welke Rhinogobius?


mastertaga

Well-known member
Lid geworden
7 september 2012
Berichten
426
Ik heb vandaag (als het goed is) een harempje Rhinogobius binnen gekregen van de LFS. Ze komen van Ruinemans en worden daar aangeboden als Chinese wildvang Rhinogobius Sp. M.

Nu is het voor mij de eerste keer dat ik aan deze leuke soort begin. Daarom de vraag aan de experts hier, welke soort vermoeden jullie?

Ik vind hem zelf wel op de Rhinogobius leavelli lijken. Op de 1 na laatste foto kun je zien dat er wat iriserend blauw op de rugvin zit zoals bij de leavelli. Ook hebben ze bij de staartvin een gelige 'wassende maan' lopen zoals bij de leavelli.

Maar ik hoor het heel graag van de kenners hier!

rhinogobiusx.jpg



rhinogobius1.jpg



rhinogobius2.jpg



rhinogobius3.jpg



rhinogobius4.jpg



rhinogobius5.jpg
 
Ben geen kenner hoor maar zou hem goed kunnen zijn idd.
Zal komende dagen wel mooi op kleur komen en dan is het meestal makkelijker herkennen.
Is een mooi soortje iig!
 
Ja idd. John, ze moeten nog wat wennen. Zitten er net 2 uur in. Maar ben er nu al heel erg blij mee. Wat een leuke visjes zeg. Hier nog 2 duidelijke foto's van de kop:

rhinogobius6.jpg


rhinogobius7.jpg
 
Ze pakken in ieder geval naast levend ook al de diepvries rode muggenlarven, Ze vielen het echt aan.

Ik lees wel hier en daar dat droogvoer niet alleen minder snel gepakt wordt maar ook af wordt geraden om dit met regelmaat aan te bieden, wat zijn jouw ervaringen?
En wat bood jij ze nog meer aan aan levend (diepvries) voer?
 
Hier vraten ze de vuurgarnalen op,kleintjes waren in 1 hap weg en grotere sloopte ze gewoon in stukken.
Als er een brigittae richting de bodem zwom haalde ze daar ook naar uit maar kregen ze niet te pakken gelukkig.
Heb ze maar een aantal weken in de bak gehad dus kan je er verder weinig over vertellen,zit nu een kleiner soort grondels in de bak.

Hier nog een link van een mooie foto van de leavelli,

http://ferraqua.de/gal/index.php/grunde ... phacatch-1
 
Even een update en een vraag:

ben op dit moment mijn meter bak aan het leegverkopen zodat de Rhino's een mooie grote bak voor zichzelf krijgen. In mijn achterhoofd zit ik al te denken aan wat andere grondels en/of een groepje zebra-barbelen oid die er bij kunnen, maar dat heeft nog geen haast.

Vraag: kun je meerdere soorten Rhinogobius met elkaar combineren? Ik heb namelijk een groep duospilus besteld waarvan ik er aan zit te denken om ze met de leavelli samen in de meter bak te gooien. Voor onderlinge kweek hoef ik niet bang te zijn door het verschil van eieren enz.

Nog wat foto's van de inmiddels mooi op kleur gekomen leavelli

rhino1.jpg


rhino2.jpg


rhino3.jpg


rhino4.jpg


rhino5.jpg


rhino6.jpg
 
Valt heel erg mee. Ze schijnen in erg vervuild water in China te leven dus het is sowieso een sterke soort. Je wilt wel een bak met flink wat stroming voor ze wat je al kunt bereiken met een sterke sponsfilter. Je kunt ze ook nog eens op huiskamertemp. houden, dus geen verwarming nodig. Bij temperaturen richting de 23 graden kun je hun kweekperiode nabootsen maar doe dit niet te vaak want dan zullen ze korter leven.
In een 60 cm bak is een harem goed mogelijk, maar 80 cm is misschien nog wat beter want ze zijn met 6-8cm wat groter van formaat. Ze zijn iets agressiever dan de duospilus en zitten in vergelijking opvallend veel bovenop stenen de boel in de gaten te houden waar duospilus net wat vaker op de grond of in 'holletjes' verblijft.

Wel moet je ze bij voorkeur levend voer aanbieden want ze reageren heel duidelijk op beweging van prooi. Ze accepteren ook diepvriesvoer: doordat de stroming het voer wat laat bewegen pakken ze het wel. Maar doe dat dan zo dat je kleine beetjes voert want zodra het op de grond stil ligt zullen ze het niet zo snel meer eten is mijn ervaring. Vooral rode muggenlarven en af en toe wat ander levend spul is een prima dagelijks dieet. Droog-, vlok-, palletvoer enz. accepteren ze niet.

Ze zijn echt heel erg mooi als ze eenmaal op kleur komen, vooral hun ogen die haast licht geven. Op dit moment te bestellen bij Ruinemans onder 'Grondel China'. Ik zou wel nadrukkelijk om de goede verhouding man/vrouw vragen want ik kreeg ondanks het verzoek 1m/3v juist 3m/1v. dat ging prima maar is gewoon niet wat ik besteld had.
 
Sommige wildvang visjes willen wel eten van droogvoer, maar eerder niet dan wel. Nakweek kun je wel wennen aan droogvoer.

Bij mij eten de meesten wel van Rapashy, dat kan je proberen.
 

Terug
Bovenaan