori die je ook nog kan proberen.

Aquarium-bemesting.nl gebruikt tenso zoals we weten.
 
Maar je zou natuurlijk ook plantedbox kunnen vragen wat hun grondstof is voor de micro elementen.
Volgens de info op de verpakking is het gemiddeld vergelijkbaar met CSM+B en MicroMixPlus. Maar het bevat beduidend minder verschillende soorten sporen .
Zit trouwens wel hoog in de Fe (8.4%) en Zink (1.16%) maar dat komt waarschijnlijk omdat het gebruikte chelaat EDTA is.
 
Mijn basis plantenvoeding aan sporenelementen blijft profito samen met kaliumnitraat en kaliumfosfaat in poeders
 
profito etc is van de zelfde website?
Jammer genoeg niet profito is de bekende sporenelementen voeding van easy life ,deze kun je kopen in de meeste lfs of online
Kaliumnitraat en kaliumfosfaat zijn losse poeders die je online kunt kopen ,meestal hebben ze ook wel een sporenelementen voeding te koop.
 
Laatst bewerkt:
Jammer genoeg niet profito is de bekende sporenelementen voeding van easy life ,deze kun je kopen in de meeste lfs of online
Kaliumnitraat en kaliumfosfaat zijn losse poeders die je online kunt kopen ,meestal hebben ze ook wel een sporenelementen voeding te koop.
is profito voordeliger om te gebruiken dan de poeders? op 450 liter ga je er aardig snel doorheen..
 
is profito voordeliger om te gebruiken dan de poeders? op 450 liter ga je er aardig snel doorheen..
Profito is geen slecht product maar relatief duur t.o.v. de poeders, bijvoorbeeld van aquariumbemesting.nl. Bovendien hebben de afzonderlijke poeders het voordeel dat ze elk naar behoefte zijn toe te voegen. Iets wat bij een product als Profito natuurlijk niet kan. Overigens is dit ook geen compleet product, het mist fosfaat en nitraat.
 
als ik de basis invul op de site komen ze met deze dingen is dit voldoende?
1611246027635.png
 
nogmaals, de voeding is mij aangeraden zodat planten geen gaatjes etc in planten krijgen, ik doe het zonder co2 etc dus dit is als ondersteuning soortvan.
 
Ik stel profito voor omdat dit een bekend en goede voeding is volgens me.
Poeders zouden moeten goedkoper zijn maar ken ze natuurlijk niet allemaal
Vermijd de zeer kleine dure verpakkingen van profito
Als je beetje zoekt online vind je 5l profito voor 35 euro ik doe daar 3 tot 5 jaar mee .
 
Ik stel profito voor omdat dit een bekend en goede voeding is volgens me.
Poeders zouden moeten goedkoper zijn maar ken ze natuurlijk niet allemaal
Vermijd de zeer kleine dure verpakkingen van profito
Als je beetje zoekt online vind je 5l profito voor 35 euro ik doe daar 3 tot 5 jaar mee .
wat is de inhoud van uw aquarium?
 
Ik ben ook een tijd terug begonnen met poeder door de calculator in te vullen. Ik geef nu een hogere dosering van de Tenso cocktail dan voorgeschreven maar dat werkt in mijn situatie gewoon beter. De plantjes groeien er beter op en er zijn nog maar heel weinig algen aanwezig. Ik ben een blij mens met de poeders! :petjeaf:
 
Ik ben ook een tijd terug begonnen met poeder door de calculator in te vullen. Ik geef nu een hogere dosering van de Tenso cocktail dan voorgeschreven maar dat werkt in mijn situatie gewoon beter. De plantjes groeien er beter op en er zijn nog maar heel weinig algen aanwezig. Ik ben een blij mens met de poeders! :petjeaf:
Aan passingen zijn altijd mogelijk en soms nodig, elke bak is anders.
 

Terug
Bovenaan