Wat is er nieuw

Welke pomp is het stilst: tetra 800 of jbl 80

• Onderwerp starter Onderwerp starter Yren1
  • Startdatum Startdatum
Ik heb met beide geen ervaring, maar in 2 van mijn aquaria die op mijn slaapkamer staan heb ik twee (vergelijkbare?) binnenfilters die fluisterstil zijn.

Filter 1:

De Eheim PickUp 160
https://www.petsplace.nl/vis/accessoires/eheim-binnenfilter-pickup60-160l~380104

Heb de spons in twee geknipt en in het onderste deel keramische pijpjes gedaan.
Om hem garnalen proof te maken heb ik er een pantykous omheen gedaan en dat werkt perfect. Je kunt ook zuurstof toevoegen dmv een klein slangetje.
Nadeel is dat er geen spraybar aan te maken is.

Filter 2:

De Aquael Turbo 500
http://www.onlineaquariumspullen.nl/nl/ ... r-500.html

Het fijne van deze is dat er naast de spons een bakje met keramische pijpjes zit al standaard bij zit.
Hij is garnalen proof.
Je kunt hem uitbreiden met nog een bakje of extra grote spons bijvoorbeeld.
Zuurstof belletjes werkt net al bij de Eheim Pick up
En het leuke is dat je er een spraybar bij kunt kopen.
http://www.onlineaquariumspullen.nl/nl/ ... klein.html

Hoe groot is aquarium?

Mn bak is 60 liter maar over paar maanden ga ik groter richting de 80 dus moet wel overzetbaar zijn.

Zat te kijken naar een eheim 60. Zal die geschikt zijn?

Je kan ook overwegen om dan een buitenfilter te nemen zoals een Eheim 2211 of 2213.

jessicapilon zei:
Je kan ook overwegen om dan een buitenfilter te nemen zoals een Eheim 2211 of 2213.

En wil je iets meer comfort. Dan de Eheim 2422 of 2424.
En die zijn echt muisstil hoor!

Buitenfilters kan ik niet mooi kwijt.

Heb een eheim 60 besteld. Ben benieuwt of ik er tevreden mee ben...

Ok, dat is soms lastig ja. Ben benieuwd hoe die je gaat bevallen.

Heb zelf 2x Jbl 901 (buitenfilters) op een slaapkamer staan en zijn muisstil.
enigste wat ik soms hoor zijn de trillingen van de slang als die tegen de houten plaat aan hangt,
maar dat los ik simpel op door een handdoek over dat stuk hout te leggen in mijn onderkast.
zo te zien wel al een filtertje besteld zie ik, hopelijk dat je dat bevalt!

Een eheim 60?

Bedoel je de pick up 60?
Die is geschikt voor bakken TOT 60 liter en dat is vaak berekend op het maximum. Deze heeft ook maar een klein sponsje.

Ik heb de 160 op een 60 liter bakje.
En de 60 op een 40 liter bakje.

Zelf zou ik dus echt voor de 160 gaan.

Alhoewel sinds ik de Aquael heb, zou ik nu opnieuw voor deze gaan.

Pick up ja. Iemand vertelde mij dat ik de inhoud x3 moest doen. Dus 60 liter moet een filter van 180liter per uur hebben. En omdat deze een Pompcapaciteit: 150-300 liter / uur heeft zei ze dat deze geschikt was...

En als ik de 160 nam dat de stroming te heftig zal zijn voor bepaalde visjes?

Zat zelf dus ook naar 160 te kijken maar door diegene toch de 60 genomen..

Ik heb de 160 bij garnalen in het aquarium. Heb de uitstroom langs de achterwand gericht en dat gaat prima.

Eheim zelf geeft ook aan tot 60 liter.
Ik ken die formule niet van 3 x je bakinhoud.
Het is jammer dat ze geen tussen maat hebben tussen de 60 en de 160.

Dus je raad mij toch de 160 aan?

Wel jammer heb m besteld kost me weer verzendkosten maar moet het wel goed doen

Voor zulke bakken heb ik de kleinste Ecco. Extern.
Werkt 10 beter dan die binnenfilters, door meer volume, spons en siporax.
Heb je biologisch en mechanisch.

dat je geen plek hebt voor extern is jammer.

of de pick-up 60 wel of niet toereikend is, ligt ook wel aan je bezetting.

wat zit er / komt er in je bak?

Het plan is een groepje dalmatier molly's. Hoeveel moet ik nog even zien. Zat zelf aan 1 mannetje en 3 of 4 vrouwtjes te denken.

En wil na een tijdje een paar bodem vissen maar daar ben ik nog niet over uit welke dat gaan worden.

Molly's zijn grote vervuilers. Heb ze zelf namelijk ook. Niet in mijn 60 maar wel in mijn 80 cm aquarium.

Dan ga ik toch de 160 bestellen. Had ik toch naar mn eigen gevoel moeten luisteren!

Dank jullie wel voor t mee denken!

Goed plan. Als je ooit weer een pomp zoekt, zou ik kijken naar een pomp die minimaal de bak 4x per uur filtert, dus 4x de bakinhoud per uur. Als je de uitstroom te hard vind, is daar meestal wel iets voor te verzinnen, bv de uitstroom opening groter maken of wat Sanneke zegt via het glas of achterwand laten stromen..

Ik denk dat je er zeker goed aan doet om de grotere te bestellen.
Je gevoel is vaak de beste raadgever idd 😉

Ik draai het helemaal om... De eheim 60 was binnen gekomen en wat een gevaarte is dat zeg.... Phoe vind deze al veel te groot laat staan de 160!

Ben dus aan het ori�nteren voor een externe filter. Voor plek ga ik dan wat regelen, hij kan ernaast staan bijv. op een krukje ofzo. Zal het blijven zien maar in het aquarium zelf hou ik veel meer ruimte over!

Welke zijn echt stil en geschikt voor de 60 (of groter) liter bak.
O en betaalbaar.

Yren1 zei:
Ik draai het helemaal om... De eheim 60 was binnen gekomen en wat een gevaarte is dat zeg.... Phoe vind deze al veel te groot laat staan de 160!

Ben dus aan het ori�nteren voor een externe filter. Voor plek ga ik dan wat regelen, hij kan ernaast staan bijv. op een krukje ofzo. Zal het blijven zien maar in het aquarium zelf hou ik veel meer ruimte over!

Welke zijn echt stil en geschikt voor de 60 (of groter) liter bak.
O en betaalbaar.

Zou de externe op de grond zetten. Krukje eroverheen, plante erop.
Mooi geheel.

Eheim ecco zijn mooie filters.

Bij de retenties van eheim ecco lees ik meer dan ze wel dan niet herrie maken. Valt af.. Moet eigenlijk zeker weten dat de pomp echt stil is.

Heb de j e401 gekocht. Ben ontzettend benieuwt...

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan