Welke pleco ben ik eigenlijk?


Barwaz

Well-known member
Lid geworden
25 december 2020
Berichten
1,198
Dag allemaal,

Zo'n anderhalf, twee jaar geleden ongeveer, dacht ik een ancistrus gekocht te hebben bij een dierenwinkel met een grote uitgebreide aquariumafdeling.
Maar dat bleek, na ongeveer een jaar, niet wat ik gekocht had.
Dat het een pleco is, is me nu wel duidelijk. Onze lieve Roomba is inmiddels zo'n 30 cm, en woont nu in een anderhalve meter tank. Ik heb al wel gekeken op planet catfish, maar ik kom er toch niet helemaal uit welk Lnummer hij precies is. Ik hoop dat jullie dat misschien weten!
 

Bijlagen

  • roomba.jpg
    roomba.jpg
    305.5 KB · Weergaven: 185
  • roomba2.jpg
    roomba2.jpg
    559.3 KB · Weergaven: 120
Dit is een zeilvin pleco. Kan een gibbiceps zijn maar ook een ander soort van de zelfde familie.

Ik neig meer naar gibbiceps. Die worden rond de 60cm
 
Het is in ieder geval geen Pterygoplichthys pardalis, want die heeft 13 vinstralen, en deze heeft er meer. Ik tel er 22 als ik het goed heb.
 
@Ancistruz Ik dacht inderdaad aan de Gibbiceps, maar vond 'm ook wel lijken op de L164.
@Giebeltje ik ga even goed tellen! Dacht dat ik er laatst 13 geteld heb, maar nu twijfel ik heel erg door wat je zegt! Kom er nog even op terug!

Dank jullie wel!
 
@Giebeltje Ik tel er dertien aan de onderkant, en naar boven toe vertakken ze, dus we hebben allebei goed geteld ;)
 

Bijlagen

  • vinstralen.jpg
    vinstralen.jpg
    371.3 KB · Weergaven: 79
Hmm 1.5m lees ik in je voorstel ronde.
Is erg krap voor deze vis.
Mja, ben ik met je eens.
Hij is nu zo'n 30 cm, van kop tot staartpunt. Wanneer hij toe is aan een groter verblijf word ik een stukje armer. We gaan het zien, hoe hard en ver hij groeit. Dierwelzijn staat bij mij voorop in ieder geval.
 
Dan toch een Pterygoplychthys pardalis? Of toch een gibbiceps? Die op AquaInfo lijkt er wel heel erg op.
Zou het ook een kruisvorm kunnen zijn tussen twee soorten? Ik ben echt een nieuweling op dit gebied, weet hier weinig van af.
 
Nu ik nog even naar de kop van Roomba kijk, zie ik inderdaad dat hoekige van een gibbiceps. Hij kan nog even vooruit ( ik heb zelf een adoptie Pterygoplichthys pardalis gehad die uit een behoorlijk kleine bak kwam, is uiteindelijk in mijn bak nog 16 jaar oud geworden, maar dat was achteraf ook veel te krap), maar een bak van 200 cm is fijner voor deze soort. Mijn adoptie-pleco Teuntje was ooit door zijn eigenaren als " algeneter" of misschien ook wel Ancistrus in de LFS gekocht, maar groeide tegen de klippen op. Die was uiteindelijk 40 cm.
 
Nu ik nog even naar de kop van Roomba kijk, zie ik inderdaad dat hoekige van een gibbiceps. Hij kan nog even vooruit ( ik heb zelf een adoptie Pterygoplichthys pardalis gehad die uit een behoorlijk kleine bak kwam, is uiteindelijk in mijn bak nog 16 jaar oud geworden, maar dat was achteraf ook veel te krap), maar een bak van 200 cm is fijner voor deze soort.
Ook 2m is krap hoor.
 
Ook 2m is krap hoor.
Kan ik me indenken, zeker als je er een hebt van 60 cm. Wat zou je aanbevelen, qua bakmaat? Vind het trouwens erg fijn dat je dit even zegt, dan heb ik in ieder geval ruim de tijd om na te denken hoe het, wanneer de tijd daar is, het beste verder kan.

Komt tijd, komt raad. En vragen stellen versnelt het raad krijgen, dus blij dat ik dat gedaan heb, en ik wil jullie allen hartelijk danken voor de feedback!
Het zijn gelukkig wel redelijk rustige vissen, met een leuk karakter.
Volledig mee eens! Het is een fantastisch mooi dier. Zijn grootste hobby is verstoppertje spelen. Zelfs met zijn 30 cm weet hij zich zo vaak ontzettend goed te verstoppen, dan ben ik echt een poos bezig hem te vinden.
 
Ze kunnen ineens een groeispurt doen.
Ik heb een L001 die ik in maart haalde met een 14 cm en die was afgelopen week ruim 27 bijna 28 cm. Dus verdubbeld in een paar maanden. Die van mij staat te boek als max 45 en zwemt in 1400 liter.

Ik denk dat je er verstandig aan doet de vis te schenken aan iemand met een bak groter dan 2.5 meter. Liefst 3 meter.
Of aan iemand met een hele diepe vijver.

Als de vis zich niet goed kan bewegen gaat ie groei misvormingen krijgen.
 
Laatst bewerkt:
@rjoemman dank je wel voor je bericht en al je informatie. Je noemt een paar dingen die zeker tot nadenken zetten. Ik zal me eens even goed gaan inlezen ook, nu ik weet dat het zeer waarschijnlijk om een Gibbiceps gaat. Dank je wel voor je advies!
 
Maar ik snap je punt hoor.
Eigenlijk zouden ze deze vissen niet moeten verkopen. Er zijn maar weinig liefhebbers met een 3500 liter bak of groter om ze goed te kunnen houden.
Maar dat geldt eigenlijk ook voor grote cichliden zoals discus en maanvissen. Of de grote rovers zoals Arowana en Roggen.
We kunnen thuis gewoon geen rivier aanbieden.
 
@rjoemman je zegt in een diepe vijver... Kan zo'n vis serieus in een vijver? Zoja, dan stel ik mijn vijver direct beschikbaar voor m, die zal - neem ik aan- wel diep genoeg zijn met 2m. Dan heeft ie iig genoeg zwemruimte en kan ie mee-eten met de goudvissen. (en met mij meezwemmen als het weer een beetje beter is)
 
Laatst bewerkt:
Dit is zeker een Gibbiceps.
Heb hem zelf ook in de 3.25m bak, en daar maakt hij volledig gebruik van.

Ik heb hem tot een maand geleden in mij 150cm bak gehouden, maar merk duidelijk dat hij het nu beter naar zijn zin heeft (gaat om een dier van +- 9 maanden en 22cm, waarvan de laatste 5cm in afgelopen maand)

In de vijver zou goed moeten kunnen. Maar zou wel wachten op betere temperaturen. Als je het nu doet is het temperatuurverschil te groot.
 
Dat lijkt me voor zich spreken, dan moet t lente zijn of zomer, dat ie voldoende tijd heeft om te wennen aan zn nieuwe thuis. Geldt dat pleco's in de vijver kunnen voor alle pleco's en niet alleen voor de gibbiceps?
 
Een vijver van 2m diep zou moeten kunnen maar de vis alleen in de zomer uitzetten.
Er zijn ook verwarmde koi vijvers die kunnen ook prima.

Het is niet ideaal maar beter dan een te klein aquarium.
 
@Lysia , wat aardig! Dank je wel voor het anbod! Dat waardeer ik (en Roomba) heel erg!
Ik heb zeer waarschijnlijk al wel een adresje waar hij op termijn terecht zou kunnen, ruim genoeg en ook verwarmd zou zitten. Komt wel goed met Roomba dus.
Mocht het nou toch helemaal anders blijken te lopen, dan stuur ik je er graag nog een pb over, @Lysia.

En ik heb in ieder geval nu antwoord op de vraag wat voor pleco hij is. Daar wil ik jullie hartelijk voor danken!
 

Terug
Bovenaan