Wat is er nieuw

welke plantenvoeding?

kaylee_D

Well-known member
Lid geworden
31 januari 2014
k ben op zoek naar een goede plantenvoeding voor in m'n aquarium. Dit omdat ik nog genoeg heb voor deze maand. Helaas is mijn plantenvoeding zover ik zie uit de handel gehaald (tetra plantastart) en ben ik dus op zoek naar een nieuwe plantenvoeding. Het liefste die ik niet elke dag hoeft toe te voegen.

Nu had ik deze lijstjes gemaakt:
- Dennerle Bio Co2, dit is inclusief Dennerle Perfect plant, waar 3 pakjes met voeding inzit.
- combi van Profito+easy carbo
- combi van spullen van aquariumbemesting:
Kaliumfosfaat - KH2PO4
Sporenelementen
Kaliumsulfaat - K2SO4
Magnesiumnitraat - MgNO3
Kleibolletjesmix

Daarnaast zijn dit de waardes:
PH = 8.1
KH = 8
GH = 20 (weet ik niet voor 100% zeker)
NO2 = 0
NO3 = 0
FE = 0
PO4 (10 ML) = 0.5
PO4 (5+5) = 0.2
NH3/NH4 = 0
CO2 = 1.84

Wat raden jullie aan?

Neem aan dat het voor je Record 800 is,net ff gekeken maar als je het mij vraagt is het totaal overbodig om allemaal van die middeltjes in je bak te doen.
Zijn stuk voor stuk planten die het prima zonder extra toevoegingen moeten kunnen doen op misschien een kleibolletje in de bodem na.

Het probleem is dat mijn planten haast niet groeien en ik veel last heb van algen.

Vandaar dat ze ook die tetra plantastart uit de handel hebben gehaald! 😉

Uhm... het rare is dat ik ruim 3 maanden geen voeding heb gegeven en sinds ong. 1 1/2 maand heb ik geen voeding meer gegeven.

kaylee_D zei:
Uhm... het rare is dat ik ruim 3 maanden geen voeding heb gegeven en sinds ong. 1 1/2 maand heb ik geen voeding meer gegeven.

Vindt je het heel raar dat ik het ff niet meer kan volgen? 😉
In je eerste bericht geef je aan voor nog 1 maand voeding te hebben dus neem ik aan dat je op het moment voeding geeft maar blijkt dus van niet.

Een lang verhaal kort,zoals eerder gezegd is het gewoon mogelijk om je bak met planten die groeien zonder middeltjes algenvrij te houden.
Gebruik je liever middeltjes is dat ook prima natuurlijk 😉

Je kan best zoals John al zegt zonder de middeltjes als je een beetje rekening houdt met bepaalde zaken. Dwz niet teveel of te lang het licht aan en het liefst wat drijvers erin. Zo beperk je de vraag naar voeding.
Daarnaast is het wel belangrijk om kleibolletjes te gebruiken voor de planten.

@John (Seabait)
Ik heb vandaag m'n laatste maand voeding gegeven, hiervoor had ik 3 maanden GEEN voeding gegeven ivm dat ik op die momenten niet thuis was.

Verder heb ik onder andere hier begrepen dat door m'n NO3 en FE (allebei 0) ik plantenvoeding moet gaan geven.

@John (Jessicapilon)
Ik heb op dit moment kroos in als drijver, en 1 plantje v/d eikenbladvaren. Daarnaast wil ik m'n limnophelia Sessiflora en Vallisneria Gigantea zo laten groeien dat ze m'n water aan de bovenkant bedekken. Verder vraag ik me af welke kleibolletjes (Welk merk) ik het beste kan gebruiken. Ik heb nu ong. 8 � 10 uur m'n aquariumlamp aan staan met tussendoor een stop van 2 uur.

Als je met iets simpels wilt beginnen, zou je kunnen kijken voor HS aquacarbo.
Da's algemeen verkrijgbaar en voldoet voorlopig prima voor de planten die je hebt.

@Tom zei:
Als je met iets simpels wilt beginnen, zou je kunnen kijken voor HS aquacarbo.

Weet jij welke "natuurlijke en veilige" koolstof ze gebruiken?

Het moet wel veilig zijn voor garnalen. Daarom ben ik redelijk bang voor het gebruik van vloeibaar CO2.

Ik heb zo m'n twijfels bij je opgegeven waterwaarden hoor en denk dat men dan niet kan zeggen dat je zus of zo moet toevoegen.
Welke garnalen heb je?

Ik heb er op dit moment 1 vuurtje (komen er nog 10 bij) en x aantal mini-japonica garnalen. Verder heb ik alles samen met m'n pa getest, behalve PO4, maar dit weet ik ook zeker. De test is tot halverwege 2015 goed. Dus daar zal het ook niet aan liggen.

backplay zei:
Weet jij welke "natuurlijke en veilige" koolstof ze gebruiken?

Goeie vraag en daarom zou ik beginnen met een lage dosering zoals 1 / 4 van de aanbevolen hoeveelheid.

Waarom geen (bio) co2 gebruiken ipv carbo?
Beter en goedkoper.
Ik maak het zelf, heb eventueel wel een recept voor je, anders dan "standaard" wat te vinden is.

Zou het fijn vinden als je die stuurt 😉 Zit inderdaad ook te twijfelen om zelf bio CO2 te maken, Wat heb je daar verder voor nodig behalve de oplossing?

Inmiddels ben ik over turf heen gaan filteren, om m'n PH en hopelijk ook KH+GH omlaag te brengen, daarnaast ga ik ook regenwater opvangen en testen om te kijken of dat ook gaat helpen.

Dit omdat ik rot kraanwater heb hier in Woerden, de waardes (gisteren gemeten):
Aqua:
PH: 8
GH: 25+
KH: 7

Kraan:
PH: 7.5
GH: 25+
KH: 8

Die had ik al gezien 😉 Ik heb ook gereageerd op de PB van Polarbear. Daarnaast ben ik ook aan het kijken om de Redfield Ratio of EI te gaan gebruiken.

Ik zou niet teveel aan de RR vasthouden omdat dit eigenlijk al is "achterhaald". Het is meer voor zoutwater van toepassing.
Je moet zorgen dat je voldoende voeding in je bakken hebt en dan is die 10:1 wat minder van belang.
Een nitraat van bv 25 en een fosfaat van 1,5 kan ook prima.

ook moet je eerst goed nagaan of het nodig is om dat te gaan doen denk ik 😉

Oke 😉 dan wacht ik daar nog even mee, Ik ga wel al even doorlezen hoe en wat met EI, op een andere plek werdt RR aangeraden, maar vraag mezelf aan of dat wel handig is, dacht eerder ook al dat ik beter EI kan gaan gebruiken dan RR

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan